privacy saldo bankrekening

albert
Topic Starter

privacy saldo bankrekening

#1 , 21 okt 2010 21:48

Als TEMPO klant bij MOBISTAR (dus geen abonement) verhoog (betaal) ik mijn GSM belwaarde via mijn GSM, namelijk Banksys/BankSafe.
Het spreekt vanzelf dat ik om mijn belwaarde te verhogen, m.a.w. voor een bepaald bedrag een overschrijving van mijn bankrekening naar Mobistar uit te voeren, ik de nodige geheime code moet intikken. Uiteraard.

1/ Nu las ik onlangs in het infoblad van Mobistar dat als ik op mijn GSM het 'belnummer' #191# tik en op het telefoontje druk, ik de meldingkrijg dat er weldra een sms volgt met het saldo van mijn zichtrekening. Wat ook inderdaad gebeurt, inclusief de datum én mijn bankrekeningnummer.
Die #191# is dus geen privécode. Iedereen die zijn Mobistar TEMPO betaalt via Banksys gebruikt #191# om zijn bankrekening saldo te kennen.
Is het aanvaardbaar dat men ZONDER enige privé code kennis kan krijgen van het saldo op een bankrekening?
ALs ik mijn saldo wil kennen via internetbankieren dan moet ik geheime codes intikken om in te loggen, maar via banksys/mobistar kan dit dus zondere enige code? ALs ik in een rstaurant mijn GSM op tafel laat liggen, kunnen mijn tafelgenoten met mijn GSM via #191# mijn saldo bankrekening kennen????

2/ Nu ik daarover doordenk besef ik dat ik mijn bankrekeninguittreksels uit de toestellen in het bankantoor kan bekomen zonder enige code. Als ik dus na gebruik door onhandigheid mijn bankkaart op de grond laat vallen en dus vergeet mee te nemen, dan kan de volgernde klant met mijn kaart gewoon alle overschrijvingen en bedragen van mijn bankrekening mee naar huis nemen! Kan dit zomaar? Privacy?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2010 09:46

Waarom verwacht U van een bank dat ze over Uw privacy waakt als U het zelf niet zou doen? U kan Uw bankkaart altijd laten blokkeren als U ze verloren bent.

Sirius legal
Contacteer: Website

#3 , 22 okt 2010 14:36

Het is in de eerste plaats uw taak om uw eigen privacy te beschermen. Ofwel kiest u ervoor om de dienst van Mobistar niet te gebruiken, ofwel vergrendelt u uw gsm, zodat derden hem niet kunnen gebruiken. Het is overigens uw verplichting ten aanzien van de bank om ervoor te zorgen dat derden uw kaart niet in handen krijgen en om de kaart onmiddellijk te laten blokkeren als u ze kwijt bent.

Reclame

albert
Topic Starter

#4 , 22 okt 2010 23:30

.
Laatst gewijzigd door albert op 22 okt 2010 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

albert
Topic Starter

#5 , 22 okt 2010 23:33

Belachelijk. Is het dan voor de bank zo moeilijk om ook eerst een code te vragen vooraleer die info te verschaffen? Daar gaat het om uiteraard.

laiko

#6 , 23 okt 2010 00:28

Bij KBC MOET je ALTIJD je code intikken, voor info stand van rekening of boekje, afdrukken rekeningafschriften, ALTIJD.

scorpioen

#7 , 23 okt 2010 01:18

We moeten leren lezen wat er allemaal mogelijk is als we ons op een bepaalde dienst aansluiten.

Zowel bij Base, Mobistar als Proximus kan men zijn banksaldo met een SMS kennen als men gebruikt maakt van banxafe.

Base: Kies in het "m-banxafe"-menu "banksaldo".
Mobistar: Kies in het "m-services"-menu "m-banking" en vervolgens "banksaldo".
Proximus: Kies in het "Proxi Menu" of "Pay&Go Menu" "m-banxafe" en vervolgens "banksaldo".

Privacy? Je hebt er uiteindelijk zelf voor gekozen gebruik te maken van deze dienst. Als je dit niet wil, geen gebruik maken van banxafe, niemand verplicht je.

Je wist het niet? Mea culpa. Door mijn schuld. Eerst lezen wat de diensten zijn voor je bij iets aan te sluiten.

mava105

#8 , 23 okt 2010 16:29

Bij KBC MOET je ALTIJD je code intikken, voor info stand van rekening of boekje, afdrukken rekeningafschriften, ALTIJD.
Ook op uw GSM??
Ik dacht dat je dat moest doen aan de bankautomaat, maar niet als je banxafe op je GSM gebruikt voor bvb het herladen.

JohnD

#9 , 23 okt 2010 17:03

Als TEMPO klant bij MOBISTAR (dus geen abonement) verhoog (betaal) ik mijn GSM belwaarde via mijn GSM, namelijk Banksys/BankSafe. Het spreekt vanzelf dat ik om mijn belwaarde te verhogen, m.a.w. voor een bepaald bedrag een overschrijving van mijn bankrekening naar Mobistar uit te voeren, ik de nodige geheime code moet intikken. Uiteraard.
1/ Is het aanvaardbaar dat men ZONDER enige privé code kennis kan krijgen van het saldo op een bankrekening? Als ik mijn saldo wil kennen via internetbankieren dan moet ik geheime codes intikken om in te loggen, maar via banksys/mobistar kan dit dus zondere enige code?
Normaal gesproken kan je mits een en ander, te vertellen of wijs te maken aan een telefoniste van je bankkantoor ook een en ander te weten komen over je eigen bankrekening. Stel dat je een brief van een bankkantoor onderschept van iemand. Je zou er van versteld staan wat je kan te weten komen. Als ik gewoon mijn rekeningnummer meedeel aan de telefoniste kan ik ook te weten komen wat mijn saldo is. Niet altijd toegegeven. Als ik soms een achtergelaten verrichtingsstrookje kijk val ik ook soms achterover als ik zie wat sommigen op hun lopende rekening hebben staan. Een in een verkeerde brievenbus gedeponeerde brief van de bank met rekeninguittreksels idem. Veiligheid is relatief. Privacy ook. Je kan m.a.w. moeillijk van de bank verwachten dat ze jouw uittreksels (voorzover je ze naar je priveadres wenst te laten doorsturen) per AS versturen.
2/ Nu ik daarover doordenk besef ik dat ik mijn bankrekeninguittreksels uit de toestellen in het bankantoor kan bekomen zonder enige code.
Niet bij de nieuwere toestellen.
Als ik dus na gebruik door onhandigheid mijn bankkaart op de grond laat vallen en dus vergeet mee te nemen, dan kan de volgernde klant met mijn kaart gewoon alle overschrijvingen en bedragen van mijn bankrekening mee naar huis nemen! Kan dit zomaar? Privacy?
Juist, maar als je je ID kaart verliest en toevallig je daarbijbehorende bankkaart, zelfs zonder code, dan kan een kwaadwillend persoon ook al een een ander.

In een vorig leven deed ik inspecties in allerlei gebouwen op het gebied van veiligheid. Je zou er van verbaasd staan waar je je overal kan begeven zonder dat zelfs iemand je vraagt wat je daar doet of wie je bent. Je moet zelfs bij het betreden soms zelfs geen ID laten zien. En zelfs die ID's kunnen eenvoudig nagemaakt worden. Stap eender welk openbaar gebouw, school of wat dan ook binnen en verwonder jezelf hoe lang het duurt vooraleer iemand je nr. je identiteit vraagt. Banana split op maandag licht soms ook de sluier op van de mogelijkheden die iedereen heeft om een privacy inbreuk te doen op iemand anders.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#10 , 23 okt 2010 17:26

In verband met veiligheid en codes is hier te laatste stand van zaken/miskleun van de groep Fortis/CETELEM.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 26&t=24171" onclick="window.open(this.href);return false;
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

laiko

#11 , 24 okt 2010 20:24

Ook op uw GSM??
Ik dacht dat je dat moest doen aan de bankautomaat, maar niet als je banxafe op je GSM gebruikt voor bvb het herladen.
Juist, bankautomaat. Van GSM herladen weet ik niet, heb abonnement.

Terug naar “Privacy-bescherming”