mama wil exclusief ouderlijk gezag ...

roderidder
Contacteer: Website

Re: mama wil exclusief ouderlijk gezag ...

#46 , 22 nov 2010 13:03

Had iedereen maar zoveel inzicht als Bijtje ....

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#47 , 22 nov 2010 14:43

Klopt als een bus!

Echter op het moment dat je samen naar de rechtbank stapt dient je regeling aan alle wettelijke eisen te voldoen. Net omdat beide partijen recht hebben op die zekerheid.
Wanneer jullie regeling niet voldoet aan de wet, dan zal de rechtbank ze zelf vervolledigen, wat mogelijk nog steeds afwijkt van wat jullie beiden overéénkwamen en wensen na te leven.

Die discussie hebben we reeds eerder gevoerd met Elys; het is niet omdat beide ouders een regeling overeenkomen, dat deze in het belang van het kind zou zijn.
De ervaring leert me dat ouders in echtscheiding, hun belangen nogal vlug zien als de belangen van de kinderen... mijn inziens weinig objectief.

Waarmede ik zeker niets wil afdoen aan jouw persoonlijke intenties, integendeel: alle respect!
Handige documenten voor Personenrecht

Bijtje

#48 , 22 nov 2010 15:24

Stap 1 : Ouders komen een regeling overeen
Stap 2 : Rechter bekijkt of deze volledig wettelijk zijn en in het nadeel zou kunnen zijn van het kind/de kinderen en ZONIET moeten er geen problemen gezocht worden waar er geen zijn?
Het is in mijn ogen zo, dat zeer veel afhangt van de regeling die de ouders beiden goed vinden ja dan nee. Want, als de ouders ongelukkig zijn met een regeling, kan het kind er ook niet gelukkig mee worden.

Bovendien moet een regeling ook altijd (praktisch gezien) in het leven van beide ouders passen.
Daarom zijn er ook zovele opties mogelijk. Als er een perfecte regeling voor alle kinderen zou bestaan dan zou er geen jeugdrechtbank meer zijn denk ik.
Wat de perfecte regeling voor je eigen kids is, kan je nooit echt met zekerheid weten omdat een kind ook door de jaren heen verandert, maar dat is niet altijd per sé een reden om de regeling te veranderen. In de puberteit willen kinderen de baas zijn en vaak hun ouders dwarsliggen, maar als beide ouders beseffen dat dit bij de puberteit hoort en dat zij dit SAMEN moeten aanpakken doormiddel van goede communicatie en de nodige afspraken dan lijkt me dat een zeer goed plan.

Je hebt wel gelijk hoor, dat in eerste instantie het kind gelukkig moet zijn met een regeling, maar stel : je hebt drie kinderen. Eentje wil bij jou wonen, eentje bij mama en eentje bij beiden. Zoiets kun je niet oplossen omdat de kinderen daar zomaar eventjes zin in hebben.
Op een dag belde mijn ex zijn ex, waarmee hij twee kinderen heeft : “X wil bij jullie wonen, ik kan het niet meer aan zo, het is al maanden hetzelfde liedje. Ik heb haar niet meer in de hand. Kunnen jullie haar komen halen ?”
Zoiets was nooit eerder gebeurd want de moeder wilde altijd de strikte week-week regeling zonder uitzonderingen… maar wat deden wij : wij zijn natuurlijk het kind gaan halen (toen 8 jaar). Zij is drie volledige weken bij ons gebleven en wat hebben wij gedaan ? In eerste instantie proberen onderzoeken waarom zij niet meer naar mama wilde, bleek dat dit verschillende redenen had, maar die eigenlijk niet zozeer met de moeder zelf te maken hadden. Punt 1 : “Ik haat mijn stiefvader” Punt 2 : “Bij jullie krijg ik een broertje of zusje” (ik was zwanger) Punt 3 : “ Mama heeft geen tafelmanieren” Zo is het letterlijk gegaan en papa heeft volgende zaken gezegd tegen haar : “Je kan nu zeggen dat je niet meer naar mama wil, wij begrijpen dat ook wel, maar denk je niet dat je mama zal missen als je voor altijd bij ons blijft ? En Y (stiefvader) weet misschien niet hoe hij jou moet aanpakken ?” We zijn toen met zijn 5en gaan samenzitten (papa, mama, stiefouders en dochter) en in dat gesprek werd zeer snel duidelijk dat dit gewoon een dipje was. Dit kind was duidelijk in nood en dat mocht niet geminimaliseerd worden maar zeker ook niet gedramatiseerd. Later, maakten wij het omgekeerde mee, dochter wilde op haar 10 jaar voorgoed naar de mama en mama vond dat geweldig en heeft er alles aan gedaan om haar dochter bij haar te hebben en enkele maanden geleden kom ik mijn ex-stiefdochter tegen en ze verteld mij dat ze anderhalf jaar bij moeder woont en dat ze terug week om week wil maar dat ze dit thuis niet durft te vertellen.

Ik vertel dit verhaal omdat het waargebeurd is en omdat ik hoop dat ouders zien wat ze hun eigen kinderen aandoen door niet écht op te letten. Handel niet uit puur eigenbelang.

Reclame

lucgescheiden

#49 , 23 nov 2010 00:51

Alleen is het net aan BEIDE ouders om dit alles in te zien.
In de meeste gevallen komt de scheidingseis, echter, slechts van één kant (statistisch) en is dan ook puur uit eigen belang.
Stap 1 wordt dan pas na jaren (van, hopelijk, inzicht) vervuld, en het vertrouwen langs de andere kant is dan wel al serieus beschadigd...

Maar nogmaals ik deel je zienswijze volledig.

Bijtje

#50 , 23 nov 2010 07:54

Lucgescheiden, dat het aan beide ouders is om dit te zien is logisch. Weet wel dat je alleen jezelf in de hand hebt en dat je ook bij jezelf moet beginnen. En het is misschien niet zo'n slecht idee om een scheidingseis en een verblijfsregeling voor kinderen niet te mengen. Buiten het feit dat het ene het gevolg is van het ander hebben deze twee niets met elkaar niets te maken.

lucgescheiden

#51 , 23 nov 2010 12:57

Dit laatste is niet correct.
In een vechtscheiding is het net het eigen belang dat primeert, waarom wordt er anders 'gevochten' denkt u?
De niet-eisende ouder dient, volgens de wet, geheel de waanzin van dergelijke procedure-slag lijdzaam te ondergaan, waarbij de verblijfsregeling voor de kinderen net het punt van onmin vormt.

Of ziet u er enige rechtvaardigheid in dat één ouder zijn kinderen haast niet meer te zien krijgt, louter omdat de andere ouder een echtscheidingseis indiende?

Bijtje

#52 , 23 nov 2010 13:50

't Is niet omdat je gescheiden bent dat je je kinderen niet meer mag zien... dus als je je kinderen niet meer te zien krijgt denk ik dat dit vooral met jezelf te maken heeft ? Maar ondertussen is het wel duidelijk dat U een scheiding enkel als een vijandelijk iets ziet. Maar dat is het niet altijd. Ik heb ook niet gekozen om gescheiden te zijn, maar als ik iemand enorm graag zie, ben ik bereid om los te laten. Hij was gelukkiger zonder mij op dat moment en wie ben ik om hem dat kwalijk te nemen ? Dat recht heb ik gewoonweg niet. Het gaat hier namelijk om gevoelens. We zijn allemaal mensen met een hart en als je hart voor iemand anders begint te slaan kan je daar zelf ook niet veel tegen doen. Ook niet als het voor helemaal niemand meer slaat. Denkt u dat mensen dit bewust zelf kiezen of ze wel of niet voor iemand genoeg voelen om verder te gaan ? Want zo is het nu eenmaal niet. Dat het gevolgen heeft voor de kinderen is ook iets wat niemand wil. Het is iets wat niet te voorkomen is. Maar wat u er als ouders samen mee doet : daar gaat het om

lucgescheiden

#53 , 23 nov 2010 17:39

We wijken af van de draad maar ik wil je toch nog graag het volgende antwoorden.
Wanneer je reeds jaren in een vechtscheiding zit waar tegenpartij de kinderen constant misbruikt om je ouderschap onderuit te halen,
dan liggen de zaken natuurlijk iets anders. Dan mag je ex's hart slaan voor wie het wilt, dat is dan jouw bekommernis niet langer.
Het enige wat dat nog telt zijn je kinderen en hun toekomst, die destructief om zeep wordt geholpen door deze gijzeling van scheidingsprocedures.
Dat is niet langer een hart dat slaat, maar een baksteen!

Neem van mij aan: wanneer je ex niet openstaat voor samenwerking, dan; mag het gehele gezin opdraaien voor die baksteen die voor iemand anders slaat
en dit enkel omdat rechters worden voorgelogen en de tijd weigeren te nemen om de leugens te kunnen doorgronden.

Tattie

#54 , 24 nov 2010 19:35

Exclusief ouderlijk gezag is UIT de wetteksten hier. Sinds 1995 geldt standaard co-ouderschap.
Exclusief ouderlijk gezag is enkel nog mogelijk bij mishandeling en gevaar voor het kind. (En wel expliciet gevaar voor het kind, dus ouderlijke ruzies worden niet per definitie als gevaarlijk voor het kind gepercipieerd)

hierboven was een van de eerste antwoorden... en daar ben ik het totaal niet mee eens... in 2003 verkreeg ik het exclusieve hoederecht over mijn zoon, en er was geen enkel gevaar voor het kind... ik heb gewoon tegen de vader gezegd dat ik voor minder dan het exclusieve niet ging gaan , heb een papier opgesteld voor de jeugdrechtbank met alle afspraken, regelingen, betalingen enz in de vader heeft dit ondertekend en ik heb tot op heden dat hoederecht nog steeds, de vader komt er ondertussen al meer dan 6 jaar niet meer om maar soit...

lucgescheiden

#55 , 24 nov 2010 20:21

Co-ouderschap en hoederecht (bezoekrecht en verblijfsregeling) zijn verschillende zaken.
Waar co-ouderschap de standaard is, bedoelt de wetgeving (mijn inziens) dat beide ouders steeds samen de beslissingen nemen inzake de kinderen.
Bezoeksrecht en de verblijfsregeling bepaalt enkel waar de kinderen dienen gedomicilieerd te worden.

Zoals Tattie het omschrijft; meen ik dat; dit kan gezien worden als een onderlinge regeling, waarbij de vader zijn bezoeksrecht, noch zijn ouderschap waarneemt....

Bijtje

#56 , 25 nov 2010 06:47

Co-ouderschap is niet de verblijfsregeling, het is het gezamelijk ouderlijk gezag. M.a.w. : de ouders hebben met betrekking tot belangrijke beslissen omtrent opvoeding en dergelijke evenveel in de pap te brokken.

Hoederecht was vroeger het ouderschap op zich. Vroeger was de vraag : wie heeft het hoederecht ? Dus : Wie heeft het ouderlijk gezag.
En nu bestaat die vraag bijna niet meer omdat alle ouders (die wettelijk erkend zijn) ouderlijk gezag hebben en dus niet nog enkel 1 partij.

MAAR in sommige situaties is het misschien toch een minder goed plan om gezamelijk ouderlijk gezag te hebben. Stel dat je echt nooit overeen komt. Ga je dan jaren vechten over :
- naar welke school je kind zal gaan
- welke godsdienst het zal volgen
- of het zijn communie wel of niet zal/mag/moet doen
enzovoort

of ga je als ouders zeggen : 1 iemand krijgt het gezag want dat is in deze situatie toch beter voor het kind. LET OP : ik ben VOOR co-ouderschap. IK heb het zelf met mijn zoon en wij hebben geen problemen (of toch zeer weinig) maar dit komt enkel en alleen door het feit dat wij
1) d gevoelens rond de scheiding en beslissingen ivm ons kind volledig uit elkaar hebben gehouden (emotioneel dan)
2) echt volledig dezelfde manier van opvoeden hebben
3) iedere week communiceren over ons kind wanneer het ons uitkomt
4) elkaar niet wantrouwen

En ik heb dat tot hiertoe niet op het forum durven zeggen omdat ik mij heel erg schaam maar mijn nieuwe partner is helemaal veranderd sinds ik in verwachting ben. Hij heeft me al drie keer geslagen sindsdien, zijn dochter ook al meermaals. Hij begint alle dagen te drinken. Hij roept tegen zijn dochter en negeert haar vaak. Deze zomer was hij ontslagen op het werk en zocht hij ander werk en daar is hij nu ook mee gestopt. Hij wil dat ik altijd voor hem spring, maar zelf doet hij niets meer voor mij of zijn dochter. Hij brengt zijn dochter elke keer een kwartir tot half uur te laat naar school. Ik ben nu zo bang voor de toekomst van ons ongeboren kind ... en ik vind dat echt erg dat hij nu pas zijn ware aard laat zien, anders was deze relatie allang verleden tijd. De tweede keer dat hij me had geslagen heb ik de politie erbij gehaald, hij had ook een deel van mijn appartement beschadigd (ramen o.a.) en de politie wilde niets op papier zetten. Nochtans stond mijn vriend erbij en gaf hij alle feiten toe. En nu durf ik de politie niet meer bellen en heeft hij het gevoel dat hij zich alles kan permitteren.

Geen enkele rechter kan toch zeggen dat mijn vriend gezag kan krijgen ? Ik wil dat hij in therapie gaat voor zijn agressie, anders mag hij het kind niet erkennen en heeft hij ook geen gezag. Ik had zelf nooit gedacht dat dit kon, maar nu zit ik er wel middenin. Ik tel helemaal niet meer. Het enige wat hij wilde was het kind dat ik draag en dat zie ik nu pas

patsyduiker

#57 , 02 dec 2010 14:12

De uitspraak omtrend het ouderlijk gezag in mijn geval dateert van 2003.
Dus, U kan zich voorstellen dat het dossier dik genoeg was!!

lucgescheiden

#58 , 02 dec 2010 15:45

Zou het kunnen dat een mens verandert op zeven jaar?

Mariette

#59 , 04 dec 2010 11:03

ivm uw nieuwe zwangerschap: ik neem aan dat het al te laat is voor abortus?

Bijtje

#60 , 04 dec 2010 12:51

Over abortus heb ik nagedacht maar ik kreeg het niet over mijn hart. Ik moet nu vooral de gevolgen dragen van de feiten. Ondertussen heeft hij zich laten onderzoeken en het blijkt dat hij in een zware depressie zit en dringend hulp en medicatie nodig heeft. Wij zitten momenteel in een pauze van onze relatie zodat hij de nodige hulp gaat zoeken. Ik kan namelijk niet helpen. Dat weet ik zelf en de dokter zegt dat ook. Omdat hij echt in een fase zit waarin niemand voor hem iets goed kan doen. Hij staat ook niet open voor mijn hulp, maar ik ben al blij dat hij zelf inziet dat hij inderdaad depressief is en dat hij hulp wil gaan zoeken. Nu ik weet wat het probleem is, ben ik ervan overtuigd dat alles zeker op zijn plooi zal komen ivm ons ongeboren kindje. We moeten er alleen op de juiste manier aan werken en het vooral heel veel tijd geven, want dit zie ik niet binnen enkele weken opgelost als ik eerlijk moet zijn. Over de baby hebben wij wel goed gepraat ondertussen en ook een regeling besproken waar we ons beiden in kunnen vinden, moest het toch uiteindelijk niet lukken (tussen ons of met de depressie). Maar ik moet van het beste uitgaan, een opgever heeft sowieso verloren

Terug naar “Echtscheiding”