Geachte,
Ik heb een vraag over de mogelijkheid tot het terugvorderen van een betaald voorschot voor het plaatsen van ramen.
Ongeveer een jaar geleden heeft mijn vader een overeenkomst gesloten met een persoon voor het plaatsen van nieuwe ramen. Deze persoon is geen handelaar en ook geen onderneming. Er werd dan ook louter mondeling overeengekomen. De plaatser vroeg echter wel een voorschot van een paar duizend euro. Omdat dit niet zonder risico is maakte mijn vader hiervan akte en liet dit ondertekenen door de plaatser. Hij gaf deze laatste tevens een kopie.
Na een aantal maanden aan het lijntje te worden gehouden, meldde de plaatser dat het bedrijf van één of ander familielid van deze laatste, waar de ramen besteld waren, failliet is. Na dit te hebben gehoord heeft mijn vader deze persoon onmiddellijk in gebreke gesteld met een aangetekende zending, doch de plaatser is deze zelfs nooit gaan ophalen.
Mijn vader heeft dit gemeld aan het parket en de procureur heeft een onderzoek gestart in verband met oplichting. Vandaag meldde deze echter dat de zaak geseponeerd is wegens gebrek aan bewijs.
Nu is mijn vraag eigenlijk of wij nog iets kunnen ondernemen op burgerlijk gebied. Als wij deze persoon gewoon lichtzinnig dagvaarden lopen wij misschien het risico dat de rechtbank het bewijs onvoldoende zal bevinden en ons zal veroordelen tot alle proceskosten.
Kan iemand hier wat duidelijkheid over brengen?
Bij voorbaat dank!