Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

Apocalips123
Topic Starter

Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

#1 , 19 okt 2010 11:58

Hoi allemaal,
Wie kan mij ernstig advies geven ivbm dit voorval?
Ik verkocht via Ebay een object en de koper (uit de USA) betaalde dit via Paypal - zover geen probleem.
Bij aankomst bleek dit object zwaar beschadigd te zijn geraakt .... ondanks de degelijke verpakking.
Ik adviseerde de koper een claim in te dienen via de transportmaatschappij om alzo een vergoeding voor de door hem geleden schade te kunnen bekomen;
maar deze diende dadelijk een Paypal claim in onder het mom van "selling an item not as described) - sterk afwijkend object ....
Ik vroeg de koper om bewijsmateriaal (foto's) van de beschadigingen, maar deze kon niets voorleggen.
Ik kreeg dadelijk een melding van Paypal dat mijn PP rekening voor een bedrag van 1800€ 'geblokkerd' staat.
Dit is volgens hen een normale manier van werken tijdens een PP claim/onderzoek.
Ik loop dus serieus het risico dat ik 1800€ van mijn rekening zie verdwijnen zonder dat ik wat fout deed of er zelf wat aan kan doen.
Kan PP zomaar eenzijdig dat geld van mijn rekening nemen?
Kan ik mijn bank (waarvan de rekening gekoppeld is aan mijn PP account) opdracht geven mijn rekening ontoegangkelijk te maken voor PP zodat ik een klein financieel drame kan vermijden?
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2010 13:19

Wat je kan doen buiten het juridisch luik.

Staat er geld op uw PP rekening?
--> Ja: Begin maar te bidden tot Uw locale goden.
--> Nee: Laat PP blokkeren door uw bank. Indien dit niet kan, sluit Uw rekening gewoon af.

Persoonlijk snap ik niet dat er nog iemand is die PP gebruikt om iets te verkopen. Wat je hierboven beschrijft is een veel gebruikte methode van fraude en als je de fora op onder andere ebay moet geloven, dan gaat PP hier vaak in mee zonder enige vorm van bewijs.

Juridisch gezien ligt het allemaal wat moeilijker. Ebay en PP zijn Amerikaanse bedrijven en volgen in hun beleid de Amerikaanse wetgeving zonder enig oog voor de wetgeving in de andere markten waar ze actief zijn. Iets waar ze al verschillende boetes op verschillende vlakken voor hebben gekregen.

float

#3 , 19 okt 2010 13:34

Uit de paypal-overeenkomst:
10.5 Betalingsblokkering

a. U gaat ermee akkoord dat zowel in het geval dat:

1. u een betaling ontvangt waarvoor een transactierisico geldt; of
2. er sprake is van een hoger dan acceptabel niveau van risico of blootstelling van uw rekening (gebaseerd op de informatie die beschikbaar is bij PayPal op de relevante tijd en wat naar eigen inzicht wordt beschouwd als een acceptabel niveau van risico of blootstelling onder alle omstandigheden),

PayPal geheel naar eigen inzicht (redelijk handelend) de betreffende betaling of een andere betaling kan blokkeren. Als door PayPal een blokkering wordt ingesteld voor geld op uw rekening, wordt u hiervan op de hoogte gesteld (inclusief, zonder beperking, de duur van de blokkering). Het bedrag wordt op uw reserverekening geplaatst en wordt op uw PayPal-saldo weergegeven als 'In behandeling'.

b. PayPal zal de blokkering van uw betaling opheffen als PayPal bepaalt dat het transactierisico, of het risico/de blootstelling met betrekking tot uw rekening, niet langer van toepassing is. PayPal kan bijvoorbeeld de blokkering van een betaling voor een object dat is gekocht via eBay opheffen als de koper positieve feedback geeft. Houd er rekening mee dat als u, niettegenstaande het bovenstaande, een geschil, claim of terugboeking op de transactie ontvangt die betrekking heeft op de blokkering, PayPal het bedrag (of een bedrag gelijk aan de relevante betaling) op uw reserverekening kan blokkeren totdat de kwestie is opgelost in navolging van deze overeenkomst.

c. U stemt ermee in alle informatie te leveren waar PayPal redelijkerwijs om verzoekt, zodat PayPal kan bepalen of het transactierisico of het risico/de blootstelling van uw rekening niet meer van toepassing is. U kunt uw rekening opheffen als u het niet eens bent met de blokkering onder deze voorwaarde. Als uw rekening om wat voor reden dan ook wordt opgeheven, heeft PayPal onder deze voorwaarde het recht een betaling te blokkeren gedurende een periode van 180 dagen vanaf de datum dat aan de volledige verplichtingen volgens het verkoopcontract (waarop de betreffende betaling betrekking heeft) is voldaan.

10.6 Blokkering voor eBay-objecten.

1. U stemt ermee in dat als PayPal, naar eigen inzicht, van mening is dat een betaling die u ontvangt voor een eBay-transactie een hoog risiconiveau met zich meebrengt, het bedrag op uw reserverekening wordt geblokkeerd totdat wij naar redelijk inzicht hebben bepaald dat een dergelijk risico niet meer van toepassing is. Als PayPal een bedrag blokkeert op uw reserverekening, kan het op uw PayPal-rekening worden weergegeven als 'In behandeling'.
2. Vrijgave van een geblokkeerd eBay-object. Na 21 dagen heft PayPal de blokkering van een eBay-object op en stelt het bedrag beschikbaar op uw betaalrekening, tenzij er een geschil of claim is ingediend of een terugboeking is aangevraagd voor de transactie waarop de blokkering van toepassing is. PayPal kan de blokkering eerder vrijgeven als de koper positieve feedback geeft op eBay.
3. Aanvullende blokkeringsperiode. Als u een geschil, claim of terugboeking op de transactie ontvangt die betrekking heeft op de blokkering van het eBay-object, kan het bedrag op uw reserverekening worden geblokkeerd (of een bedrag gelijk aan de relevante betaling) totdat de kwestie is opgelost in navolging van deze overeenkomst.

Ze zullen dus de rekening blijven blokkeren. Het geld zal niet verwijderd worden.
Neen, u kunt geen opdracht geven aan uw bank. Uw bank is een derde in deze overeenkomst.
Aangezien het Engels en Wales recht van toepassing is op deze overeenkomst, zal je moeten proceduren voor die bevoegde rechtbanken als het geblokkeerd zou blijven...

Reclame

Joeri_J

#4 , 19 okt 2010 13:38

Fraude geval dat ik al veel gehoord heb,

jij verstuurd iets, je doet moeite van aangetekend te versturen... (dus jij hebt bewijslast...)
Ze melden dat ze het aangekregen hebben, maar dat het "significant" anders is, bvb schade.
Ze openen klacht,
paypal handeld dit af, ze moeten dit terugsturen (op hun kosten) naar je.
Wat doen ze, ze versturen iets leeg aangetekend naar je...

Ze hebben bewijs van terugzending, paypal geeft hun geld terug,
jij bent EN voorwerp, EN geld kwijt...

als je zelf geen bewijs van verzending hebt, moeten ze het zelf niet terugsturen en ben je vlugger de 'klos'

Apocalips123
Topic Starter

#5 , 19 okt 2010 13:46

Wat je kan doen buiten het juridisch luik.

Staat er geld op uw PP rekening?
--> Ja: Begin maar te bidden tot Uw locale goden.
--> Nee: Laat PP blokkeren door uw bank. Indien dit niet kan, sluit Uw rekening gewoon af.

Persoonlijk snap ik niet dat er nog iemand is die PP gebruikt om iets te verkopen. Wat je hierboven beschrijft is een veel gebruikte methode van fraude en als je de fora op onder andere ebay moet geloven, dan gaat PP hier vaak in mee zonder enige vorm van bewijs.

Juridisch gezien ligt het allemaal wat moeilijker. Ebay en PP zijn Amerikaanse bedrijven en volgen in hun beleid de Amerikaanse wetgeving zonder enig oog voor de wetgeving in de andere markten waar ze actief zijn. Iets waar ze al verschillende boetes op verschillende vlakken voor hebben gekregen.
-----------------> Blokkeren door de bank blijkt idd niet zo makkelijk te zijn.....(al ga ik dit even navragen)
Je hebt als PP gebruiker immers toegestemd met hun regelgeving (de kleine lettertjes .......)
Ik verkoop soms via Ebay.COM, en daar ben je verplicht als verkoper om PP te accepteren.
Kopers vragen er ook naar ...
Als verkoper blijk je dus met je rug tegen de muur te staan en ben je 100% afhankelijk te zijn van de interpretatie die PP geeft
aan hun zogezegde 'onderzoek', zij beslissen dus éénzijdig wie er kan opdraaien voor de schade.
Bedankt voor je reactie !

Apocalips123
Topic Starter

#6 , 19 okt 2010 13:51

Fraude geval dat ik al veel gehoord heb,

jij verstuurd iets, je doet moeite van aangetekend te versturen... (dus jij hebt bewijslast...)
Ze melden dat ze het aangekregen hebben, maar dat het "significant" anders is, bvb schade.
Ze openen klacht,
paypal handeld dit af, ze moeten dit terugsturen (op hun kosten) naar je.
Wat doen ze, ze versturen iets leeg aangetekend naar je...

Ze hebben bewijs van terugzending, paypal geeft hun geld terug,
jij bent EN voorwerp, EN geld kwijt...

als je zelf geen bewijs van verzending hebt, moeten ze het zelf niet terugsturen en ben je vlugger de 'klos'
-----> Dus gewoon NIET aftekenen voor ontvangst en het pakje mee terug laten nemen?
Ik had in mijn Ebay tekst ook duidelijk vermeld dat :

De koper akkoord gaat met het feit dat :
- ik niet verantwoordelijk ben voor beschadigingen
- dat de koper eigenaar is vh object van het ogenblik af dat ik het pakket aflever aan de shipping company.
- dat ik geen teruggave accepteer.
Ik betwijfel of deze lijntjes wel enig nut hebben nu .... ??

float

#7 , 19 okt 2010 15:07

Die lijntjes hebben nut omdat dat uw overeenkomst is tussen de koper en uzelf. Door te bieden gaat de koper daarmee akkoord.
Paypal kan u zelfs niet dwingen om akkoord te gaan met de door hun voorgestelde oplossing. Meer zelfs, zij moeten uw overeenkomst met de koper respecteren.

Joeri_J

#8 , 20 okt 2010 09:11

-----> Dus gewoon NIET aftekenen voor ontvangst en het pakje mee terug laten nemen?
Ik had in mijn Ebay tekst ook duidelijk vermeld dat :

De koper akkoord gaat met het feit dat :
- ik niet verantwoordelijk ben voor beschadigingen
- dat de koper eigenaar is vh object van het ogenblik af dat ik het pakket aflever aan de shipping company.
- dat ik geen teruggave accepteer.
Ik betwijfel of deze lijntjes wel enig nut hebben nu .... ??
Al jouw extra opmerkingen doen niets ter zaken in feite,
je maakt afspraken via ebay & paypal, je mag zelf zeggen wat je wilt, ze houden daar geen rekening mee.

Niet aftekenen voor ontvangst zou je kunnen proberen,
doch dat de verzender dan wel bewijs heeft dat jij er niet naar omgezien hebt,
wat dan weer kan aanleiding geven tot 'ongeloof' van paypal/ebay naar jou toe.

Vervelende situatie natuurlijk !

Ik ben zelf gestopt met verkopen via ebay/paypal na dat ik zelf bijna 900€ kwijt was,
gelukkig had ik het geld al van paypal af, mijn rekening is geblokkeerd geraakt,
en die staat nog steeds geblokkeerd...
Klacht (dat ik het geld moest teruggeven) is uiteindelijk geseponeerd geweest,
maar heb ook mail van paypal erbij gekregen dat ze niet meer wensen dat ik gebruik maak van hun diensten...
totaal onterecht, maar dat trek ik mij niet meer aan.

Boter bij de vis is het tegenwoordig...
Teveel fraude online...

Hopelijk geraakt de situatie opgelost bij je!

Joeri_J

#9 , 20 okt 2010 09:18

Die lijntjes hebben nut omdat dat uw overeenkomst is tussen de koper en uzelf. Door te bieden gaat de koper daarmee akkoord.
Paypal kan u zelfs niet dwingen om akkoord te gaan met de door hun voorgestelde oplossing. Meer zelfs, zij moeten uw overeenkomst met de koper respecteren.
Spijtig genoeg teken jij eerst zelf met paypal een akkoord (je inschrijven) dat jij altijd volgens hun werkwijze zult werken,

indien je anders bepaald in je omschrijving, dan houdt paypal bij klachten hier geen rekening mee...

gebruiker

#10 , 20 okt 2010 12:44

https://www.paypal.com/be/cgi-bin/helps ... ut-outside" onclick="window.open(this.href);return false;

Paypal is voor Europeanen een Luxemburgse financiële instelling die als Luxemburgs bedrijf een erkenning heeft bij de Belgische CBFA.

http://www.cssf.lu/fileadmin/files/List ... 131010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cbfa.be/nl/ki/li/html/ki3_li.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
PayPal (Europe) S.à.r.l. & Cie, S.C.A heeft een licentie verkregen als een Luxemburgs kredietinstelling zoals gedefinieerd in artikel 2 van de gewijzigde wet van 5 april 1993 op de financiële sector, en valt onder het toezicht van de Commission de Surveillance du Secteur Financier, met vestigingsadres in L-1150 Luxemburg. Aangezien de service beperkt is tot e-geld, dat in het kader van deze wetgeving niet geldt als een stortings- of beleggingsservice, worden de klanten van PayPal niet beschermd door de stortingsgarantieplannen van de Association pour la Garantie des Dépôts Luxembourg (AGDL).
Paypal heeft zowel in Luxemburg als in België een erkenning als bank en dient dan ook de regels toe te passen die op een binnen Europa gevestigde bank van toepassing zijn en dus NIET louter de Amerikaanse regels.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

float

#11 , 20 okt 2010 17:05

Spijtig genoeg teken jij eerst zelf met paypal een akkoord (je inschrijven) dat jij altijd volgens hun werkwijze zult werken,

indien je anders bepaald in je omschrijving, dan houdt paypal bij klachten hier geen rekening mee...
Paypal stelt alleen dat ze de mogelijkheid hebben om bij een risicovolle transactie de betaling te blokkeren. Dat is een overeenkomst tussen u en Paypal.
Paypal moet de overeenkomst tussen beide partijen over de koop accepteren. Zij kunnen daar geen andere invulling voor geven. De overeenkomst is een rechtsfeit.

gebruiker

#12 , 20 okt 2010 19:07

Aangezien het Engels en Wales recht van toepassing is op deze overeenkomst, zal je moeten proceduren voor die bevoegde rechtbanken als het geblokkeerd zou blijven...
Waarom zou het Engels/Wales recht van toepassing zijn voor een bank die in Luxemburg als société en commandite par actions (S.C.A.) opgericht werd?

http://www.legilux.public.lu/entr/searc ... it=Choisir" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.etat.lu/memorial/memorial/20 ... pdf#Page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
«Chapter I. - Form, Name, Registered office, Purpose, Duration
Art. 1. Form, name. There exists a company in the form of a partnership limited by shares («société en commandite
par actions») under the name of PayPal (EUROPE) S.à r.l. ET CIE, S.C.A. which will be governed by the laws of the Grand
Duchy of Luxembourg and by the present articles of incorporation (the «Company»).
Art. 3. Purpose. The purpose of the Company is the receipt of deposits or other repayable funds from the public and
e granting of credits for its own accounts as well as all other activities which a credit institution may carry out under
uxembourg law including those of an investment firm.
Haar doel bepaalt zelfs niet dat het over e-geld zou gaan.

Het probleem van de blokkage van de gelden op de Paypal rekening is wat elementairder dan wat eerst zou verondersteld worden.

Het gaat hier over een betaling naar een (Paypal) rekening van een zoals vermeld Europees/Luxemburgse bank door een Amerikaanse (Paypal) e-geld onderneming. Het gaat hier zeker niet over een boeking van "een" Paypal rekening naar "een" andere Paypal rekening.

Hoe kan de Luxemburgse Paypal bank een bedrag blokkeren dat teruggaat tot een betalingstransactie die eerder gebeurde en waar een klant van een juridisch ander bedrijf problemen over maakt? De probleemstelling gaat niet over de betalingstransactie zelf doch over een feit dat gebeurde NA de betaling. En het is tevens niet zo dat het gaat over een misbreuk van de (Amerikaanse) paypal rekening door een derde.

Paypal was traditioneel gewoon van de betalingstransacties van hun klanten te bekijken als de afhandeling van de betaling met een creditkaart. Dit is hier niet (meer) wat er gebeurde.

Wat nu gebeurde was de klant van Paypal US die via zijn Paypal rekening een betaling verrichtte naar een DERDE financiële instelling (Paypal Luxemburg). Hoe die betalende klant zijn Paypal rekening aanvulde staat los van de uitvoering van de betaling van de ene onderneming naar de juridisch derde onderneming.

http://observatoire.codeplafi.lu/pdf/lo ... 109_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De vraag stelt zich zelfs, gelet Paypal een bank naar Luxemburgs recht is, in hoeverre Paypal Luxemburg de Europese verplichtingen én de Luxemburgse in toepassing van de Wet van 5/04/1993 niet overtreedt omdat ze geen garantiestelsel hebben voor de deposito's van haar klanten (Art. 62-5)
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Apocalips123
Topic Starter

#13 , 21 okt 2010 10:11

[quote="Joeri_J"][quote="Apocalips123"]
Ik ben zelf gestopt met verkopen via ebay/paypal na dat ik zelf bijna 900€ kwijt was,
gelukkig had ik het geld al van paypal af, mijn rekening is geblokkeerd geraakt,
en die staat nog steeds geblokkeerd...

---------> Ik kreeg nu dus ook net bericht dat mijn PP rekening geblokkeerd werd., en dit zonder enige uitleg :!:
Ik dien eerst een aantal vragen in te vullen mbt mijn identiteit, banktransakties enz, ....
Ze hebben ginds al lang al mijn gegevens dus ben niet van plan om om dat hele proces nog eens te doorlopen.
Voel me net n gangster die zich moet legitimeren. :wink:

Ik heb de bank (waarvan de rekening gekoppeld is aan mijn PP account) gevraagd om uitgaande transacties naar PP te blokkeren.
Ze moest dit eerst eens bekijken of dit wel kon, ben dus benieuwd (-:

Bedankt voor de reacties so far !!

gebruiker

#14 , 21 okt 2010 16:27

Ik heb de bank (waarvan de rekening gekoppeld is aan mijn PP account) gevraagd om uitgaande transacties naar PP te blokkeren.
Ze moest dit eerst eens bekijken of dit wel kon, ben dus benieuwd (-:
Ik begrijp jouw probleem niet (of van je bank) in dit geval.

Als jij je Paypal rekening aanvult via je bankrekening dan is dit technisch een volmacht tot domiciliëring naar Paypal toe. Annuleer toch deze domiciliëring?

Als je jouw Paypal rekening aanzuivert via een creditkaart dan ligt het wat moeilijker.

Het eenvoudigste lijkt mij hier je creditkaart binnengeven bij je bank met de vraag deze te annuleren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 okt 2010 16:32

Ik dacht dat Pay-Pal via VISA ging. Werk er al jaren mee, en nooit problemen gehad.

Terug naar “Actuele Thema's”