Situatiebeschrijving:
Ik ben in het bezit van een huis, gebouwd in de 19de eeuw. Het betreft een halfopen bebouwing. Het huis is deels onderkelderd. De kelder is echter opgesplitst in 2 delen dmv een muur. Ik heb toegang tot 1 deel, de buren hebben exclusief toegang tot het andere deel (het is volledig ontoegankelijk vanuit mijn huis). De buren hebben zelf geen kelder onder hun huis. Gezien deze situatie al meer dan 30 jaar zo is, geldt hier de regel van verkrijgende verjaring en is ‘hun’ deel van de kelder het bezit van de buren.
Probleem:
Gezien de verouderde toestand van het huis, is het noodzakelijk om dit grondig te renoveren. Dit zou best gebeuren door aan de binnenzijde een nieuwe draagmuur te bouwen (en de buitengevel intact te laten). Het is hiervoor wel vereist om over de volledige omtrek van het huis nieuwe funderingen te graven om deze nieuwe muur op te metselen (ook in het kelderdeel van de buren). Eerdere onderhandelingen om het kelderdeel terug te verwerven zijn op niets uitgedraaid.
Mijn vraag:
Hebben de buren het recht om te weigeren dat ik in hun kelder (die onder mijn huis ligt) een draagmuur bouw, zodoende mijn huis bouwfysisch terug in orde maken?