Maar dan zit je weer met controle (mag 1 keer per jaar) en bewijslast door de verhuurder. In negatief geval moet die dan naar de vrederechter gaan, iets wat wij zoveel mogelijk trachten te vermijden (nog maar 1 keer moeten doen, voor een wanbetaler).
Bovendien komt sommige schade pas veel later uit. Ik citeer uit mijn reactie in een ouder topic:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... lit=katten" onclick="window.open(this.href);return false;
Meegemaakt:
Huurder spoelde kattenzand door in de wc, helaas kwam dit pas aan het licht toen die al verhuisd was. Heel de afvoer incl tegels van de gang zijn opgebroken moeten worden. Een kostelijke grap die niet meer te recupereren was.
Huurder had een poes en een kater die niet gesteriliseerd/gecastreerd waren. Heel het appartement was ondergesproeid. Het viel niet meteen op bij hun vertrek, was oppervlakkig afgewassen en wat geparfumeerd. Nadien bleek echter dat de katersproei tot achter de plinten gesijpeld was. Helaas te laat gezien.
Dezelfde huurder had een plat dak naast een kamer waarop kiezel lag (geen terras). Dat platte dak en de kiezel bleek enkele jaren als kattenbak gediend te hebben. Ook te laat gezien want wie gaat er nu die kiezel controleren op drollen.
Maar zoals ik al zei hebben we het nadien al wel oogluikend toegestaan, al is het niet evident om het in 1 huis aan de ene huurder toe te staan en aan de andere niet.
Nu moet ik zeggen dat vele vrienden en kennissen huurder zijn en een flink deel daarvan een kat hebben. Rondvraag leerde me dat het bij de meesten contractueel verboden is maar mondeling niet/of oogluikend toegestaan. Zolang zij niet voor problemen zorgen is er dan ook geen probleem.
Tot voor 13 jaar geleden heb ik zelf in 3 verschillende huurappartementen gewoond met telkens minstens 1 kat. In 2 van de 3 gevallen was het contractueel verboden (het staat nu eenmaal in de meest gehanteerde standaardhuurcontracten) maar mondeling werd het mij wel toegestaan.
De tijden zijn wel veranderd. Vroeger had een verhuurder meer stokken achter de deur dan nu.
Honden is dan weer een ander verhaal..