Vreemde theorie die U daar hanteert.Er is maar sprake van een (ver)koop op het ogenblik dat beide partijen de 'verkoopsovereenkomst' ondertekenen.
@lexHet te koop aanbieden is niet meer of minder dan een 'aankondiging'.
Uw theorie zou impliceren dat men geen advertentie in een krant mag plaatsen, want in dergelij geval ZOU men inhoudelijk akkoord gaan om 50.000 lezers te verkopen!
Wat is de bindende kracht van 'te koop: stuk bouwgrond 15 are, 100.000 euro'(ik zeg maar iets!)
Alle overige details dienen vervat te worden in het compromis.
ALLE details samen omvatten 'het GOED'...
Een vraagprijs in een advertentie, is ook maar een vraagprijs he. Zolang koper en verkoper dus niet in eigen persoon met elkaar contact gehad hebben en een akkoord bekomen over de prijs, heeft de koper geen poot om op te staan.dieke je ziet hier over het hoofd dat de koper de vraagprijs aanvaard heeft
Ik denk dat U ongegrond zal bedoelen, onontvankelijk is iets gans anders. Feit is dat hier op het forum geen enkel grondig advies kan worden verleend, doch slechts een richting kan worden aangewezen. De leer van het consensualisme is geen stelling die ik zelf heb uitgevonden doch een stelling die sinds jaar en dag in het Belgisch Recht bestaat en door ondergetekende reeds meermaals met succes werd toegepast (in de vastgoedsfeer, aandelentransacties,...)Een gedwongen uitvoering/ schadevergoeding voor de verkoop van het goed, lijkt mij totaal onontvankelijk.
Volledig correct"89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding...91.Het aanbod vervalt wanneer de aanbieder het intrekt,ALVORENS het de tegenpartij kon bereiken...94.Opbod - Het openbaar te koop stellen is nog maar een voorstel tot contracteren(supra,nr.88).Het wil aanbiedingen uitlokken,de ?meest biedende? leren kennen."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,53-54).
Onderzoek dus zorgvuldig de tekst van de tekoopstelling.
Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bib.vlaanderen.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).