Gratis water op café

kerimhelaut
Topic Starter

Gratis water op café

#1 , 15 okt 2010 12:55

In Nederland loopt momenteel een campagne om kraantjeswater gratis te geven in de horeca. Ik dacht dat er in die zin al een wet bestond in België die aan horeca-uitbaters verbiedt om een gratis glas water te weigeren. (ik dacht ook een toiletbezoek). Bestaat die wet? En zo ja, waar kan ik die terugvinden?

Of heb ik het mis?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2010 19:06

Of heb ik het mis ... ik denk het wel.

lucgescheiden

#3 , 15 okt 2010 19:28

Ik denk niet dat u een horeca-uitbater wettelijk kan verbieden om een een glas kraantjeswater op zijn prijskaart te vermelden.
Net zo min, verbied de wet hem om; een onderbordje met prijskaartje te plaatsen bij het toilet, of een tekst aan te brengen dat u verplicht bent om iets te consumeren naast je toilet-gebruik ...

De wet legt wel een hulpverplichting op aan mensen in nood.
In de meeste gevallen voorzien verzekeringen; de onkosten die men maakt tijdens het uitoefenen van deze hulpverplichting...
In bovenstaande gevallen vrees ik er echter een beetje voor :-)
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2010 20:26

om kraantjeswater gratis te geven in de horeca.
Het zijn dan ook Nederlanders. Die durven in Antwerpen op de Groenplaats (ook ergens anders natuurlijk) met een hele bus (ongeveer 20 man) een cafe binnenkomen, met ze'n allen naar het WC gaan, en buitengaan ZONDER iets te bestellen of te verbruiken. Heb ik persoonlijk meegemaakt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 okt 2010 22:15

ivm toiletbezoek: als het echt te gortig wordt, moet je een betalingsbewijs vragen aan de wc-madam. Altijd handig om niet te moeten betalen ;)

Terug naar “Actuele Thema's”