Hoe ouder hoe zotter en vrekkiger, sommigen denken mogelijk dat ze moeten betalen om in de hemel binnen te komen. Hoe het verder in 's hemelsnaam mogelijk is dat een huiszoeking bij u verricht word gewoon op basis van vermoedens van een volgens u "mogelijk" niet helder denkend mens van 90 jaar is mij een raadsel. Maar het komt mij in elk geval bekend voor.Wel nog in 2007 een huiszoeking gekregen door 2 rechercheurs, omdat die huisbazin mij verdacht van inbraak en diefstal. Compleet paranoïde persoon dus.
In theorie staan deurwaarders niet boven de wet, in de praktijk wel. Het is hun plicht bij wet om letterlijk al het mogelijke te doen om schuldeiser en schuldenaar te verzoenen tot een akkoord. Dat gebeurd in theorie door lang te wachten vooraleer in actie te schieten en beslag te leggen. Zij antwoorden gewoonlijk pas op uw schrijven na 2 tot 3 maand. In uw geval langer blijkbaar. Als puntje bij paaltje komt en u klacht zou neerleggen kunnen ze altijd claimen dat ze de ganse periode hebben getracht de partijen te verzoenen, wat ze wettelijk verplicht zijn.Geen reactie op gekregen: de enige reactie was een deurwaarder met agent en slotenmaker.
Nadat een deurwaarder langs geweest is om beslag te leggen en er zo goed als niets meer te rapen valt, rest hem nog het loonbeslag. Een deurwaarder heeft de verdomde plicht om zijn opdrachtgever te contakteren en te vragen, lees aan te dringen, op een afbetalingsplan. Hij kan in laatste instantie niet zelf beslissen over een afbetalingsplan, maar moet dat idd. vragen aan zijn opdrachtgever. Nu is het zo dat veel deurwaarders daar zelf over beslissen omdat ze de schuldeisers meestal kennen en weten welke dat vrijwel altijd akkoord gaan met een afbetalingsplan. In uw plaats zou ik niets betalen omdat er nu toch beslag gelegd is .... of .. met bvb 10 Euro per maand of minder. U doet een eerste storting en zeer veel deurwaarders sturen u dan zelf een overeenkomst om 10 Euro per maand (of het bedrag dat u betaald hebt) af te betalen. Ondertussen knaagt de tijd uiteraard aan uw ex-huisbazin. Ik heb hier wel even advocaat van de duivel gespeeld, maar het is vooral de arrogantie van deurwaarders die veel mensen en blijkbaar u ook stoort.Goed, op mijn vraag om een afbetalingsplan, krijg ik vervolgens het antwoord, dat zij daartoe niet bevoegd zijn en de vraag zullen voorleggen bij die paranoïde huisbazin van weleer.
De wet bepaalt nochthans dat hij dat moet doen. Maar daar er zoals gewoonlijk de wet hier niet duidelijk bepaalt wat dat dan wel inhoud, vegen de meeste deurwaarders daar hun kas aan.Inderdaad, geen enkele "verzoeningspoging" is er ondernomen.
Nou ja dan kan je dus niet betalen, en zoals hier al eens gezegd, een kale kei kan je niet stropen. Pech maar uw ex-huisbazin zal haar ingangsticket naar de hemel niet kunnen betalen.Ik heb voorlopig 125€ betaald, als "blijk van goede wil". En loon heb ik niet; ik woon hier gratis, in ruil voor het renoveren van het pand voor de huisbazin. Eten scharrel ik meestal wel bij elkaar...
Dat is pech voor hem (en voor uw ex-huisbazin), want een verkoop zou hem idd. nog meer kosten, en ook aan uw ex-huisbazin. Dus ipv. van dan nog "iets" van u te trekken zal ze nog moeten opleggen want een deurwaarder die werkt voor niemand gratis, ook voor uw schuldeiser niet. Het is misschien wat onrechtvaardig, dat geef ik toe, in het geval dat uw vroegere huisbazin misschien toch eerlijk was, maar ze vond al die poespas waarschijnlijk niet nodig en zette dan maar de zware middelen in. Dat zal haar nu spijtig genoeg zwaar opbreken, en mogelijk als haar iets overkomt, God behoede, geen prettige nalatenschap voor haar familie zijn, die dan heel dat deurwaardersgedoe, dat misschien overbodig was met wat goede wil langs beide partijen, zal moeten betalen in haar plaats. Dan zal de deurwaarder bij haar familie nl. gaan aankloppen.En dat vindt ie volgens mij helemaal niet leuk...
Als voor een (collectieve) schuldinvordering of OCMW tussenkomst, deze "bezittingen" niet in aanmerking worden genomen, dus laten we zeggen niet als luxe worden geinterpreteerd, zou dat in feite voor deurwaarder inbeslagleggingen ook niet mogen. Maar daar zijn de wetten op dat gebied een paar jaar verouderd en spreekt men letterlijk nog over het aantal geiten en koeien dat men niet in beslag mag nemen. De mogelijkheid om je als schuldenaar te informeren (pc -tv) zou men je niet mogen afnemen. Die zaken worden dus tegenwoordig als een minimum bezit aanzien en verre van een luxe.niks, en toch internetten en pc , laptop in bezit. Is het van niet kunnen of niet willen betalen ?
Dat zal ik voor jou eens haarfijn opzoeken. Ik las enige tijd geleden nog een artikel daarover met een verwijzing naar BW of Ger WB. Het is mij toen bijgebleven.Welk artikel bepaalt dat de gerechtsdeurwaarder een verzoeningspoging moet uitvoeren?