moeder verkoopt een eigendom, vader is reeds overleden.

carvoeiro
Topic Starter

moeder verkoopt een eigendom, vader is reeds overleden.

#1 , 14 okt 2010 03:32

Ons moeder verkoopt een eigendom (onze vroegere winkel), we hebben (de kinderen) moeten tekenen zodat ze het kon verkopen.
Hoe geschiedt de verdeling ervan onder de kinderen, vader is reeds 17 jaar overleden. Moeder is 74 jaar.
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 14 okt 2010 08:41

Onder welk huwelijkstelsel waren jullie ouders getrouwd?
Was de winkel eigendom van beide ouders?

carvoeiro
Topic Starter

#3 , 15 okt 2010 06:24

Onder welk huwelijkstelsel waren jullie ouders getrouwd?
Was de winkel eigendom van beide ouders?
Ja, de winkel was van beide ouders, mijn moeder heeft het volledig vruchtgebruik

Reclame

j.demoor

#4 , 15 okt 2010 09:06

Ik ga ervan uit dat de verkochte eigendom herkomstig was uit het gemeenschappelijk vermogen van uw ouders,die getrouwd waren zonder huwelijkscontract en dat vader geen testament naliet.

Moeder behield in volle eigendom de helft de verkochte ‘winkel’ en dus ook van de verkoopsom.

De omzetting van de andere helft van het onroerend vermogen in geld belet de toepassing niet van : :“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat...dat de geldsommen worden ...gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

Komt u echter overeen die helft te verdelen dan dient moeders vruchtgebruik omgezet in volle eigendom. De waarde van het vruchtgebruik is afhankelijk van de leeftijd en het geslacht van de vruchtgebruiker.

Zij kan onder meer berekend worden volgens de tabellen Ledoux =
http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo is voor een 50-jarige man aan 3% is de waarde van het vruchtgebruik = 55,15 % volle eigendom.

Volgens art.21 Wetboek Successierechten is het vruchtgebruik = volle eigendom x 4% x 14 (vruchtgebruiker tussen 40 en 50 jaar) = 56% volle eigendom.

De toe te passen rentevoet kan voor beide methodes in onderling akkoord aangepast worden aan de thans gangbare rentevoeten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 15 okt 2010 14:54

Zij kan onder meer berekend worden volgens de tabellen Ledoux =
http://users.telenet.be/J.Schryvers/tab ... Ledoux.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo is voor een 50-jarige man aan 3% is de waarde van het vruchtgebruik = 55,15 % volle eigendom.
Volgens art.21 Wetboek Successierechten is het vruchtgebruik = volle eigendom x 4% x 14 (vruchtgebruiker tussen 40 en 50 jaar) = 56% volle eigendom.
Nou ,nou. 55,15 % als waarde van het vruchtgebruik voor een man van 50 jaar , bij effectieve verdeling , is weinig. Als ik de tabellen van J. Schryvers correct interpreteer , kom ik aan een waarde van 64,40 %. Een man van 50 jaar heeft volgens de recentste sterftetabellen nog een levensverwachting van 30 jaar.
56 % is dan weer het barema dat de Registratie toepast voor de berekening van de successierechten. Daar worden heel brede leeftijdscategoriën genomen , zonder onderscheid man-vrouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”