hallo
mijn schoonouders zouden hun woning willen schenken aan mijn man. nu hebben we de schenkingsrechten zowat berekend, en stel dat de woning bv 200.000 euro zou waard zijn, zou dat 17625 euro schenkingsrechten inhouden, plus nog notariskosten e.a. misschien.
gezien we onder wettelijk stelsel zijn gehuwd, zal die woning enkel eigendom zijn van mijn echtgenoot. Op zich heb ik daar uiteraard geen probleem mee. Echter zit ik wel met één vraag ... die schenkingsrechten worden betaald in dat geval met gezamenlijk geld ... en dat wringt eigenlijk wel een beetje bij mij. Wij hebben enkel gezamenlijke rekeningen, dus geld van ons beiden. Maar ik vind het eigenlijk niet fair dat ik 50 % van die schenkingsrechten mee betaal, terwijl ik nooit van die woning een stukje zal krijgen. Ingeval van overlijden van mijn man, gaat die woning toch naar onze dochter.
Een aparte lening op zijn naam lijkt mij ook geen oplossing, gezien dat evengoed van de gezamenlijke rekening zal afbetaald worden. Bovendien, stel dat mijn man komt te overlijden, moet ik dan zijn lening verder afbetalen voor iets dat nooit aan mij zal geschonken worden???
hoe lossen andere mensen dit op? voor alle duidelijkheid: ik hoef geen mede-eigenaar te zijn van dat huis, maar ik vind niet dat ik daar mee voor moet betalen, het gaat uiteindelijk toch over een degelijke som geld.