Honden niet toegelaten:ik laat mijn hond achter.....

Aikoo
Topic Starter

Honden niet toegelaten:ik laat mijn hond achter.....

#1 , 13 nov 2010 16:40

Naar aanleiding van een discussie:
Ik kom aan een winkel waar honden niet toegelaten zijn.
Ik maak de hond vast aan een daarvoor geïnstalleerde voorziening, en ga de winkel binnen.
In hoeverre ben ik verantwoordelijk als mijn hond vb iemand bijt die hem wou strelen.
Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2010 16:47

Het is uw hond. Dus u moet zorgen dat de hond onder toezicht is.
U kan die verantwoordelijkheid niet aan iemand anders toebedelen zeker niet aan de winkeleigenaar.
Mogelijk voor een stuk aan de 'streler' - in elke geval geldt hier art 1382 BW -- feit - schade - en causaal verband

ganapathi tantra

#3 , 14 nov 2010 19:50

als hondeliefhebber steek ik dan toch het belerende vingertje eens uit.

Als een hond alleen buiten wacht laat hem gerust ! Kijk er ook niet naar negeer hem gewoon.
De hond is gewoon wachtende op zijn baas is daarom een beetje nerveus (waar blijft ie nou ?)
De rest interesseert hem gewoon weg niet.

Bovendien beste mensen je kent de hond niet en ik leef toch nog altijd in de veronderstelling dat
mensen slimmer zijn dan honden. Vooral moedertjes en vaderkes vergeten nogal dikwijls slimmer
te zijn dan honden vooral dan als hun kinderen er bij zijn.
Ik hou zielsveel van mijn dieren maar het zijn en blijven honden. Ze reageren altijd instinctief en
zonder overleg. Je kan ze niet overtuigen of er mee redeneren. De ene hond is al wat slimmer
dan de andere en een slimme hond zal idd wat terughoudender reageren naar onbekend volk toe
maar dat is nog geen vrijgeleide om er geen ongelukken mee te hebben.
als de hond zelf kontakt zoekt dan is dat de minst risicovolle omgang maar dan nog. Gewoon negeren
is het beste en voor de hond zelfs het gemakkelijkste. zo weet hij dat hij altijd lager staat. Ook in
meute of kennel zie je dat. De alfa hond negeert iedere toenadering want hij is baas. En de rest
voelt zich daar opperbest bij. Zoniet ontstaat twijfel en dat creert spanningen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

eylis

#4 , 14 nov 2010 19:56

Bovendien vermoed ik toch dat het volgende argumetn in uw voordeel pleit als uw hond toch zou happen naar een persoon die de hond steelt op eigen initiztief.
De hind is vastgebonden. Dus per definitie kan men veilig voorbij de hond als men tenminste niet het intitiatief neemt hem aan te willen raken. Op het ogenblik dat iemand dat wel doet, stelt hij zichzelf vrijwillig bloot aan mogelijk agressief gedrag.
Dus ik denk: een behoorlijk vastgebonden hond die naar iemand hapt wanneer die hem wil aanraken is zelf verantwoordelijk voor de hem toegebrachte schade.
Ik vergelijk het hiermee: een stopcontact kan gevaarlijk zijn omdat er electriciteit in zit. D

eylis

#5 , 14 nov 2010 20:00

sorry, stukje niet meegepost :-)
ik vergelijk het hiermee: een stopcontact kan gevaarlijk zijn omdat er electriciteit in zit. Dat weet ik. Daarom steek ik er mijn vingers niet in. en zolang ik dat niet doe zal ik niet geelectrocuteerd worden.
Dat moeten mensen ook aan hun kinderen leren. Een hond daar steek je je handen niet naar uit. En gaat het over een heel klein kindje? Dan laat je dat op de openbare weg niet onbewaakt ronddrentelen.
dus ik denk dat ik een hond mag vastbinen voor de winkel als ik mijn boodschzppen doe.
En iedereen blijft daar best van af.
Je zit toch ook niet te frunniken aan de fietsen die voor de winkel staan?
Ik zou zelfs denken dat de mensen die de hond strelen zelfs behoorlijk in de fout gaan:
ze zitten aan uw bezit...

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 nov 2010 20:16

Maar het verschil met een stopkontakt is dat een hond kan bijten zonder dat je hem hebt aangeraakt....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#7 , 14 nov 2010 20:20

roharro, dan blijf je uit de buurt van de lengte van de lijn hé... dan Kan hij je niet bijten.
Ik kan ook mijn hand tussen de deur steken als ik ze dichtdoe.
wat een stoute deur toch...

ganapathi tantra

#8 , 14 nov 2010 22:19

Ik sta volledig aan de kant van Eylis want tussen de TS aaiko en Eylis zie ik een groot verschil wat meteen de mentaliteit van vandaag illustreert.
aaiko maakt zich terecht zorgen over een mogelijke verantwoordelijkheid die er helemaal geen zou moeten zijn als zoals Eylis en ikzelf mensen
iets meer met gezond verstand verder zouden denken dan hun neus lang.

Vroeger dacht m'n: dikke bult eigen schuld (ik moest maar van die hond zijn afgebleven)
Nu denkt men: van wie is die hond en hoe kan ik mijn eigen verantwoordelijkheid van mij afschudden.

Lanox

#9 , 15 nov 2010 09:54

Als de hond valt onder de wet van gevaarlijk geachte honden, is de eigenaar aansprakelijk aangezien hij de hond had moeten muilkorven.

ganapathi tantra

#10 , 15 nov 2010 10:17

Als de hond valt onder de wet van gevaarlijk geachte honden, is de eigenaar aansprakelijk aangezien hij de hond had moeten muilkorven.
En laten we dus efkes ophouden met te pretenderen dat de wetgever het bij het juiste eind heeft dat er zoiets bestaat als gevaarlijke honden
en dat dit onderscheid kan worden gemaakt op basis van raskenmerken.

Lanox

#11 , 15 nov 2010 10:21

Laten we dan ook maar ineens even ophouden met te pretenderen dat wetten nog enig belang hebben. Ik dacht dat het de bedoeling was om hier juridische informatie te geven.

ganapathi tantra

#12 , 15 nov 2010 10:40

ik wilde gewoon even aanduiden dat de wetgeving omtrent de zogezegde gevaarlijke honden rassen er eentje is dat werd genomen in de typische belgische paniekvoetbal geest
waar vele politiekers in ons land zo goed in zijn. Iedereen weet dat de basis voor deze wetgeving zeer smal was en werd genomen na een paar incidenten om vooral de kiezer
te sussen dat "ze weer hun werk gedaan hebben". Samen met mijn vrouw hebben wij een jarenlange ervaring met verschillende rassen en op basis daarvan zien wij toch geen
verschillen. Het ene ras is al wat nerveuzer dan de andere maar het rare ervan is dat heel wat rassen die gekend zijn bij liefhebber en prof kwekers niet eens op die lijst voorkomen.
Zo is het beeld bij de bevolking van de liefste grote knuffelbeer Beethoven eentje dat niet klopt want zelf wil ik geen agressieve St Bernard tegen het lijf lopen. Die staat niet op de
lijst, een Stafford Shire dan weer wel
Maar naast feit dat de experten hier de juiste info mogen/moeten geven mogen wij toch als gewoon mens ook palaveren over
de zin en onzin van sommige juridische kwesties. Of zie ik dat verkeerd ? Misschien kan je soms hopen dat in zo'n discussie ook een beleidsmaker aanwezig is die kan inzien dat
er zaken aan verbetering toe zijn. Maar de draagwijdte of impact van een forum zal waarschijnlijk wel heel beperkt zijn. Alhoewel, als ik kijk naar bvb FB en Jef

Lanox

#13 , 15 nov 2010 10:50

U mag palaveren zoveel U wilt, maar als iemand een juridisch antwoord geeft op de directe vraag van de TS, vind ik het op zijn minst ongepast om dan even te laten uitschijnen dat dit niet belangrijk is en dat Uw bevindingen boven de wet staan. Uiteindelijk is de wetgeving geen populariteitspoll die enkel dient toegepast te worden als er genoeg mensen deze optie sms-en.

ganapathi tantra

#14 , 15 nov 2010 13:44

dan hebt u meer gelezen dan ik heb geschreven.
case closed for me anyhow

eylis

#15 , 15 nov 2010 16:32

laten we nog even terugkeren naar de oorspronkelijke post :mrgreen:
synopsis: iemand wil boodschappen doen met zijn hond. Er wordt verzocht de hond aan de voorkant van de winkel vast te maken aan een daarvoor voorziene plek; De mens doet zijn boodschappen en laat de hond, goed vastgemaakt achter.

scenario: Welke honden zie je zoal voor een winkel aangelijnd terwijl hun baasje boodschappen doet? Juist ja, huis-tuin-en keukenhonden. Een zeldzame of dure rashond zie je daar NOOIT. Want baasje is te bang dat zijn dure of zeldzame rashond gestolen wordt.
De eigenaars die "gevaarlijke" honden hebben (of dat nu een terecht of een onterecht predikaat is, daargelaten..) zullen die ook NOOIT voor een winkel aangelijnd achterlaten. Die laten hun hond geen minuut alleen...

Moraal van het verhaal 8_) Dit was een eenvoudig scenario over een eenvoudige mens met een eenvoudige hond die voor de winkel aangelijnd wordt achtergelaten.
twee lessen om te onthouden:
-een hond is aangelijnd: blijf er van af. Want die hond is niet van u, maar van iemand anders. Men blijft met zijn handen van andermans spullen, ook als ze vastgebonden zijn :twisted: .
- blijf uit de actieradius van een aangelijnde hond. Vermits de hond aangelijnd is, heeft de eigenaar er voor gezorgd dat u veilig kan passeren zonder opgepeuzeld te worden. Als u opzettelijk binnen de actieradius van de hond komt en ook nog eens aan zijn oren frunnikt, weet u niet of hij dat leuk vindt. blijf dus uit zijn actieradius...

Terug naar “Andere”