ik denk dat we tot de kern van de zaak komen...
Héél belangrijke tip:
In een situatie van een NSG én plusouder moet je heel bewust vooraf keuzes maken en bepreken met de wettelijke ouder én desnoods op papier zetten.
hier een voorbeeldje:
Als plusouder de schulden van de overleden ouder helpen inlossen?
- Ofwel betaal je die mee af omdat je het kan en je vindt dat je solidair wil zijn met je partner.
En dan kom je daar later niet op terug. Wat er ook gebeurt.
- Ofwel schiet je voorlopig voor en zet je op papier dat je partner die terugbetaalt aan jou. (met de termijn en de aflossingen)
Waarom doe je dat ? Om de eenvoudige reden dat dit gaat over een som die niets met jou en je gezinsuitgaven te maken heeft
- Ofwel betaal je NIET mee af. en dat is helemaal niet egoistisch of zo, maar je beschermt zo jezelf en je eigen kinderen tov een schuld die niets met hen te maken heeft.
Hoe wil je overigens een wettelijk kader scheppen dat maakt dat je als plusouder en je de schulden van de overleden ouder afbetaalt, de pluskinderen je dat ooit moeten terugbetalen?
Nogmaals het zwaard is tweesnijdend: jij kan niets erven of krijgen van hén. Maar zij kunnen dat ook niet van jou.
En als je aan lager wal geraakt en je hebt enkel pluskinderen (die wettelijk inderdaad niet verplicht zijn je te onderhouden) is er een sociaal vangnet, dat geldt voor iedereen: eerst kijkt men of er famillie die onderhoudsplichtig zijn en als dat niet zo is, dan is er ons sociaal systeem dat in gang schiet.
En weet je wat? Als het je zou overkomen, zou je een zucht van verlichting slaken dat je pluskinderen hiermee niet belast worden en het sociaal systeem dat meteen doet. Dat zou je persoonlijke fierheid je niet toelaten (ook al heb je hun pampers ververst en neuzen gesnoten, je verwacht dan niet van hen en je wil dat ook niet verwachten, denk maar eens goed na)
elke ouder die door zijn eigen kinderen onderhouden moet worden voelt zich daar al NIET goed bij.
Want we zetten ze op de wereld om ze een toekomst te geven, niet om de onze te betalen. (ja in 3e wereldlanden is dat nog zo...)
Om concreet te zijn: als mijn partner overlijdt en de pluskinderen trekken naar hun andere ouder; dan is dat zo en dat is waar ik vooraf zelfs rekening mee houd. Wellicht zal er zelfs weinig contact zijn en zal de ander ouder dat zoveel mogelijk proberen te beperken.
Deze kinderen passeren mijn pad voor de tijd die ons gegeven is. En ik hoop dat ik iets positiefs kan betekenen. Maar ik verwacht NIETS terug. En dus word ik ook niet teleurgesteld. En ja ik steek daar geld in. Best veel zelfs. Dat is mijn bewuste keuze in het kader van mijn solidariteit met mijn man. Onze afspraken in die context zou me hier te ver leiden, maar zijn heel evenwichtig en vullen elkaar aan. Maar een plusouder kan best beslissen om GEEN geld in de opvoeding van de pluskinderen te steken. Ook die optie is mogelijk.
dus nogmaals: we hebben het hier over sociaal- maatschappelijke zaken én communicatieproblemen , niet over een wettelijk probleem.
En @ovan: dat van die voldoende tijd met de pluskinderen.. is relatief hoor: de meeste tijd wordt prioritair besteed tussen de pluskinderen en hun ouders. Maar belangrijke communicatie mbt ons gezin gebeurt steeds met alle kinderen én pluskinderen erbij, waardoor er géén discussie en manipulatie van één of andere ouder mogelijk is.
enne... in dit chaotisch groot gezin lopen we vooral op te ruimen en brandjes te blussen
.
Maar mijn credo is: niet de kwantiteit maar de kwalteit van de tijd geldt..
dus buksikam en Luc: ik blijf mijn stelling staven: de grote problemen in plusouderschap ligt vooral op het maatschappelijk vlak. en dat zijn echt ook grote problemen, maar je lost ze niet op met een nieuw wettelijk kader.