Ik denk dat het in dit geval ook van belang is na te gaan in welke mate TS reeds mede-eigenaar geworden is van de ouderlijke woonst door vererving van vaders deel (eventueel samen met broers/zussen).
In deze oplossing blijft mijn moeder dan achter zonder eigendom, wat ik dan ook weer niet kunnen vind, wie weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden,...). Of zie ik het verkeerd?Indien het huis oorspronkelijk van uw vader en moeder was bent u reeds voor de helft mede-eigenaar.
De zuiverste oplossing is dat u de andere helft van uw moeder overkoopt.
Via (wijziging van) huwelijkskontrakt zijn er vervolgens mogelijkheden om uw echtgenote mede-eigenaar te maken.
Ja maar het is natuurlijk het een ofwel het ander.....indien de grond voor de helft eigendom blijft van uw moeder zal u zoals reeds vermeld erfenisrechten op de helft van uw eigen woning moeten betalen....en die oplossing is ook niet echt eerlijk tov uw echtgenote want zij heeft dan geen deel in de woning....In deze oplossing blijft mijn moeder dan achter zonder eigendom, wat ik dan ook weer niet kunnen vind, wie weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden,...). Of zie ik het verkeerd?Indien het huis oorspronkelijk van uw vader en moeder was bent u reeds voor de helft mede-eigenaar.
Via (wijziging van) huwelijkskontrakt zijn er vervolgens mogelijkheden om uw echtgenote mede-eigenaar te maken.
Christof.
Bedankt voor je antwoord, dit maakt veel duidelijk!Ja maar het is natuurlijk het een ofwel het ander.....indien de grond voor de helft eigendom blijft van uw moeder zal u zoals reeds vermeld erfenisrechten op de helft van uw eigen woning moeten betalen....en die oplossing is ook niet echt eerlijk tov uw echtgenote want zij heeft dan geen deel in de woning....In deze oplossing blijft mijn moeder dan achter zonder eigendom, wat ik dan ook weer niet kunnen vind, wie weet wat de toekomst brengt (scheiding, overlijden,...). Of zie ik het verkeerd?Indien het huis oorspronkelijk van uw vader en moeder was bent u reeds voor de helft mede-eigenaar.
Christof.
Bron: http://www.okra.be/page?orl=1&ssn=&lng=1&pge=74&nws=9Wat is dezelfde hoofdverblijfplaats delen en wie is alleenstaande?
Dezelfde hoofdverblijfplaats delen betekent : de aanvrager en een of meerder andere personen verblijven gewoonlijk op dezelfde plaats. Dit blijkt uit de inschrijving in de bevolkingsregisters of uit ieder administratief of ambtelijk stuk.
Een alleenstaande is dan ook iemand die niet met een of meerdere personen zijn hoofdverblijfplaats deelt.
Wordt ook als alleenstaande beschouwd hij of zij die enkel samenwoont met:
* minderjarige kinderen,
* meerderjarige kinderen die recht geven op kinderbijslag
* bloed- of aanverwanten in de rechte neergaande lijn (kinderen, schoonkinderen, kleinkinderen...)
* personen opgenomen in hetzelfde rust- en verzorgingstehuis of psychiatrisch verzorgingstehuis.
Ouders die inwonen bij kinderen of kleinkinderen of omgekeerd worden sinds 1 mei 2004 beschouwd als alleenstaanden en niet meer als samenwonenden. Aldus kunnen zij recht hebben op het verhoogd basisbedrag. Bovendien wordt het inkomen van hogergenoemde verwanten niet meegeteld in het bestaansmiddelen onderzoek. Wie meent in aanmerking te komen, dient een aanvraag in in de gemeente waar men woont. Een aanvraag ingediend voor 30 juni 2006 kan uitwerking hebben vanaf 1 mei 2005 voor wie op die datum reeds gerechtigd was op IGO .
tenzij je het concept van een kangaroo woning toepast. Maw het deel bewoont door uw moeder moet zo geintegreerd zijn inAls jullie allemaal op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn worden jullie beschouwd als samenwonend.