vraagje ivm huur en huurwaarborg

koen999
Topic Starter

vraagje ivm huur en huurwaarborg

#1 , 25 nov 2006 11:15

een vriendin van me ging onlangs naar een studio kijken die te huur stond voor een jaar, als hoofdverblijfplaats.

de verhuurder vroeg naast drie maand huurwaarborg op een geblokkeerde rekening ook de huur voor de drie laatste maanden vooraf.

vanaf begin huurcontract diende er dus maandelijks huur betaald te worden, de laatste drie maand niks meer.

Mag dat?
Ik verhuur namelijk zelf ook en het lijkt me een prima manier om insolvabele huurders te vermijden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Topic Starter

#2 , 29 nov 2006 11:36

up :D

wanton

#3 , 29 nov 2006 17:49

Dit neemt de vorm aan van een bijkomende waarborg.
Volgens de huurwet mag een waarborg 3 maand huur niet overtreffen. Is dit in de vorm van een som geld , moet die geplaatst worden op een geblokkeerde rekening , op naam van de huurder. De wet van 13 april 1997 zegt bovendien dat hetzelfde bedrag niet tegelijk een waarborg onder de vorm van een geldsom EN een andere waarborg kan voorzien. Het is het ??n of het ander.
Dergelijke praktijken dienen gemeld te worden aan de Huurdersbond.

Reclame

koen999
Topic Starter

#4 , 29 nov 2006 17:53

kan je dat niet zien als gewoon een betalingsvoorwaarde?
huurwaarborg is om huurschade te dekken,
die drie maand hier is gewoon huur die vooraf betaald wordt

in het midden oosten bvb wordt er zelfs met huurcontracten van een jaar gewerkt, in een keer 12 maand te betalen

Terug naar “Huren”