eigendom beschermen tov broers/zussen

x10
Topic Starter

eigendom beschermen tov broers/zussen

#1 , 27 nov 2006 10:07

Jaren geleden heb ik het ouderlijk huis overgenomen via "schenking en afstand onverdeelde delen". Mijn vader woont nog bij me in. Indien mijn vader sterft, hoe kan ik dan mijn eigen goederen die zich in het huis bevinden beschermen. Van heel veel dingen heb ik geen aankoopbewijs op mijn naam (meubelen, diepvries...). Wat gebeurt indien mijn vader sterft. Kan ik op de ??n of andere manier voorkomen dat mijn broers/zussen dingen uit het huis opeisen en het huis leegplunderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S

#2 , 05 dec 2006 15:15

Hallo

Volgens mij is het enige wat je kunt doen in dit geval, zo veel mogelijk aankoopbewijzen (= rekeninguitreksels, kopie's van facturen, betalingsbewijs van de kabel van je tv, ...) verzamelen. Aangezien het feit dat jullie samenwonen, valt dit onder het 'wettelijk samenwonen' of 'gewoon samenwonen' en betekent het overlijden van je vader dat je broers en zussen recht hebben op de helft van alle goederen.

Het is verre van compleet, mijn antwoord, maar hopelijk volgen er reacties van mensen die er meer van weten dan ik.

Jan

j.demoor

#3 , 07 dec 2006 10:41

?Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of..."(Sw.=Strafwetboek)

?De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was?(Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986.Noot:Zie Cass., 9 juli 1872,Arr.Cass. 1986-87,188).

?Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Door haar samenleven met de schenker kon de dame zich niet op het bezit als titel beroepen.Dit samenleven maakte het bezit immers dubbelzinnig?(Brussel 17 juni 1996,AJT 1997-98,456).
Ook hier kunnen beide samenwonenden(of hun erfgenamen) zich dus niet beroepen op art.2279 B.W..

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen...?(B.W.).
Dit geldt ook voor de verbintenis vaders goederen af te geven aan diens erfgenamen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

rechtaddic

#4 , 09 dec 2006 12:28

Gebaseerd op mijn beperkte kennis: je kan ook een inventaris (laten) opmaken waarin je duidelijk alle goederen omschrijft (eventueel met foto), deze inventaris kan je laten registreren bij een notaris. Ik baseer mij op inventaris zoals bepaald in art 223 BW. Je persoonlijke goederen mag je bewijzen aan de hand van alle rechtmiddelen, getuigen, foto's van voor de periode met je vader enz...
Je kan deze vraag ook stellen aan een notaris, kost je niks.

Billie

#5 , 16 apr 2007 22:42

Je richt je volgens mij best persoonlijk tot een persoon met alle relevante kennis ter zake. Er komt immers meer bij kijken dan men denkt. Een schenking is bijvoorbeeld niet steeds beveiligd ten aanzien van uw broers of zussen wanneer uw vader komt te overlijden. De enige tip die ik u kan geven is: " wie niets heeft kan niets (aan de anderen) nalaten", zorg er dus voor via een constructie dat U lang genoeg voor het overlijden, het volle eigendomsrecht heeft over de goederen die U wilt bekomen, maar doe dit op een legale manier! Op die manier bent u andere erfgenamen voor en moet er minder successierechten betaald worden. Het spreekt vanzelf dat wanneer het om grote bedragen gaat, u best een raadsman onder de arm neemt die een waterdichte oplossing voor jullie kan vinden.

Terug naar “Privacy-bescherming”