Incestueuze verhoudingen

goalsurfer
Topic Starter

Incestueuze verhoudingen

#1 , 10 okt 2010 19:26

Ik heb altijd gehoord dat je moet toelating vragen aan de paus om te trouwen met je neef of nicht. Om voor de kerk te trouwen dan waarschijnlijk. Zijn er zo ook voorwaarden waaraan je moet voldoen als je enkel voor de wet trouwt? Het is mijn geval niet maar ik loop al een hele tijd met de vraag rond.

JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 okt 2010 19:53

http://www.ixelles.irisnet.be/site/nl/0 ... ariage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#3 , 10 okt 2010 20:15

Neef en nicht zijn vierde graad. Vroeger was het verboden om met neef of nicht te huwen, dit is eind vorige eeuw afgeschaft.

Reclame

Vaoke

#4 , 11 okt 2010 14:35

Ik zou er mij toch zorgen om maken; zie het syndroom van Sjögren-Larsson.
Dit fenomeen werd o.a. waargenomen in de Magreb - landen, Turkije, in de omgeving van Staphorst (NL) dacht ik zo en in het noorden van de bepaalde Skandinavische landen.. maar ook in Vlaanderen!
Doe eens wat opzoekingen via Google.

Mariette

#5 , 11 okt 2010 14:58

Ik zou er mij toch zorgen om maken; zie het syndroom van Sjögren-Larsson.
Dit fenomeen werd o.a. waargenomen in de Magreb - landen, Turkije, in de omgeving van Staphorst (NL) dacht ik zo en in het noorden van de bepaalde Skandinavische landen.. maar ook in Vlaanderen!
Doe eens wat opzoekingen via Google.
Het is niet omdat ik sec netjes zeg wat de huidige wetgeving inhoudt dat ik ermee akkoord ga! Natuurlijk (en er gaan hoe langer hoe meer stemmen op in die richting) zou het verboden moeten zijn om tot in de vierde graad te huwen, zeker als men in hoe langer hoe beperkte familiekring blijft huwen.
Alleen had profeet Mohammed daar geen bezwaar tegen en vond Allah het vooral belangrijk om niet met een "zoogzuster" of "zoogbroer" te huwen (twee kinderen die geen familieband hebben maar door dezelfde min werden gezoogd. Dàt vond Mohammed not done).

Dat het verbod op huwelijk tot de vierde graad hier tot eind vorige eeuw gewoon in de wet stond en dan stilletjes werd afgeschaft is een veeg teken aan de wand.

eylis

#6 , 11 okt 2010 16:22

éMariette,

Ik kan je argumentatie helemaal niet volgen... wat heeft Mohammed (620 NC) ermee te maken dat in Belgie het huwelijk in de vierde graad OOK is toegelaten?

Mariette

#7 , 11 okt 2010 16:29

éMariette,

Ik kan je argumentatie helemaal niet volgen... wat heeft Mohammed (620 NC) ermee te maken dat in Belgie het huwelijk in de vierde graad OOK is toegelaten?
Verander het woordje OOK in OPNIEUW.
De grote toevloed van islamitische migranten maakte het wel ingewikkeld en moeilijk om het verbod op huwelijken tussen neef en nicht in stand te houden. Het is voor islamieten namelijk niet verboden om met neven en nichten te huwen, zelfs een standaard gewoonte bij gearrangeerde huwelijken. Als men dan weet dat van de 75% importhuwelijken er een héél groot gedeelte neven/nichten huwelijken zijn, dan krijgt men een probleem vermoed ik.

Als reden dat het Belgische verbod op neef/nicht huwelijken werd opgeheven, las ik ergens dat het werd afgeschaft omdat het "toch niet gedaan werd"... dat is uiteraard een lapsus. Het verbod op kannibalisme wordt ook niet afgeschaft omdat het "toch geen gewoonte is".

eylis

#8 , 11 okt 2010 16:33

enne nu ik er over nadenk, de invloed van Mohammed op de wetgeving mbt 4egraadshuwelijken .... in scandinavie en staphorst heeft al helemaal niet bestaan...
Bovendien blijken de medische afwijkingen door "inteelt" want zo heet het officieel, (geen incest dus) ook in heelder gebieden van Amerika (gebergtes bvb: Rocky Mountains), bepaalde stammen in de amazone enz. over heel de wereld verschillende "brandhaarden" te hebben (gehad).
oorzaak, niet zomaar het gedogen van vierdegraadshuwelijken; Maar precies de combinatie van dit soort huwelijken mét onbereikbaarheid, afgesloten zijn (vbv amazonestam) én religieuze of culturele afzondering. Men trouwde aldoor onderling in een kleine kring.
Bepaalde takken van protestantse gemeenschappen (Amerika, Nederland en Scandinazie) hebben statistisch ook te lijden gehad onder opvallend veel zware medische afwijkingen (specifiek genetisch bepaald) binnen de gemeenschap hierdoor.
dus Mariette, wil je even uitleggen wat Mohammed er mee te maken heeft?

Vandebos

#9 , 11 okt 2010 16:40

Denk dat ik deze thread met wat meer aandacht ga volgen. Gelet dat poster reeds een volledig antwoord heeft gekregen verhuizen we naar het praatcafé.

Regels zijn losser dames en heren, maar blijf binnen de grenzen.

Mariette

#10 , 11 okt 2010 16:41

Mariette, wil je even uitleggen wat Mohammed er mee te maken heeft?
Ik denk dat mijn post deze van u gekruist heeft.

Zoals ik reeds zei hebben we hier een toevloed van islamitische migranten. Niet van afgesloten amazonestammen noch van puriteinse of protestantse geloofsgemeenschappen. Volgens Mohammed was het dus toegestaan om met neven en nichten te huwen, wat ook veelal gebeurde om het familiebezit bijeen te houden.

Huwelijken tussen neef en nicht waren steeds verboden voor KATHOLIEKEN, niet voor protestanten.
Bij een bezoek aan de Azoren waar ooit vlaamse walvisvaarders een nederzetting stichtten, maar wat nu portugees gebied is, had men ook kleine afgezonderde gemeenschappen omdat de verbinding tussen de eilanden niet optimaal was. Het was opvallend hoeveel mensen met afwijkingen daar rondliepen. Waarschijnlijk waren ze daar (en nog steeds in feite) zwaar katholiek, maar door een beperkt aanbod aan genen zullen er dus meer afwijkingen plaatsgevonden hebben.
Door het feit dat Nederland deels protestants was, gold daar nooit het verbod op neef en nicht huwelijken, maar vooral de afgeschermde geloofsgemeenschappen in de Bible Belt vertonen het fenomeen van kinderen met afwijkingen. Ik vermoed dat er een verschil is tussen generaties lang steeds in één familie met neven en nichten te huwen, of af en toe een neef/nicht huwelijk laten plaatsvinden.

In België (hoofdzakelijk katholiek) gold dat verbod wel, maar het werd dus afgeschaft.

Niet omwille van Amazone toestanden, noch omwille van Staphorst toestanden of afgelegen Azoren toestanden. Als echter 75% van de islamitische inwijkelingen hun bruiden en gommen uit het thuisland halen waar nicht Fatima en neef Mustafa zitten te wachten tot ze de huwbare leeftijd hebben bereikt, dan wordt het moeilijk om in Belgie een wettelijk huwelijk aan te gaan als er een verbod op neef/nicht huwelijken van kracht is. Dàt is wat Mohammed ermee te maken heeft. Sorry dat ik het niet van in het begin verduidelijkte, ik meende dat U de link kon leggen.

artemis

#11 , 11 okt 2010 18:47

Heeft een huwelijk als enig doel dat er kinderen uit voortkomen? Nee
Is een huwelijk nodig om kinderen te verwekken? Ook niet

Mariette

#12 , 11 okt 2010 19:00

U heeft een punt.
Holebi huwelijken kunnen dus gerust tussen neef en neef of nicht en nicht (no pun intended)

Maar als men bewust wil huwen met de bedoeling om samen kindjes te verwekken dan lijkt het me toch aangewezen om niet generatie na generatie opa's kleinkinderen onder elkaar te mixen.

eylis

#13 , 12 okt 2010 11:02

Vandenbos, hoe moeten we deze thread inpakken en naar het praatcafé verhuizen?
Want ik heb nog een prangende vraag over de invloed van de magrebijnse immigratie mbt neefnichthuwelijk :
ik snap nog steeds iets niet:
de wet op toelaten huwelijk tussen neef en nicht in Belgie dateert van rond 1900
- de allereerste Maghrebijnse immigratiegolf dateert van rond 1950
Wat kan dan de invloed hiervan geweest zijn op de wijziging van de Belgische wetgeving...?
(Hoe verplaats ik dit naar het praatcafé?)

artemis

#14 , 12 okt 2010 11:18

U heeft een punt.
Holebi huwelijken kunnen dus gerust tussen neef en neef of nicht en nicht (no pun intended)
Ik dacht niet eens aan holebi huwelijken, noch aan gebruiken in diverse culturen.
In een moderne samenleving zijn er voldoende koppels die bewust kinderloos blijven, of die niet persé een kind van eigen vlees en bloed willen. Anderzijds worden er meer en meer kinderen buiten het huwelijk geboren.

Oké, praatcafé.

j.demoor

#15 , 12 okt 2010 11:47

“Art.162.In de zijlijn is het huwelijk verboden tussen broers, tussen zusters of tussen broer en zuster.Art.163.Het huwelijk is ook verboden tussen oom en nicht of neef, of tussen tante en nicht of neef.”(Burgerlijk Wetboek).

Het is dus wettelijk niet verboden te trouwen met je neef of nicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Praat café”