Bankkaarten, Visakaarten, Masterkaarten en de codes

JohnD
Topic Starter

Bankkaarten, Visakaarten, Masterkaarten en de codes

#1 , 23 okt 2010 17:28

In verband met veiligheid en codes is hier de laatste stand van zaken/miskleun van de groep FORTIS/CETELEM. Zoals u weet of niet weet beheerd de groep Cetelem bijna zo goed als alle Kredietkaarten van Belgie.

Ik heb een VISA kaart, een MasterCard en verschillende bankkaarten al of niet gekoppeld aan kredietlijnen. Nu zou toch iedere normale mens die enerzijds zijn code op een verstandige manier kiest en dus ook voor de rest van zijn leven uit het hoofd kent, en anderzijds dus als moderne mens verschillende kaarten heeft, moeten weten dat het totaal geen zin heeft om voor iedere kaart een andere code te bedenken. In mijn geval zou ik zo'n 10-tal codes uit het hoofd moeten leren. De kans dat iemand die je bankkaart vind en de juiste code erbij intikt bij het frauduleus willen gebruik maken van je kaart, is nl. nog steeds 1 op 9999 (in feite iets meer want hij kan 3x een poging doen).

Nu is mij verbazing groot dat de Master Card bij Mediamarkt die dus van de groep CETELEM blijkt te zijn, een unieke en onwijzigbare code heeft. Met als gevolg natuurlijk dat mensen met zo'n kaart die nieuwe code niet meer uit het hoofd gaan leren maar ergens gaan opschrijven. Dat is natuurlijk zuivere KAFKA, dat je m.a.w. voorzover je 1 code wenst voor al je kaarten, je al je andere kaarten (en in 100% van de gevallen kan je die wijzigen bij andere kaarten) hun code gaat wijzigen naar de code van je MediamarktKaart code. Uitleg bij Mediamarkt is dat er teveel mensen hun code vergeten waren en een nieuwe vroegen (LOL, kan geen excuus zijn want ze vroegen voor het wizigen van de code een ff bedrag van 5 €).

Natuurlijk heb ik normaal geen xtra MM CCard nodig. Maar je moet ze wel hebben wil je van sommige promoties kunnen gebruik maken.

Als dit een trend word dat je een bankkaart of CCard krijgt met een onwijzigbare en unieke code voorspel ik niets goed.
Laatst gewijzigd door JohnD op 23 okt 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 okt 2010 21:36

Het is niet dom om andere codes te eisen. Ik ken waarschijnlijk (mocht ik kwaadwillig zijn) ondertussen al van een honderdtal mensen hun code van hun bankkaarten en gsm vanbuiten. 1 keer vroeg ik het toen iemand z'n portefeuille bij mij vergeten was en het was effectief zo.

Komt ervan als je electronisch je belastingen kan indienen, maar een code nodig hebt...

JohnD
Topic Starter

#3 , 23 okt 2010 23:31

Is wel een verschil met online PW'en en codes voor internet gebruik. Trouwens daar heb je andere methodes die je het als gebruiker mogelijk moken om die automatisch te laten invullen, en heb je ook iets meer tijd om die codes in een afzonderlijke databank even op te zoeken (LastPass en KeePass bvb). In elk geval kan niet iedereen een aantal codes uit het hoofd leren, met als gevolg dat we het ergens gaan opschrijven. M.a.w. de zogezegde verhoogde veiligheid door voor elke kaart een andere code te gebruiken draait omgekeerd uit en verlaagd de veiligheid met 90% om er maar een waarde op te plakken. Bij een nieuwe (elke) Visa of gewoon bankkaart raad men je trouwens aan die code onmiddellijk bij de eerste de beste automaat te wijzigen. Hier heb ik zowat in het weekend een 10-tal bankautomaten afgelopen om die code te wijzigen. De optie verscheen nooit op het scherm. Totdat men mij 's maandags bij CETELEM wist te vertellen dat die code onwijzigbaar was. Tenzij men een nieuwe kaart besteld met een nieuwe door hen gekozen code. Heb TA verwittigd dat dit niet kon; kijken of ze het publiceren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2010 09:45

In elk geval kan niet iedereen een aantal codes uit het hoofd leren, met als gevolg dat we het ergens gaan opschrijven.
En dan heb je nog de 10 tallen passwoorden die je nodig hebt op het internet.
Ikzelf heb maar 2 verschillende codes voor mijn bankkaarten (de 2 kaarten die in mijn portefeulle steken, want als ik die karten zou kwijt raken en ze hebben 1 code, dan kunnen ze de andere rekening ook leeghalen. dat kan nu niet.)
Voor Internet gebruik ik bijna overal hetzelfde passwoord. Mijn PC wordt maar door mij alleen gebruikt.

JohnD
Topic Starter

#5 , 24 okt 2010 11:08

Er is software zoals hierboven aangehaald die je PW kan onthouden op een zeer veilige manier. Ik ben bij ettellijke fora op het internet aangesloten en laat die PW'en door de software automatisch invullen. Het enige dat ik soms moet invullen als het heel lang geleden is dat ik de website bezocht heb is zijn de begininitialen van mijn gebruikersnaam. Daar heb ik er zo'n 20-tal van. Dus dat valt goed mee. Als je zegt dat je vreest dat men je code kan achterhalen (bij slechts 3 pogingen), is er iets mis met de wijze waarop je je code gekozen hebt. Mensen die goed zijn in het berekenen van statistische gegevens moeten maar eens uitrekenen wat de kans is dat a) je je kaart verliest b) de persoon die je kaart vind er frauduleus gebruik van wil maken c) die persoon die code binnen 3 keer juist raad. Opgelet die 3 samen maken de kans statistisch gezien al enorm laag, want de 3 voorwaarden moeten er terzelfdertijd zijn.

JPV

#6 , 24 okt 2010 16:59

Is wel een verschil met online PW'en en codes voor internet gebruik.
ik heb het op de code voor de eID-kaart, een code net als een bankkaart dus :).
Mensen die goed zijn in het berekenen van statistische gegevens moeten maar eens uitrekenen wat de kans is dat a) je je kaart verliest b) de persoon die je kaart vind er frauduleus gebruik van wil maken c) die persoon die code binnen 3 keer juist raad. Opgelet die 3 samen maken de kans statistisch gezien al enorm laag, want de 3 voorwaarden moeten er terzelfdertijd zijn.
klopt, in de veronderstelling dat mensen niet zelf hun code kunnen kiezen... anders stijgt de kans enorm. Hoeveel mensen hebben niet de geboortedatum van hun kind of hun vrouw als code? véél meer dan je zou verwachten.

Terug naar “Privacy-bescherming”