@buksikam,
kan je dat concreet benoemen?: Over welke rechten van de plus-ouder zou je het willen hebben?
Zelf plusouder zijnde, ondervind ik inderdaad dat de psycho-sociale aanvaarding en erkenning (van de pluskinderen zelf, de ex-partner, de famillie enz...) zeker niet optimaal is. Maar dat zijn
zaken die expliciet in de maatschappelijke sfeer liggen. Niet in de juridische. Juridisch is je positie als plusouder duidelijk.
Dus laten we het terrein goed afbakenen: in deze draad willen we het hebben over de
maatschappelijke erkenning van de plusouder en de pscyho-sociale problematiek van de positie van de plus-ouder?
Dan doe ik concreet een voorzetje:enkele typische voorbeelden:
- wie heeft er ervaring met contact met de school van je pluskind als de wettelijke ouder afwezig is.
- wie heeft er tips om eventuele (communicatie)problemen hierrond op te lossen?
- Het pedagogisch gesprek met een puberend pluskind
wie is er in geslaagd (en héél belangrijk op welke wijze) een goed gesprek te houden mét het kind mét resultaat
- vul maar aan: hoe meer vragen, hoe meer dat we er van kunnen leren.
- Wat met mogelijke "gezagsproblemen" tussen pluskind en plusouder. Ik heb een aantal practische tips om dat "gezagsprobleem" te verbeteren, zelfs op te lossen...
Trouwens de
VZW plusouder (dank u voor de tip rebel-without-a caus) is daar HEEL goelgericht mee bezig. Dus als je advies en verheldering zoekt rond deze problematiek: spring er eens binnen.
maar ik denk dus dat het duidelijk is: de discussie van erkenning en aanvaarding van de positie van de plusouder is GEEN juridische materie, maar moet wel op het maatschappelijk vlak gevoerd worden.
-