betonblokken op winkelparking

silencedkill
Topic Starter

betonblokken op winkelparking

#1 , 31 okt 2010 14:29

Hallo iedereen,

Ik heb me reeds gek gezocht op allerhande forums en websites maar kon geen enkele informatie vinden hieromtrend. Ook de zoekfunctie hier bracht geen soelaas. Ik zoek zowel juridisch/wettelijk advies alsook belangrijker praktisch advies. Het zit als volgt.

Een vriendin van me heeft een winkel met vooraan tien parkeerplaatsen. Er is een vrachtwagendepot niet ver er vandaan dus kwamen vrachtwagen regelmatig draaien op de parking. Gevolg, na ettelijke maanden de parking volledig kapotgereden. De parking bestaat uit asfalt, geen zuiver beton. Na overleg met de gemeente en de transporteur hebben wij dan ook betonblokken laten leggen vooraan onze parking en de parking laten herstellen. De blokken zijn zo'n 30 cm hoog gezien dit het hoogste was dat wij mochten gebruiken aangezien de parking aan een trottoir en rijbaan grenst.

Er zijn nog een drietal winkels in onze omgeving, o.a. eentje die over de middag en 's avonds open is (+-23u) is. Onze parking word dan ook regelmatig gebruikt voor die doeleinden als de andere volstaat. Op zich heeft ze er geen problemen mee, ware het niet dat deze betonblokken meer dan regelmatig letterlijk op de stoep liggen door mensen die vooruit uit willen rijden.

Mijn vriendin heeft ook in zakelijke taal reeds een brief ontvangen van de gemeente dat dit de openbare weg verstoord en dit niet nogmaals mag gebeuren. Een voetganger/fietser kan gemakkelijk tegen zo'n blok in het donker rijden. Ze gaat hier dan ook volledig mee akkoord. Eenmaal is zo'n blok letterlijk op de rijweg beland. Ik kwam toen net aan. Na een woordwisseling is die persoon vertrokken en hebben de buren geholpen om de betonblok terug op zijn plaats te zetten.
Vervolgens ben ik samen met haar naar de gemeente gestapt om een oplossing te vinden, doch de vorige persoon die we gesproken hebben was daar niet langer werkzaam. Het gesprek verliep zacht uitgedrukt moeizaam waar we allerlei regels naar ons hoofd werden geslingerd zonder ook maar enig advies noch mogelijke oplossing, Ook na meermaals gevraagd te hebben op andere afdelingen kreeg zij enkel de mogelijke overtredingen toegeschuifd zonder oplossing.

Naar wat ik begrepen heb is dit een materie die niet zo rechtlijnig is. Er zijn oplossingen maar in ons geval (bv het slagboom verhaal) praktisch niet haalbaar. Zoals reeds gezegd in het begin van mijn vraag zoek ik dan ook naar een mogelijke oplossing. Dit is wat we tot nu toe overwogen hebben :
* spillen of klinknagels in de betonblokken slaan. Maar gezien hier een viertal jaar geleden elektriciteit, water en gas onder de parking werd gelegd lijkt me dit nu niet bepaald een goed idee
* blokken in fel kleur of fluoriscerend kleur schilderen. Mag dit ? Ze staan tot tegen het voetpad en kunnen dus een 'ethische verstoring van het complex en/of openbare weg' zijn.
* blokken vastlijmen. Naar verluid niet echt betrouwbaar.
* Slagboom plaatsen - maar dit is niet haalbaar gezien de parking grenst aan een andere parking. De uitrit grenst aan de rijweg, maar de zijkant grenst aan een andere parking. Zelfs al zetten we hier iets, mag dit ook maar 30cm hoog zijn wat ook niet echt zichtbaar is, en de buren zijn begrijpelijk, ze wilt dit ook zo houden.
* bord met privéparking aan de muur van de winkel. Hangt er reeds
* gat boren in de betonblokken en een bord op een spil plaatsen met een waarschuwing. Mag niet volgens de gemeente aangezien dit hoger dan 30cm komt.
* led strips hangen voor of na de betonblokken. Mag deze verlichting zomaar aangelegd worden? Ze hebben reeds prijs gevraagd en dit is nou niet bepaald goedkoop zeker gezien er elektriciteit moet gelegd worden tot daar. Maar het blijft een optie.

Juridisch gezien wat kan en mag er ?
* Meermaals lag er glas omdat iemand tegen zo'n blok gereden is. Is zij daarvoor aansprakelijk?
* Wat als iemand anders niets vermoedend op de parking rijdt en de banden kapot kapotgereden zijn op dergelijk glas.
* Mag ik een camera plaatsen die dergelijke overtreding vaststelt ? De camera zou enkel op de parking en dus privé terrein geplaatst worden. Mag zij dan ook deze kosten verhalen (terugplaatsen betonblok door de gemeente) op de overtreder.
* Vervolg op de camera indien dit mogelijk is, waar moet hiervoor aangeklopt worden. Politie en nummerplaat registratie lijken me logisch, maar mag dit ook, zelfs op privé terrein.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 31 okt 2010 14:48

Begrijp ik het goed dat die betonblokken op het ogenblik in feite op privé terrein staan en niet hoger mogen zijn dan 30 cm ? Waar moeit die gemeente zich mee? Ik begrijp ook niet hoe die betonblokken zelfs eens, zoals je zegt, op de rijweg terechtgekomen waren ? Een wagen die het gedaan krijgt om zo'n betonblok tot op de openbare weg te duwen moet volgens mij toch "perte totale" zijn daarna. Wat weegt zo'n blok ? Kan je die niet gedeeltelijk "ingraven"? Als de wagens die er dan tegen rijden zware schade hebben is het wel hun eigen schuld. Een van je klanten die er dan tegenaan rijd zal je dan wel niet meer terugzien denk ik. Behalve natuurlijk om zijn zwaar toegetakelde wagen te laten wegslepen. En daar zou ik eerlijk gezegd een leuk binnenpretje aan overhouden ! :mrgreen: :mrgreen:
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

float

#3 , 31 okt 2010 14:52

Zij is dus eigenaar van die parking?

Reclame

silencedkill
Topic Starter

#4 , 31 okt 2010 15:02

John,

Dat begrijpt u correct. Om maar een voorbeeld te geven is iedereen in de gemeente zonder privé parking/oprit verplicht om 500€ (die komen ze trouwens opmeten) af te staan aan de gemeente per inwonende. Indien u een winkel hebt moet u deze altijd +1 doen - winkel 1 klant +1 -.
upside ervan is dat niemand parkeergeld moet geven in de stad.

Ik dacht persoonlijk hetzelfde, hoe in godsnaam verschuif je zo'n onding zo gemakkelijk. Maar in praktijk is het helaas niet zo moeilijk als ze niet vastliggen. Gezien men reeds op de parking staat zal men slecht aanzetten, en dus geen 50km/h rijden, dat scheelt ook wel wat :)

silencedkill
Topic Starter

#5 , 31 okt 2010 15:03

Zij is dus eigenaar van die parking?

klopt, De winkel en parking is gekocht, niet gehuurd.

float

#6 , 31 okt 2010 15:53

Bewakingscamera:
Art. 6.§ 1. De beslissing tot het plaatsen van een of meer bewakingscamera's in een voor het publiek toegankelijke besloten plaats wordt genomen door de verantwoordelijke voor de verwerking.
§ 2. De verantwoordelijke voor de verwerking deelt de in § 1 bedoelde beslissing mee aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt. Hij doet dat uiterlijk de dag vóór die waarop de bewakingscamera of -camera's in gebruik worden genomen.
De Koning bepaalt, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de vorm en de inhoud van het standaardformulier dat bij die gelegenheid moet worden ingevuld, alsook de wijze waarop dit formulier wordt overgezonden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de korpschef van de politiezone waar die plaats zich bevindt. Dit formulier bevestigt dat het gebruik van de camera of camera's in overeenstemming is met de in de wet van 8 december 1992 bepaalde beginselen.
De verantwoordelijke voor de verwerking plaatst bij de toegang tot de voor het publiek toegankelijke besloten plaats een pictogram dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt. Het model van dat pictogram en de erop te vermelden inlichtingen worden door de Koning bepaald, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De verantwoordelijke voor de verwerking ziet erop toe dat de bewakingscamera of -camera's niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor hij niet zelf de gegevens verwerkt.
§ 3. Het bekijken van beelden in real time is uitsluitend toegestaan om onmiddellijk te kunnen ingrijpen bij misdrijf, schade, overlast of verstoring van de openbare orde.
Het opnemen van beelden is uitsluitend toegestaan teneinde bewijzen te verzamelen van overlast of van feiten die een misdrijf opleveren of schade veroorzaken en daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers op te sporen en te identificeren.
Indien deze beelden geen bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of tot het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, worden zij niet langer dan één maand bewaard.

(Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's)

Politieregistratie?
Nummerplaatregistratie?
Wat bedoel je met die twee?

Aansprakelijkheid:
Zijn die betonblokken van de gemeente? Moet zij daarvoor betalen?

silencedkill
Topic Starter

#7 , 31 okt 2010 16:46

Hi float,

De betonblokken zijn aangekocht en geplaatst door mijn vriendin. Dit in samenspraak met de gemeente, waarvan de persoon waarmee dit afgesproken is niet langer werkzaam is bij diezelfde gemeente. Er staat eveneens niets op papier, ik was er zelf niet bij op dat moment.

Wat ik kan opmaken uit uw post is dat ik de parking mag bekijken doch niet
* langdurig opslaan - 1 maand
* geen nummerplaten/ persoongegevens zoals gezicht mag bijhouden voor commercieel gebruik
* dit moet aangeven. hoe & waar, eerste parking ligt gemakkelijk 15 meter van de ingang die een insprong maakt? Het lijkt me niet evident om 200 borden te zetten om toch maar in orde (zichtbaar) te zijn.
* geen monitoring mag doen, enkel als een blok verplaatst is zou ik de beelden kunnen nazien door wie of wat - hetgeen de bedoeling is.

Met politieregistratie bedoel ik aangifte. Ik geloof dat ze de persoon kunnen contacteren. Althans ik heb zo ooit eens gevaren een viertal jaar geleden toen ik mijn pincode verkeerd ingedrukt heb en toch heb kunnen tanken. Kwartier later telefoon van de politie. Dit was een leasing wagen weliswaar. Om eerlijk te zijn, is het de moeite waard om aangifte te doen in dit soort materie buiten het feit dat het geregistreerd staat ? Ik kom persoonlijk van een grote stad waar het niet altijd even lekker liep en wel laten we het houden op het feit dat ik er een verloren gevoel aan overgehouden heb.
Nummerplaatregistratie is het ingeschreven voertuig. Die is naar mijn weten nog steeds gekoppeld aan een persoon in België en een belg mag geen buitenlands ingeschreven voertuig besturen in België. Althans dit was zo in het verleden. Die persoon zou ten allen tijde moeten 'herkenbaar' zijn

Anyway het is niet de bedoeling dat er een heksenjacht word geopend, maar ze wilt ook geen brokken. Zeker niet nu de gemeente in mijn mening nogal moeilijk doet over het voetpad - en terecht - .
Het eenvoudigste zou zijn een combinatie van schilderen in opvallende verf, een camera - zichtbaar en aangegeven - en een duidelijk bord. De gemeente kon zich over alles niet uitspreken gezien de 'complexiteit'.

Uw post bovenstaand helpt veel qua camera toezicht. Alvast bedankt voor het antwoord.

float

#8 , 31 okt 2010 17:40

Als iemand die betonblokken beschadigd, dan zal je via burgerrechtelijke weg die schade kunnen verhalen. Mijn inziens is dit wel vluchtmisdrijf als iemand zijn gegevens niet achterlaat. Je kan dus op dat moment ook aangifte doen bij de politie. Die beelden helpen dan en dan mag je die langer opslaan dan 1 maand.
Zij kan aansprakelijk worden gesteld als er een nalatigheid is geweest. Het is natuurlijk aan de tegenpartij om dat te bewijzen. Als zo'n blok op de openbare weg terecht komt en er gebeurt een ongeval, zal zij daar ook aansprakelijk voor gesteld worden.
Als je die blokken volledig in fluorescerende verf zou maken, neem dan is contact op met ruimtelijke ordening van het Vlaams Gewest, misschien kunnen zij verder helpen.

JohnD

#9 , 01 nov 2010 03:09

Euh ? en wat met het ingraven van die betonblokken zodat ze maar 30 cm boven de begane grond uitsteken ? Mag dat niet ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

float

#10 , 01 nov 2010 06:43

Ik ken niets van ruimtelijke ordening :)

silencedkill
Topic Starter

#11 , 12 nov 2010 16:08

gents,

Even een update. Ik ben prijs gaan vragen omtrend het ingraven van de betonblokken - stuk uitgraven met bad van lijm -. Dit lijkt me inderdaad een valable oplossing en gezien dit niet boven de 30cm komt volledig in orde met de huidige wetgeving.

alvast bedankt voor het advies

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 nov 2010 16:14

Ook de blokken zijdelings aan elkaar maken kan helpen 2 blokken wegen meer dan een enz

Terug naar “Andere”