Ik zeg het en je beaamt het in feite: een grote dievenbende en familie van Mr.Meer.Daar tegenover staat dan weer dat men moet betalen op 'alle' blanco mediadragers. Dus ook op de schijfjes die gebruikt worden voor 'eigen gebruik', foto's, familefilmpjes/documenten etc, wat ook een vorm van compensatie is voor illegaal downloaden.
ik heb begrip voor het principe van auteursrecht, laat dat buiten kijf staan (ik koop ook nog altijd graag cd's, al beperk ik me meestal tot Belgische artiesten).Enkele bedenkingen vanuit mijn praktijk:
- De vaststellingen van een Beëdigd Controleur van Sabam zijn wel degelijk wél meer waard dan andere bewijzen. Ze gelden als bijzonder bewijs van het bestaan van een inbreuk op het auteursrecht, behoudens bewijs van het tegendeel. Als een controleur van Sabam inbreuken vaststelt volstaat zijn PV dus als bewijs van de inbreuk en is het dus aan de tegenpartij om te bewijzen dat het PV verkeerde gegevens bevat.
- De controleurs van Sabam hebben weinig andere keuze dan zich streng en kordaat op te stellen, want ze worden in de praktijk geconfronteerd met erg veel kwaadwillig en kwaadbedoelende "gebruikers". De commentaar van JohnD hierboven is voldoende bewijs hiervan.
Sabam vertegenwooordigt in België 95% van de populaire muziek uit de ganse wereld. In principe gebruikt iedereen op elke fuif of feestje dus het repertoire van Sabam en het feit dat zij ervan uitgaan dat dit ook zo is, is dus alles behalve vreemd. Enige uitzondering is eigenlijk als je een groep laat optreden die niet aangesloten is bij Sabam en enkel eigen nummers speelt.ik heb begrip voor het principe van auteursrecht, laat dat buiten kijf staan (ik koop ook nog altijd graag cd's, al beperk ik me meestal tot Belgische artiesten).Enkele bedenkingen vanuit mijn praktijk:
- De vaststellingen van een Beëdigd Controleur van Sabam zijn wel degelijk wél meer waard dan andere bewijzen. Ze gelden als bijzonder bewijs van het bestaan van een inbreuk op het auteursrecht, behoudens bewijs van het tegendeel. Als een controleur van Sabam inbreuken vaststelt volstaat zijn PV dus als bewijs van de inbreuk en is het dus aan de tegenpartij om te bewijzen dat het PV verkeerde gegevens bevat.
- De controleurs van Sabam hebben weinig andere keuze dan zich streng en kordaat op te stellen, want ze worden in de praktijk geconfronteerd met erg veel kwaadwillig en kwaadbedoelende "gebruikers". De commentaar van JohnD hierboven is voldoende bewijs hiervan.
de "streng en kordaat" aanpak van Sabam is echter niet gewoon streng en kordaat, maar arrogant en agressief. Het feit dat Sabam met zelfstandige controleurs werkt (of toch met mensen die verdienen op basis van het aantal vaststellingen) is de oorzaak van alle kwaad. Meermaals hebben wij als jeugdhuis Sabam aan ons deur gehad omdat wij af en toe optredens hadden waarvoor we geen Sabam aangevraagd hebben. Ze veronderstelden waarschijnlijk dat wij ons gingen laten doen, maar wij weigerden te betalen en lieten ons niet door de dreigende controleur onder druk zetten, ook al dacht hij dat hij het tegen een hoop jongeren wel ging halen.
Puntje bij paaltje moesten wij ook effectief niet betalen en het zou me verbazen mocht die controleur van Sabam dat niet geweten hebben. Het feit dat zij ervan uitgaan dat elk concert Sabam nodig heeft (en dit ook zo verklaren), is nergens op gebaseerd.
Met andere woorden, auteurs moeten correct vergoed worden. Wie dat moet betalen is bijzaak. Lijkt me alles behalve correct te zijn.- In belgië is het downloaden van muziek uit een illegale bron wel degelijk illegaal. ELKE kopie van muziek die je niet legaal hebt aangekocht is illegaal en de enige kopie die je mag maken zonder auteursrechten te moeten betalen is de kopie voor privégebruik binnen de huiselijke kring. Om ook hiervoor de auteurs een correcte vergoeding te garanderen, bestaat de thuiskopieheffing.
Als gebruiker van blanco mediadragers betaal je de thuiskopieheffing. Dat dit zou dienen voor een legale thuiskopie en niet de illegale downloads, daar heb je als legale gebruiker geen boodschap aan: je zal immers betalen voor iets waar je geen deel van uitmaakt.- De thuiskopieheffing in Nederland werkt anders dan bij ons en het geciteerde vonnis is in België ondenkbaar. De thuiskopieheffing dient immers niet om illegale kopies van externe bronnen te vergoeden, maar enkel om de thuiskopie (van muziek die je legaal verkregen hebt en die je één keer mag kopiëren voor privégebruik) te vergoeden.
Het is niet omdat Sabam 95% van de populaire muziek gebruikt, dat zij dat kunnen veronderstellen. Als ze naar een niche-optreden gaan, moeten ze beseffen dat het percentage van niche-festivals die géén Sabam-groepen gebruiken, een stuk hoger ligt en niet meer marginaal is.Sabam vertegenwooordigt in België 95% van de populaire muziek uit de ganse wereld. In principe gebruikt iedereen op elke fuif of feestje dus het repertoire van Sabam en het feit dat zij ervan uitgaan dat dit ook zo is, is dus alles behalve vreemd. Enige uitzondering is eigenlijk als je een groep laat optreden die niet aangesloten is bij Sabam en enkel eigen nummers speelt.
De auteur heeft ook de vrije keuze om dit te doen, als hij dat wil. De auteurswet zorgt ervoor dat de auteur de vader en meester is over zijn werk en zelf beslist wie zijn werk mag gebruiken (uitzending, draaien, kopiëren, bewerken, ...) en onder welke voorwaarden dit mag.
En ik kan er niet aan doen maar hoe langer ik er over nadenk hoe minder logisch het me lijkt te betalen voor muziek te mogen draaien. Ik ga ervan uit dat de dj de echte plaat reeds heeft aangekocht en door die te spelen op de radio of op een feestje vergroot de bekendheid van die artiest en die song.
Hierdoor verkoopt de artiest meer singles en zal die eerder geboekt worden voor betaalde optredens.
Tot zover mijn simplistische mening over 'how it should be' in de muziekindustrie.