hadden ze ons de keuze gelaten was er geen discriminatieGrondwet
De formulering in de Belgische grondwet (Artikel 11) luidt ten dele: "Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden".
[bewerken] Anti-discriminatiewet
De Federale Anti-discriminatiewet (25 februari 2003) veroordeelt elk discriminerend gedrag en steunt op het non-discriminatieprincipe dat stelt dat iedereen gelijkwaardig is. Personen of groepen kan men niet uitsluiten omwille van ras, huidskleur, geslacht, nationaliteit, taal, godsdienst of politieke overtuiging. Wat betreft handicap wordt het ontbreken van redelijke aanpassingen als discriminatie beschouwd.
De nieuwe anti-discriminatiewet (10 mei 2007) laat een omkering van de bewijslast toe als de rechter discriminatie vermoedt. De schadevergoeding kan oplopen tot 6 maanden loon bij discriminatie bij solliciteren en tot € 1 300 in de andere gevallen. In de wet is een lijst van discriminatiegronden toegevoegd zoals: ras, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid, handicap, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, taal, gezondheid, burgerlijke staat en fysieke eigenschap.
Maar dan moeten we ook gaan discussiëren over de lonen. In de praktijk blijken vrouwen vaak nog steeds niet gelijk betaald te worden voor gelijk werk.Laat men dan de ouder nemen die het voorgaande jaar de grootste belastingsbijdrage heeft geleverd. Er zijn genoeg criteria te vinden die men zou kunnen gebruiken die niet discriminerend zijn.
Ik ben even oud als mijn collega, op hetzelfde moment begonnen, even veel jaren ervaring, zelfde opleiding, allebei mannelijk en toch verdienen we niet hetzelfde. Er is nog zoiets als vraag en aanbod en het talent om te kunnen onderhandelen, wat bij mij dus blijkbaar iets minder aanwezig was dan bij mijn collega.Maar dan moeten we ook gaan discussiëren over de lonen. In de praktijk blijken vrouwen vaak nog steeds niet gelijk betaald te worden voor gelijk werk.Laat men dan de ouder nemen die het voorgaande jaar de grootste belastingsbijdrage heeft geleverd. Er zijn genoeg criteria te vinden die men zou kunnen gebruiken die niet discriminerend zijn.
Ja waarom moet er gediscrimineerd worden?@ Marijke: Waarom moet er altijd iemand gediscrimineerd worden? Men kan ook gewoon het kindergeld geven aan het gezinshoofd. Dit is geen discriminatie = onafhankelijk of je nu man of vrouw bent.
bedankt voor deze mededelingDat de originele hier een probleem mee heeft, kan alleen maar volgen uit het feit dat hij niet wil dat de moeder mee kan bepalen hoe het kindergeld aangewend wordt.
Een schot in de roos... schitterende argumentatiemijn echtgenote ligt inmiddels plat van het lachen hier naast me...het kindergeld gebruik ik om pinten te gaan pakken met de vrienden terwijl de vrouw thuis de was doet..