schenkingsrecht en eigen woning

kadehke
Topic Starter

schenkingsrecht en eigen woning

#1 , 25 nov 2010 21:05

hallo

mijn schoonouders zouden hun woning willen schenken aan mijn man. nu hebben we de schenkingsrechten zowat berekend, en stel dat de woning bv 200.000 euro zou waard zijn, zou dat 17625 euro schenkingsrechten inhouden, plus nog notariskosten e.a. misschien.

gezien we onder wettelijk stelsel zijn gehuwd, zal die woning enkel eigendom zijn van mijn echtgenoot. Op zich heb ik daar uiteraard geen probleem mee. Echter zit ik wel met één vraag ... die schenkingsrechten worden betaald in dat geval met gezamenlijk geld ... en dat wringt eigenlijk wel een beetje bij mij. Wij hebben enkel gezamenlijke rekeningen, dus geld van ons beiden. Maar ik vind het eigenlijk niet fair dat ik 50 % van die schenkingsrechten mee betaal, terwijl ik nooit van die woning een stukje zal krijgen. Ingeval van overlijden van mijn man, gaat die woning toch naar onze dochter.

Een aparte lening op zijn naam lijkt mij ook geen oplossing, gezien dat evengoed van de gezamenlijke rekening zal afbetaald worden. Bovendien, stel dat mijn man komt te overlijden, moet ik dan zijn lening verder afbetalen voor iets dat nooit aan mij zal geschonken worden???

hoe lossen andere mensen dit op? voor alle duidelijkheid: ik hoef geen mede-eigenaar te zijn van dat huis, maar ik vind niet dat ik daar mee voor moet betalen, het gaat uiteindelijk toch over een degelijke som geld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 nov 2010 22:22

Indien uw echtgenoot overlijdt erft u wel het levenslange vruchtgebruik. Dat betekent dat u de woning gratis voor de rest van uw leven kunt bewonen ofwel de huurinkomsten opstrijken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 26 nov 2010 17:38

Beste , eerst dit. Indien het huis van beide schoonouders is , zijn er eigenlijk twee schenkingen ad 100.000 €. Dan bedragen de schenkingsrechten 11.250 € plus notarisereloon. En inderdaad , indien jullie samen die rechten betalen met gemeenschapsgeld , ontstaat er eigenlijk een schuld van uw man aan de gemeenschap. En die zal enkel verrekend worden als jullie gaan scheiden. Daar staat tegenover dat u idd het levenslange vruchtgebruik bekomt van die woning , na overlijden van uw man.
Misschien kan uw man , als hij U echt graag ziet , u mede-eigenaar maken door die woning in de gemeenschap te brengen - kostprijs voor (wijziging) huwelijkscontract : ong. 300 €. Bespreek dat ook eens met hem én de notaris.
Ook nog dit : ik hoop dat uw schoonouders nooit ten laste van het OCMW vallen voor een eventueel verblijf in een rusthuis. Want na zo'n schenking zal steeds de begunstigde ( ook u als schoondochter) aangesproken worden voor de volledige opleg.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

kadehke
Topic Starter

#4 , 26 nov 2010 20:05

hallo

bedankt voor jullie antwoord.

idd het huis is van beide schoonouders. dat is dan eigenlijk een bepaalde "besparing" in de schenkingsrechten :-)
indien die rechten igv scheiding verrekend worden, dan is dat voor mij okee. maar is dat zowiezo, of moet ik dat dan laten registreren? of mee laten opnemen in dat akkoord van schenking?

wat effect heeft dat eigenlijk op onze belastingen? iemand een idee? wij hebben momenteel zelf een eigen woning, waar we nog +/- 12 jaar voor moeten afbetalen. Wijzigt er daar dan iets (behalve dat je dan nog een tweede eigendom hebt)?

j.demoor

#5 , 27 nov 2010 09:46

Bij ontbinding van het wettelijk stelsel geldt : “Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd ten belope van de bedragen die hij uit het gemeenschappelijk vermogen heeft opgenomen om een eigen schuld te voldoen en, in het algemeen, telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(Burgerlijk Wetboek).

Doe in de schenkingsakte opnemen dat onder meer 17625 euro schenkingsrechten betaald zijn met gemeenschappelijk vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#6 , 27 nov 2010 12:10

Eerst wil ik mijn vorig bericht bevestigen : 11250 € schenkingsrechten ( en niet 17625)

Wat betreft belastingen : U moet het KI van de geschonken woning aangeven onder code 1106 : verhuurde woningen. Bij ieder partner de helft. Na indexatie komt daar nog eens 40 % bij. De intresten van uw andere lening kunnen dat wel wegwerken. Het KI van de eigen woning wordt voor het saldo vrijgesteld. Wat de aflossingen betreft : voor U blijft dat hetzelfde ( code 1355). Voor uw man gebeurt het volgende : hij kan hetzelfde bedrag aftrekken , maar de belastingvermindering valt onder 'langetermijnsparen' dwz. niet aan de hoogste aanslagvoet , maar aan het zgn. verbeterd gemiddelde , tussen 30 en 40 %. ( code 1358)
Toet-anch-Amon

Fredje1811

#7 , 28 nov 2010 13:58

wanton,

ik veronderstel dat voor de man, zijn woonbonus nav de aankoop van de gezinswoning verdwijnt?
voorwaarde: enige eigen woning is niet meer voldaan?

wanton

#8 , 28 nov 2010 17:06

Indien de lening aangegaan werd sinds 2005 : woonbonus voor de man wordt beperkt tot het basisbedrag van 2080 €. De verhoogde aftrek is hij kwijt.
Wat ik eerder zei , is de situatie van een lening van voor 2005 , wat ik vermoed dat hier het geval is
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”