Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

gebruiker

Re: Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

#16 , 21 okt 2010 16:44

Ik dacht dat Pay-Pal via VISA ging. Werk er al jaren mee, en nooit problemen gehad.
Je hebt sinds een paar jaar de mogelijkheid van je Paypalrekening te laten aanvullen via een (Belgische) bankrekening.

Als je er nooit problemen mee gehad hebt dan zal je naar alle waarschijnlijk ook geen 'verkoper' zijn die betalingen ontvangt via zo'n Paypal rekening?

Er zijn diverse vormen van misbruik door betalers via deze Paypal rekeningen.

Er zijn eveneens diverse vormen van misbruik vanwege 'verkopers' via online verkoopssites waardoor eBay zich verantwoord voor de verplichting tot het aanbieden van betalingsmogelijkheden voor kopers via dergelijke Paypal rekeningen ten einde dit misbruik trachten te vermijden (eBay is geen vzw dus winstmaximalisatie maakt hier mogelijk ook een deel van uit).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 okt 2010 16:56

PayPal is al sinds 2002 opgekocht door eBay. Voor elke transactie die betaald wordt via PayPal, mag de verkoper een bijdrage afstaan aan PayPal. Men moet geen groot licht zijn om in te zien dat het eBay beleid dat betalingsmogelijkheid via PayPal verplicht oplegt aan verkopers, enkel hun economische belangen dient en dat al de andere zogenaamde voordelen voor de gebruikers slechts drogredenen zijn.

float

#18 , 21 okt 2010 19:00

1. Toepasselijk recht
In de gebruikersovereenkomst staat het volgende:
"14.3 Heersend recht en jurisdictie. Deze overeenkomst en de relatie tussen ons valt onder de Engelse rechtspraak. Klachten in verband met deze overeenkomst of de levering van onze services die niet op een andere manier kunnen worden opgelost, kunt u voorleggen aan de niet-exclusieve jurisdictie van Engelse rechtbanken. Daarnaast heeft u onverminderd het recht om in dit verband een procedure tegen PayPal aan te spannen bij de bevoegde rechtbanken van en in Luxemburg."

2. l’Association pour la Garantie des Dépôts Luxembourg (AGDL)
Paypal staat op de lijst van "Liste des établissements membres de l’Association pour la Garantie des Dépôts Luxembourg (AGDL)" (http://www.cssf.lu/fileadmin/files/List ... 131010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Waarschijnlijk doen ze dat om gebruikers af te schrikken?

Reclame

gebruiker

#19 , 21 okt 2010 19:50

1. Toepasselijk recht
"14.3 Heersend recht en jurisdictie. Deze overeenkomst en de relatie tussen ons valt onder de Engelse rechtspraak. Klachten in verband met deze overeenkomst of de levering van onze services die niet op een andere manier kunnen worden opgelost, kunt u voorleggen aan de niet-exclusieve jurisdictie van Engelse rechtbanken. Daarnaast heeft u onverminderd het recht om in dit verband een procedure tegen PayPal aan te spannen bij de bevoegde rechtbanken van en in Luxemburg."
Ik veronderstel dat dit nog zal dateren uit de periode dat er nog geen afgescheiden Luxemburgse Paypal bestond.

Hoe kunnen ze hun Luxemburgse bank onder de toepassing van de Engelse rechtspraak laten vallen, als ze zelfs expliciet in hun oprichtingsakte voorzien dat het Luxemburgs recht van toepassing is?

Ze vallen onder de controle van de Luxemburgse controlediensten en voor zover dat een belg klant is zelfs onder de controle van de Belgische controledienst CBFA.

Het zou verhelderend kunnen zijn als het probleem van de "blokkering" van tegoeden zou voorgelegd worden aan de ombudsdienst banken:

http://www.ombfin.be/nl/accueil.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En vergeet daarbij alleszins niet door te geven wat hier doorgegeven wordt: het feit dat ze de Engelse rechtspraak toepasbaar maken, terwijl hun oprichtingsakte toepassing van de Luxemburgse wetgeving voorziet. En het belangrijkste: het feit van die "blokkering'", in combinatie met het feit zoals ik het eerder uiteenzette van een bedrag afkomstig van een "derde" financiële instelling. Als Paypal de juridische gevolgen van twee afgescheiden ondernemingen (US en Luxemburg) zelf niet respecteert, dan rijzen er vragen over de regelmatigheid van het handelen van Paypal Luxemburg.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

mava105

#20 , 21 okt 2010 20:27

Ik dacht dat Pay-Pal via VISA ging. Werk er al jaren mee, en nooit problemen gehad.
Je hebt sinds een paar jaar de mogelijkheid van je Paypalrekening te laten aanvullen via een (Belgische) bankrekening.

Als je er nooit problemen mee gehad hebt dan zal je naar alle waarschijnlijk ook geen 'verkoper' zijn die betalingen ontvangt via zo'n Paypal rekening?
Ik gebruik PayPal zowel om geld te ontvangen als om te betalen. Ik verkoop soms 2de handsspullen in heel Europa en dan is PayPal wel handig en snel. Verder gaan de betalingen voor mijn SKYPE telefoonrekening (naar niet leden) van mijn PayPalrekening. Soms betaal ik er ook de aankoop van boeken in het buitenland mee. Op meer dan 5 jaar dat ik het gebruik nog nooit 1 probleem gehad.

mava105

#21 , 21 okt 2010 20:31

PayPal is al sinds 2002 opgekocht door eBay. Voor elke transactie die betaald wordt via PayPal, mag de verkoper een bijdrage afstaan aan PayPal. Men moet geen groot licht zijn om in te zien dat het eBay beleid dat betalingsmogelijkheid via PayPal verplicht oplegt aan verkopers, enkel hun economische belangen dient en dat al de andere zogenaamde voordelen voor de gebruikers slechts drogredenen zijn.
Al mijn verkopen via eBay in het buitenland verlopen via PayPal als ze boven de 10 € liggen. Kleinere gaan via de gewone bankrekening evenals al mijn verkopen in ons land, wat ook het bedrag moge zijn. Heb nooit enige verplichting van eBay hiervoor ondervonden.

Lanox

#22 , 21 okt 2010 21:35

Nochthans wordt U wel degelijk gedwongen.
Beleid omtrent aanvaarde betalingsmethoden

eBay wil ervoor zorgen dat de handelsplaats kopers veilige, geschikte en handige betalingsmethoden aanbiedt. eBay raadt alle verkopers op eBay.be aan om betalingen via PayPal aan te bieden. PayPal is niet alleen gemakkelijk te gebruiken, het beschermt kopers en verkopers ook tegen fraude, terugboekingen en diefstal van financiële gegevens.

Verkopers die beschikken over een eigen afhandelingssysteem via een zakelijke creditcardrekening of die gebruikmaken van afhandeling via een creditcardsysteem van derden, kunnen hun kopers ook de mogelijkheid bieden om rechtstreeks via een creditcard online (afhandeling door derden inbegrepen) of telefonisch te betalen.

Offline betalingsmethoden bieden meestal niet hetzelfde niveau van bescherming of gebruiksvriendelijkheid als online betalingen. Toch kunnen deze geschikt zijn voor bepaalde soorten transacties en verkopers mogen in hun aanbiedingen contante betaling (behalve via de post of een koerier) en de meeste geldige financiële middelen, inclusief persoonlijke cheques, bankwissels of postwissels aanvaarden.

Beleid

Alle verkopers op eBay.be moeten PayPal aanvaarden in hun aanbiedingen, uitgezonderd aanbiedingen in de rubrieken voor auto's, motorfietsen, vliegtuigen, boten, caravans, trailers, vrachtwagens (commercieel), diensten en onroerend goed. In de meeste gevallen mogen ook andere betalingsopties, die momenteel op de site zijn toegestaan, worden aangeboden.

Voor een betere beveiliging en detectie van fraude, is het mogelijk dat verkopers die in bepaalde rubrieken aanbieden voor bepaalde transacties PayPal als enige betalingsmethode moeten aanbieden. Dit wordt aangegeven tijdens de aanbiedingsprocedure.

Toegestaan

Verkopers mogen de volgende betalingsmethoden aanvaarden:

PayPal

creditcards (inclusief Eurocard/MasterCard, Visa, Amex), bankkaarten en elektronische bankbetalingen

bankoverschrijvingen

contant voor persoonlijke transacties

Niet toegestaan

Verkopers mogen niet vragen:

dat kopers contant geld opsturen.

dat kopers contant geld of postwissels verzenden via contante overboekingsservices (contante overboekingen zonder tussenkomst van een bank). We hebben het gebruik van contante overboekingen als betalingsmethode op eBay.be verboden om onze leden te beschermen, omdat in het verleden bepaalde kopers misbruik hebben gemaakt van contante overboekingen om kopers te bedriegen.

om te betalen door "afhoudingen" van een voorbetaalde creditcard of bankkaart van de verkoper.

om te betalen via online betalingsmethoden die niet specifiek zijn toegestaan in dit beleid.

om te betalen met Ecocheques.

om te betalen met maaltijdcheques.

Betaling voor eBay-objecten blokkeren

eBay en PayPal werken samen om kopen op eBay veiliger dan ooit te maken. Een van de manieren is dat PayPal transacties identificeert die het grootste risico op een slechte verkoop vormen en de betalingen aan verkopers een tijdje blokkeren om ervoor te zorgen dat de transacties vlot verlopen. Meer informatie vindt u op Betaling voor eBay-objecten blokkeren.

Kopers misleiden of ontmoedigen om bepaalde betalingsmethoden te gebruiken

Verkopers die aangeven in hun aanbieding welke betalingsmethoden ze aanvaarden, moeten kopers op het moment van de betaling al deze betalingsmethoden aanbieden en niet slechts een beperkt aantal. Verkopers mogen kopers niet ontmoedigen om bepaalde methoden te gebruiken.

Verkopers moeten dus steeds betalingen van kopers aanvaarden via betalingsmethoden die zij geselecteerd hebben in hun aanbieding in het gedeelte Betalingsgegevens. Ze mogen kopers geenszins ontraden deze betalingsmethoden te gebruiken, inclusief PayPal. U mag bijvoorbeeld geen extra kost aanrekenen als een koper voor een bepaalde betalingsmethode kiest.

Dit beleid is van toepassing op de inhoud van aanbiedingen en op alle communicatie tussen verkopers en kopers.

Als u dit beleid overtreedt, kan eBay onder andere de volgende maatregelen treffen:

uw aanbieding beëindigen

de standaardkosten voor geannuleerde aanbiedingen niet terugbetalen

uw accountprivileges beperken

uw PowerSeller-status intrekken

uw account schorsen

gebruiker

#23 , 22 okt 2010 09:43

Al mijn verkopen via eBay in het buitenland verlopen via PayPal als ze boven de 10 € liggen. Kleinere gaan via de gewone bankrekening evenals al mijn verkopen in ons land, wat ook het bedrag moge zijn. Heb nooit enige verplichting van eBay hiervoor ondervonden.
Je wordt als "verkoper" via eBay wel degelijk gedwongen van Paypal als betalingsmiddel te accepteren, minstens reeds voor een deel.

Vooreerst bestaat deze verplichting voor het accepteren van Paypal als betalingsmiddel indien je eBay 'feedback' lager is dan een bepaald getal (ik dacht dat dit minimaal 50 dient te zijn om ebay aanbiedingen als belg naar intern België te kunnen doorgeven zonder dat je de verplichting hebt om Paypal te accepteren als betalingsmiddel).

Als je aanbiedingen via eBay wil doorgeven waarbij je iets te koop aanbiedt buiten België dan dien je zowiezo Paypal te accepteren als betalingsmiddel.

Het feit dat je geen enkele zekerheid hebt dat een Paypal betaling uiteindelijk niet geretourneerd wordt naar een betalende koper maakt dit betalingssysteem onbetrouwbaar.

Zonder in detail te treden aangaande zo'n vorm van wat je betalingsfraude kan noemen (en personen met kwade bedoelingen niet nog eenvoudigere mogelijkheden te geven om een Paypal betaling te laten retourneren) respecteert Paypal zelfs niet de gevolgen van specifieke verplichtingen die er op houders van bankrekeningen rusten. Zo kan je met een Engelse koper geconfronteerd worden, die een Paypal betaling vraagt te annuleren op basis van een specifiek element, met een totale overtreding van de Engelse verplichtingen van houders een Engelse bankrekening.

gebruiker

#24 , 22 okt 2010 10:02

Het zou interessant zijn hier te weten hoe Paypal hun kosten afrekent, minimaal reeds naar een 'zakelijke verkoper' toe.

Paypal rekent kosten aan bij de ontvanger van een Paypal betaling. Voor zover de Paypal betaling bij de koper vereffend wordt via het debet van een creditkaart, zit hier minstens een deel doorrekening in van de provisies die aangerekend worden voor deze creditkaart betaling. Maar als de Paypal betaling geschiedt met onmiddellijk beschikbare geldmiddelen op de Paypal van de betalende koper of vereffend wordt met een domiciciliëring via een bankrekening dan bestaan deze provisies niet.

Krijg je als ontvanger van zo'n Paypalbetaling een afrekening waarop duidelijk aangegeven staat dat er BTW aangerekend werd op de Paypal kosten die je als verkoper dient te betalen?

De kans bestaat namelijk dat Paypal Luxemburg vergeten is dat er voor hen andere gevolgen zijn dan voor het aanrekenen van 'bankkosten' voor online betalingen voor een niet in Europa gevestigde financiële instelling, wat het oorspronkelijke Amerikaanse Paypal is.

float

#25 , 22 okt 2010 18:26

1. Toepasselijk recht
Ik veronderstel dat dit nog zal dateren uit de periode dat er nog geen afgescheiden Luxemburgse Paypal bestond.

Hoe kunnen ze hun Luxemburgse bank onder de toepassing van de Engelse rechtspraak laten vallen, als ze zelfs expliciet in hun oprichtingsakte voorzien dat het Luxemburgs recht van toepassing is?

Ze vallen onder de controle van de Luxemburgse controlediensten en voor zover dat een belg klant is zelfs onder de controle van de Belgische controledienst CBFA.

Het zou verhelderend kunnen zijn als het probleem van de "blokkering" van tegoeden zou voorgelegd worden aan de ombudsdienst banken:

http://www.ombfin.be/nl/accueil.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En vergeet daarbij alleszins niet door te geven wat hier doorgegeven wordt: het feit dat ze de Engelse rechtspraak toepasbaar maken, terwijl hun oprichtingsakte toepassing van de Luxemburgse wetgeving voorziet. En het belangrijkste: het feit van die "blokkering'", in combinatie met het feit zoals ik het eerder uiteenzette van een bedrag afkomstig van een "derde" financiële instelling. Als Paypal de juridische gevolgen van twee afgescheiden ondernemingen (US en Luxemburg) zelf niet respecteert, dan rijzen er vragen over de regelmatigheid van het handelen van Paypal Luxemburg.
Helaas staat dat nog altijd in hun gebruikersovereenkomst. Wat een kluwen bij paypal lol

Apocalips123
Topic Starter

#26 , 23 okt 2010 11:32

--> Paypal werkt met de rekening die je er zelf aan koppelt.
ALs KOPER zal je inderdaad niet snel problemen hebben, als verkoper ligt dat heel anders.
Ik krijg net reactie van PP dat ik als verkoper ALTIJD verantwoordelijk ben
voor het in goede staat afleveren van het pakje.
Dus OOK als de transportfirma dat pakje beschadigd, ben je zelf verantwoordelijk.
Tenzij je ooit wil gaan processen tegen zo'n grote shipping company, begin maar gerust, maar geld zal je nooit zien van deze heren.
Voor mij is het duidelijk : Geen paypal meer als verkoper !!!!

float

#27 , 23 okt 2010 11:39

Ben jij een professionele verkoper dan?

gebruiker

#28 , 23 okt 2010 20:27

--> Paypal werkt met de rekening die je er zelf aan koppelt.
ALs KOPER zal je inderdaad niet snel problemen hebben, als verkoper ligt dat heel anders.
Ik krijg net reactie van PP dat ik als verkoper ALTIJD verantwoordelijk ben
voor het in goede staat afleveren van het pakje.
Dus OOK als de transportfirma dat pakje beschadigd, ben je zelf verantwoordelijk.
Tenzij je ooit wil gaan processen tegen zo'n grote shipping company, begin maar gerust, maar geld zal je nooit zien van deze heren.
Voor mij is het duidelijk : Geen paypal meer als verkoper !!!!
Mogelijk bestaat er een oplossing voor een deel van het probleem en kan je toch Paypal betalingen blijven ontvangen:

echeck betalingen via Paypal.

Hiervoor is er geen bescherming voor Significantly Not as Described (SNAD)

https://www.paypal-community.com/t5/Dis ... /m-p/60474" onclick="window.open(this.href);return false;

Opgelet! Zonder bewijs van verzending én aflevering heb je nog steeds in dit laatste verband een probleem!

De kosten voor het ontvangen via Paypal van een echeck zijn ook gelimiteerd tot $5.00 wat een besparing inhoudt voor verkochte voorwerpen met prijzen beneden de 120 euro.

De risico's met 'chargeback' zijn evenwel dezelfde:

http://developer.authorize.net/guides/A ... _Codes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt nog andere mogelijkheden zoals gewoon andere betalingssystemen aanvaarden:

http://www.google.be/search?client=oper ... 8&oe=utf-8" onclick="window.open(this.href);return false;

Een voorbeeld om je te bewijzen dat je geen hogere afhandelingkosten hebt met het ontvangen van je online betalingen, identieke fees als Paypal :

http://www.merchant-account-services.or ... cklist.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik geef deze laatste link enkel ter informatie

gebruiker

#29 , 24 okt 2010 19:37

Fraude geval dat ik al veel gehoord heb,

jij verstuurd iets, je doet moeite van aangetekend te versturen... (dus jij hebt bewijslast...)
Ze melden dat ze het aangekregen hebben, maar dat het "significant" anders is, bvb schade.
Ze openen klacht,
paypal handeld dit af, ze moeten dit terugsturen (op hun kosten) naar je.
Wat doen ze, ze versturen iets leeg aangetekend naar je...

Ze hebben bewijs van terugzending, paypal geeft hun geld terug,
jij bent EN voorwerp, EN geld kwijt...

als je zelf geen bewijs van verzending hebt, moeten ze het zelf niet terugsturen en ben je vlugger de 'klos'

https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?c ... on-outside" onclick="window.open(this.href);return false;

Paypal voorziet een mogelijkheid van beroep tegen hun beslissing (als die in het voordeel van de koper zou uitsproken geweest zijn).

Je hebt evengoed als verkoper een zekerheid dat je koper je dient terug te sturen wat jij verzondt naar deze laatste.

Joeri_J

#30 , 25 okt 2010 09:53

@gebruikter:

Het is via dat beroep dat ik de wedereis van mijn geld heb kunnen tegenhouden...
Doch is de beslissing erna gevallen mijn rekening niet te deblokkeren,
Maar gewoon mijn de toegang te verbieden en mijn rekening dus geblokkeerd te laten,
en dit wegens dat ik voor hen een "gevaar" zou zijn.
Ze beroepen zich op het feit dat ze iedereen om gelijk welke reden toegang mogen weigeren...

(in c geen probleem, je kan onder ander email nieuwe account maken, maar ik gebruik het nu gewoon niet meer...)

Ivm het terug zenden, heb je garantie dat er "IETS" teruggezonden word, maar niet over "WAT" ...
Je krijgt een lege doos met rommel terug, dan kan je niet bewijzen dat je niet gekregen hebt wat je moest krijgen...
Het blijft open voor 'misbruik'

Terug naar “Actuele Thema's”