Bouwen op grond ouders

ChristofM
Topic Starter

Bouwen op grond ouders

#1 , 15 nov 2010 12:43

Hallo,

ik speel met het idee het verouderde huis van mijn alleenstaande moeder af te laten breken en een nieuwbouw te laten bouwen die groot genoeg is voor mijn gezin en mijn moeder. Bouwvergunningen enzo terzijde wat zijn hier de juridische gevolgen van?

Samengevat, de grond zou dus eigendom blijven van mijn moeder, de kost van de nieuwbouw zou door mezelf en mijn echgenote gedragen worden.

Wat zijn hiervan de gevolgen voor de hypothecaire lening, het eigendomsrecht, wie is eigenaar van de woning enzo, heb al via google en de zoekfunctie van deze site gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer!

Nog een bijkomende vraag is of mijn moeder nog altijd als alleenstaande beschouwd wordt (latere pensioenrechten, weduwrente,...) als ze bij ons komt inwonen. Moeder die werkt nog voltijds.

Alvast bedankt, Christof.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 15 nov 2010 13:30

Het (nieuwe) huis wordt alvast per definitie eigendom van uw moeder.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 57#p104757" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#3 , 15 nov 2010 14:00

Klopt. Ingevolge het recht van natrekking wordt de eigenaar van de grond ook eigenaar van de woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lightning

#4 , 15 nov 2010 14:02

Ik denk dat het in dit geval ook van belang is na te gaan in welke mate TS reeds mede-eigenaar geworden is van de ouderlijke woonst door vererving van vaders deel (eventueel samen met broers/zussen).

ChristofM
Topic Starter

#5 , 15 nov 2010 18:51

Ik denk dat het in dit geval ook van belang is na te gaan in welke mate TS reeds mede-eigenaar geworden is van de ouderlijke woonst door vererving van vaders deel (eventueel samen met broers/zussen).

Bedankt voor jullie antwoorden, deze leiden natuurlijk tot nieuwe vragen!

Om te antwoorden op de vraag in het vorige berichtje, ik ben enig kind en mijn vader is overleden.

Is het mogelijk om via een notaris te laten 'beschrijven' zodat mijn echtgenote dezelfde rechten verkrijgt als zouden wij deze woning op onze eigen bouwgrond hebben laten bouwen?

Iemand een antwoord op de vraag of mijn moeder (latere pensioenrechten, weduwerente,... is momenteel nog fulltime aan het werk) nog altijd als alleenstaande aanzien wordt wanneer we allemaal samen onder 1 dak zouden wonen?

Bedankt, Christof.

roharro

#6 , 15 nov 2010 19:26

Indien het huis oorspronkelijk van uw vader en moeder was bent u reeds voor de helft mede-eigenaar.
De zuiverste oplossing is dat u de andere helft van uw moeder overkoopt.
Via (wijziging van) huwelijkskontrakt zijn er vervolgens mogelijkheden om uw echtgenote mede-eigenaar te maken.

ChristofM
Topic Starter

#7 , 15 nov 2010 20:17

Indien het huis oorspronkelijk van uw vader en moeder was bent u reeds voor de helft mede-eigenaar.
Via (wijziging van) huwelijkskontrakt zijn er vervolgens mogelijkheden om uw echtgenote mede-eigenaar te maken.
In deze oplossing blijft mijn moeder dan achter zonder eigendom, wat ik dan ook weer niet kunnen vind, wie weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden,...). Of zie ik het verkeerd?

Christof.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 nov 2010 20:20

Indien je uw werkwijze volgt, zal je succesierechten moeten betalen op de helft van de woning bij het overlijden van uw moeder, niettegenstaande je de woning voor de volle 100 % zelf betaald hebt.

roharro

#9 , 15 nov 2010 21:20

In deze oplossing blijft mijn moeder dan achter zonder eigendom, wat ik dan ook weer niet kunnen vind, wie weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden,...). Of zie ik het verkeerd?

Christof.
Ja maar het is natuurlijk het een ofwel het ander.....indien de grond voor de helft eigendom blijft van uw moeder zal u zoals reeds vermeld erfenisrechten op de helft van uw eigen woning moeten betalen....en die oplossing is ook niet echt eerlijk tov uw echtgenote want zij heeft dan geen deel in de woning....

ChristofM
Topic Starter

#10 , 16 nov 2010 12:36

Christof.
Ja maar het is natuurlijk het een ofwel het ander.....indien de grond voor de helft eigendom blijft van uw moeder zal u zoals reeds vermeld erfenisrechten op de helft van uw eigen woning moeten betalen....en die oplossing is ook niet echt eerlijk tov uw echtgenote want zij heeft dan geen deel in de woning....
Bedankt voor je antwoord, dit maakt veel duidelijk!

Iemand die kan antwoorden op de vraag of mijn moeder dan nog als alleenstaande aanzien wordt als we allemaal onder 1 dak wonen?

Lightning

#11 , 16 nov 2010 12:39

Als jullie allemaal op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn worden jullie beschouwd als samenwonend.

ChristofM
Topic Starter

#12 , 16 nov 2010 17:29

Heb het volgende gevonden op het net:
Wat is dezelfde hoofdverblijfplaats delen en wie is alleenstaande?
Dezelfde hoofdverblijfplaats delen betekent : de aanvrager en een of meerder andere personen verblijven gewoonlijk op dezelfde plaats. Dit blijkt uit de inschrijving in de bevolkingsregisters of uit ieder administratief of ambtelijk stuk.
Een alleenstaande is dan ook iemand die niet met een of meerdere personen zijn hoofdverblijfplaats deelt.
Wordt ook als alleenstaande beschouwd hij of zij die enkel samenwoont met:

* minderjarige kinderen,
* meerderjarige kinderen die recht geven op kinderbijslag
* bloed- of aanverwanten in de rechte neergaande lijn (kinderen, schoonkinderen, kleinkinderen...)
* personen opgenomen in hetzelfde rust- en verzorgingstehuis of psychiatrisch verzorgingstehuis.

Ouders die inwonen bij kinderen of kleinkinderen of omgekeerd worden sinds 1 mei 2004 beschouwd als alleenstaanden en niet meer als samenwonenden. Aldus kunnen zij recht hebben op het verhoogd basisbedrag. Bovendien wordt het inkomen van hogergenoemde verwanten niet meegeteld in het bestaansmiddelen onderzoek. Wie meent in aanmerking te komen, dient een aanvraag in in de gemeente waar men woont. Een aanvraag ingediend voor 30 juni 2006 kan uitwerking hebben vanaf 1 mei 2005 voor wie op die datum reeds gerechtigd was op IGO .
Bron: http://www.okra.be/page?orl=1&ssn=&lng=1&pge=74&nws=9

Het enige wat me niet duidelijk is of er een onderscheid is tussen nog actief werkende of al gepensioneerde ouders, op het eerste zicht niet, maar zou dit graag bevestigd hebben door iemand met kennis van zaken.

Christof.

roharro

#13 , 16 nov 2010 17:35

Waar u naar refereert is enkel van toepassing op de IGO (Inkomens Garantie Ouderen:voor oude mensen die geen of heel weinig pensioen hebben).
Voor alle andere zaken wordt u wel effectief als samenwonend beschouwd en is er geen onderscheid voor actieven of gepensioneerden.

j.demoor

#14 , 17 nov 2010 09:10

‘de grond zou dus eigendom blijven van mijn moeder’ waaruit ik afleid dat deze grond tot moeders EIGEN vermogen behoorde bij vaders overlijden of haar dan toekwam krachtens huwelijkscontract.

“Art.555.Indien de...gebouwen...zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen,heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden...“(Burgerlijk Wetboek).

Wat u bouwt op moeders grond is dus door ‘natrekking’ haar eigendom.

“Artikel 1. Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen...op eens anders grond te hebben. Art.4.Het recht van opstal kan voor geen langere tijd dan van vijftig jaren worden bepaald, behoudens de bevoegdheid om hetzelve te vernieuwen. Art.6.Bij het eindigen van het recht van opstal treedt de grondeigenaar in den eigendom van de gebouwen, werken en beplantingen, onder gehoudenis om de waarde daarvan op dien tijd te betalen aan dengenen die het recht van opstal had.”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van opstal).

Indien moeder voordien overlijdt wordt u ALLEEN eigenaar van die grond,tenzij moeder de grond geheel of gedeeltelijk vervreemdt aan derden(zoals uw echtgenote).

Indien uw nieuwbouw niet vergund is als tweewoonst dan vormen u en uw moeder één gezin.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ganapathi tantra

#15 , 18 nov 2010 20:15

Als jullie allemaal op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn worden jullie beschouwd als samenwonend.
tenzij je het concept van een kangaroo woning toepast. Maw het deel bewoont door uw moeder moet zo geintegreerd zijn in
het gebouw dat het volledig zelfstandig kan fungeren. Een aparte ingang is daar een eerste vereiste van.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Andere”