wat zijn je rechten bij een politiecontrole?

bisal
Topic Starter

wat zijn je rechten bij een politiecontrole?

#1 , 25 nov 2006 15:48

Ik zag vandaag de volgende video: http://www.youtube.com/watch?v=3NmC5wHfCdM

In de video worden de rechten van Amerikaanse burgers besproken, die worden tegengehouden door de politie, zij het als voetganger of automobilist.
Er worden zaken besproken zoals het recht om het doorzoeken van je auto of rugzak te weigeren, het recht om te weigeren te antwoorden op vragen van de politie en andere tips die je kunnen helpen je persoonlijke rechten te beschermen bij zo'n controle.

Ik vroeg me af in hoeverre zulke zaken in Belgi? gelden?
Hebben wij ook het recht op weigeren van het doorzoeken van je auto/rugzak?
Zijn we verplicht te antwoorden op de vragen van politieagenten?
Hebben priv?-bewakers het recht je spullen te doorzoeken?

Ik ben al een tijdje aan het googlen naar een site met gelijkaardige tips voor Belgi?, maar zonder succes. Weet iemand van jullie zo'n website?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie

#2 , 16 apr 2007 22:51

Hierover bestaan bijzonder veel regelgevingen, je kijkt best eens in een handboek over strafvordering, daar zal allicht heel wat verduidelijkt worden in een hoofdstuk over het opsporingsonderzoek. Er zijn heel wat regelgevingen over de informatieplicht van de politie.
Blader alvast eens gewoon door het Wetboek van Strafvordering (Sv.).

Heye

#3 , 17 apr 2007 11:10

Hallo,
Ik vroeg me af in hoeverre zulke zaken in Belgi? gelden?

Jawel in Belgi? gelden er regelgevingen waar de agenten in dienst zich moeten aan houden (wet op het politie ambt)
Hebben wij ook het recht op weigeren van het doorzoeken van je auto/rugzak?
Deze kunnen alleen gebeuren indien er een grondige reden voor bstaat, U moet zich ten allen tijde schikken naar bevel van de politie.
Zijn we verplicht te antwoorden op de vragen van politieagenten?
Neen, maar dit maakt U alleen verdachter.U antwoord kordaat en juist.
Hebben priv?-bewakers het recht je spullen te doorzoeken?
NEEN! wanneer zij een individu onderscheppen dienen zij de lokale politie te verwittigen van het grondgebied waar de feiten zijn voorgevallen.Zij kunnen U wel fouilleren mits een schriftelijke toestemming van de burgemeester, van het grondgebied waar zij hun werk uitvoeren.Dit mag niet langer dan 1u in beslag nemen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”