Kosten voor de kinderen bij de niet opvoedende ouder

lucgescheiden

Re: Kosten voor de kinderen bij de niet opvoedende ouder

#31 , 22 aug 2010 16:27

Ik ben het hiermee niet eens. Vermoedelijk ben ik in verwachting. Mijn vriend heeft echter een kind waarvoor hij momenteel alimentatie betaalt. Stel dat dit jaarlijks zou herzien worden, dan zou mijn vriend nooit meer geld willen verdienen dan wat hij momenteel verdient om te vermijden dat hij meer alimentatie zou moeten betalen. Met welk geld wordt ons gezamelijk kindje dan groot ? Het is in alle situaties anders maar wij willen al onze kids hetzelfde bieden ... niet de ene meer dan de andere omdat die toevallig een andere moeder heeft
Bijtje hieromtrent dien je je eigen vraagstelling ook eens om te draaien;
Stel dat jij in een toestand zou komen waarbij je nieuwe vriend financiëel zou moeten opleggen, zou dit dan zijn alimentatie voor zijn kind moegen beïnvloeden?
(is louter fictieve veronderstelling hoor, wens ik zeker niemand toe)
Met andere woorden de bijdragen van je vriend zijn ex zouden worden verhoogd op basis van jouw toestand...

Elkéén dient nu éénmaal rekening te houden zijn/haar kinderen wanneer hij/zij nieuwe relaties aanknopen.
Dat is de keuze die je maakte wanneer je besloot kinderen te willen nemen. Een verantwoordelijkheid.
Handige documenten voor Personenrecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bijtje

#32 , 22 aug 2010 19:41

Ieder zijn visie zeker ? Je kiest allebei voor de kinderen (in de meeste gevallen toch) en dan moet je niet de andere laten opdraaien voor jullie gezamelijk kind. In mijn ogen zeker niet als je zelf de relatie met de andere ouder hebt verbroken. (natuurlijk iets anders als je werd mishandeld of dergelijke ... maar standaard vind ik : JIJ wil uiteen gaan met je partner, JIJ draagt de gevolgen)

lucgescheiden

#33 , 22 aug 2010 20:15

volkomen akkoord met je standaard!

De wet schrijft echter dat beiden ouders dienen bij te dragen volgens de verhouding in vermogen...
M.a.w. als het u morgen minder goed gaat op vlak van inkomen en vermogen, dan kan u terugvallen op een verhoging van de bijdrage van uw ex.
Met een extra kind op de wereld te zetten, verlaagt u de 'waarborgen' die u bezit, inzake de opvoeding van de reeds aanwezige kinderen.
Het risico dat uw ex hiermede loopt op een hogere bijdrage te moeten betalen evenzeer.

Het lijkt allemaal heel onfair en ik speel hier dan ook enkel de advocaat van de duivel, maar het lijkt me een logische redenatie.

Reclame

KeVina

#34 , 10 nov 2010 23:50

de verhalen van de pa die de quality time heeft en er vantussen wilt muizen bij de extra kosten ken ik.
Mijn zoon is 10 gaat om de twee weken eens een dagje bij zijn pa. HIj betaalt 140 euro alimentatie. In het vonnis staat dat hij de helft van grote kosten moet betalen. Nu moet ik een bril kopen voor mijn zoon, 500 euo, dus elk 250... manmanman wat drama dan moeit zijn vriendin er zich mee en vindt dat ik dat eerst moet overleggen terwijl het geen coöuderschap is. Mijn zoon heeft -5.25 sterkte dus een goeie bril is noodzakelijk, hij doet sport dus ik hou daar rekening mee. Zijn vriendin vindt dat ik voor 180 euro een bril heb in een pearl-zaak of zo. Kan zijn... maar sta mij toe de kwaliteit zal er ook naar zijn. En voor mijn zoon is mij niks teveel, al moet ik mezelf daarvoor tekort doen!!
Maar tis altijd hetzelfde liedje... ze hebben een zoon als ze er niet moeten voor betalen, als ze er geen lasten moeten van dragen. Maar wie is er als hij ziek is, wie troost hem als hij verdriet heeft, wie zorgt dat zijn spullen gewassen en netjes zijn, wie zorgt dat hij geen kou heeft?? En die grap van aftrek water en elektriciteit en dergelijk, daar moet ik serieus mee lachen ze!! Net zoals sociale leningen voor een huis... en dan mag ik er niet aan denken wie hier alles kan krijgen zonder er maar iets te moeten voor doen. Soit, ik kocht onlangs de sportuitrusting voor mijn zoon, mijn ouders en zo, kochten ook een deel, de papa : niks... En nu het kind een nieuwe bril nodig heeft, vond hij dat ik maar moest vragen aan mijn ouders of ze nie wat bijleggen. Straf toch?
En dan is mijn zoon ook zo een ventje die voor iedereen goed wilt doen, ondanks dat hij niet met volle zin gaat, gaat hij het niet laten merken, en de papa merkt het ook niet, maar ik zie meer dan genoeg aan zijn gezichtje als hij voort moet. En dan breekt je hart! Mijn zoon is van dag 1 van mijn zwangerschap het allerbelangrijkste en dat zal Altijd zo blijven en ik hoop dat hij dat beseft ooit als hij groot is.

Bijtje

#35 , 11 nov 2010 08:18

Als mijn ex mij een rekening van een bril voorschotelt van 500 euro waarvan ik de helft zou moeten betalen zonder overleg, ookal heb ik geen co-ouderschap, ik zou geen halve euro betalen ... want IDD er zijn goedkopere oplossingen. 't Is namelijk niet zo, omdat men geen co-ouderschap heeft dat men het recht heeft om zomaar wat kosten aan een ouder op te dringen die overbodig zijn.

eylis

#36 , 11 nov 2010 11:58

Hoe dan ook, als ik vaststel dat een andere ouder te krappe, foute, versleten en te weinig deugdelijke kleren meegeeft, stel ik toch voor je fierheid boven dat getouwtrek te stellen.
Ok je bent er financieel misschien de dupe van, maar dit zijn allemaal akties om het conflict op te porren. En mijn coclusie is, als je zelf voor wat leuke kleding zorgt (desnoods maar aanvullend)
- die discussie alvast ophoudt.
- het kind zich ook beter en relaxer voelt: welke schaamte om in te kleine, onverzorgde kleding naar de andere ouder te moeten..dat is nefast voor de zelfwaarde van een kind én tegelijkertijd ontwikkelt er zich een tegenzin om nog naar de andere ouder te gaan vermits dat steeds gelinkt wordt aan dat negatieve gevoel van in "foute"kleren te moeen rondlopen.

Probeer het toch maar uit... creatief shoppen, vintagekleding en je kind ziet er leuk uit.
en anders, tja dan blijft het touwtrekken hee...kan je natuurlijk ook voor kiezen, maar dat is een straatje zonder einde.

lucgescheiden

#37 , 11 nov 2010 12:27

Volledig akkoord met eylis.
Het gaat niet op dat één van de partijen plots boven het 'gezinsinkomen' gaat leven, om de andere het leven onmogelijk te maken.
Stel uzelf de vraag of dergelijke uitgaven, voor de scheiding, wel zonder overleg gebeurden... en of deze KUNNEN gedragen worden door de andere ouder.

Ik heb sterk de indruk dat velen, ondanks ze mss zelf de echtscheidingseis instelden, het huwelijk nog steeds zien als een win-for-life...

Terug naar “Echtscheiding”