Is een verluchtingsrooster verplicht?

baldwyn

Re: Is een verluchtingsrooster verplicht?

#31 , 05 okt 2010 14:51

En als er geen raam is, maar enkel een verluchtingrooster dat uitmondt in de slaapkamer of woonkamer? Niet alle badkamers geven uit op de straatkant of de tuin.

Ben je zeker dat een raam of actieve verluchting nodig is bij een toilet? Ik ken hele gebouwen van studentenkoten die dit niet hebben en dus zouden met 100 toiletten niet reglementair, en die maar dateren van 10-15 jaar geleden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
immolaw

#32 , 05 okt 2010 18:51

Ik denk dat er hier misverstanden zijn met betrekking tot het begrip actieve en passieve verluchting. Actieve verluchting betekent niet dat er een mechanische aan- ov afvoer aanwezig moet zijn, zoals een ventilator. Er wordt enkel mee bedoeld dat er de nodige niet-afsluitbare openingen moeten zijn om een actieve doorstroming mogelijk te maken, van de droge ruimtes naar de vochtige ruimtes, en van de vochtige ruimtes naar buiten toe.

Meer info hierover kun je terugvinden in de handleiding 'technische richtlijnen voor woningkwaliteitsonderzoek' op pagina 101 en 102. (http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... 103440.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ook de kleine lettertjes op deze 2 bladzijden brengen heel veel verduidelijking.

baldwyn

#33 , 05 okt 2010 19:39

Hey, leuke link. Ik zie in mijn flat al ongeveer 20 inbreuken. En de beschrijving van een CO vergiftiging klopt perfect met wat ik heb. Niet echt positief, maar goed

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter

#34 , 07 okt 2010 01:58

Nu voel ik mij wel even niet meer zo veilig. Al sinds ik hier woon krijg ik tijdens het afwassen en het douchen een stekende hoofdpijn en een beklemend gevoel op de borst waardoor ik wat sneller adem en mijn hartslag ook versnelt. Soms moet ik echt vanonder de douche springen omdat ik het gevoel heb dat ik elke seconde kan flauwvallen. Dan zet ik de deur open en ga buiten op het terras zitten en dan gaat het na 20minuutjes meestal wat beter. Nu lees ik dat dit symptomen kunnen zijn van CO vergiftiging. Ik heb deze link nooit gelegd, maar nu ik erover nadenk heb ik hier pas last van sinds we hier wonen en verergerd het als het buiten kouder word (als de verwarming dus weer aangaat). Ik dacht altijd zelf aan hyperventilatie ofzo, maar nu ik erbij nadenk is het wel verdacht dat ik alleen hyperventileer tijdens het douchen en afwassen en als de verwarming aangaat (in de zomer voel ik mij gewoon goed). Nochtans heb ik in de keuken een CO verklikker en die is nog nooit afgegaan, behalve toen die in de badkamer stond (zelfde ruimte dan de boiler) ging die regelmatig af, maar ik dacht dat dit was omdat de verklikker te kort bij de boiler stond (ongeveer 2,5meter).

Ook blijkt de schouw van de boiler niet goed te zijn, de schouw staat op de aanbouw (op een plat dak) en komt veel lager dan het dak van het huis zelf. Dus volgens het document word deze schouw gehinderd. Er zou ook een regenkap op de schouw moeten staan en deze is ook niet aanwezig, het is gewoon een buis die ongeveer 1,5meter boven het platte dak uitsteekt. De wind slaat er gedurig in en ook als het regent hoor je de druppels in de buis vallen. Dus volgens mij zal deze schouw ook niet goed trekken.

Er staat ook geen keurmerk op de boiler vermeld en ook op het gaskraantje onder de boiler staat geen keurmerk van AGB/BGV
Ook zitten we hier met een wachtleiding van aardgas die niet word gebruikt die niet werd afgesloten met een metalen dop, er is wel een kraantje, maar ook zonder het keurmerk AGB/BGV

En nu spreek ik dus alleen maar over de gebreken verwarmingstoestel/aardgas verder zijn er nog tientallen andere inbreuken zoals elektriciteit, materiaal van de buizen voor de verwarming, koppelstukken van de buizen van de verwarming,...

Als ik dit document mag geloven is er hier eigenlijk niet veel zoals het hoort.
Bij welke instanties kan ik terecht om dit allemaal te laten nakijken zodat er een attest kan opgemaakt worden gericht aan de huisbaas. Want als wij dit allemaal zelf zouden melden lacht hij ons toch gewoon vierkant uit en zegt "ik heb geen tijd voor al die zever, ik heb genoeg aan mijn hoofd met mijn nieuwbouw".
Ik voelde mij hier al niet goed, maar na dit allemaal te lezen voel ik mij hier nog veel slechter.

baldwyn

#35 , 07 okt 2010 08:56

Nu voel ik mij wel even niet meer zo veilig. Al sinds ik hier woon krijg ik tijdens het afwassen en het douchen een stekende hoofdpijn en een beklemend gevoel op de borst waardoor ik wat sneller adem en mijn hartslag ook versnelt. Soms moet ik echt vanonder de douche springen omdat ik het gevoel heb dat ik elke seconde kan flauwvallen. Dan zet ik de deur open en ga buiten op het terras zitten en dan gaat het na 20minuutjes meestal wat beter. Nu lees ik dat dit symptomen kunnen zijn van CO vergiftiging.
Dat zijn niet alleen kenmerken van een CO vergiftiging, maar reeds van een categorie 2 CO vergiftiging. De eerste kenmerken zijn gewoon je wat moe voelen zonder reden, daarna ben je permanent moe, dan ga je soms ineens wat van je stok, dan word je misselijk en zo meer;

Ik heb mij gisteren zelf laten testen op een CO vergiftiging, maar kon dit pas 8 uur nadat ik het pand verlaten had. Bij de spoeddienst (de enige die dit kan doen) en daar nog eens 3 uren moeten wachten, hebben ze mij kunnen zeggen dat ze geen acuut CO geval meer vonden, maar dat ik ondertussen wel een CHRONISCH probleem met CO in mijn bloed had. M.a.w., niet ineens kokhalzen, maar wel de kleine problemen die gaan blijven aanslepen.

Frappante: Bij een acute vergiftiging kunnen ze ingrijpen (zuurstof, papier uitschrijven voor werk, enz.), bij een chronisch probleem sturen ze je gewoon naar huis en zeggen ze zoveel mogelijk alle ramen open te laten, en dat 1 nacht in een CO omgeving 2 keer sneller bij mij kan gevolgen hebben (inclusief de dood) nu, dan bij iemand anders. Mijn vriendin krijgt keelpijn bij mij thuis, maar ik hoest het gewoon kapot.

Ik zou voorstellen de 2 stappen te doen die ik deed en die mij EINDELIJK na een maand zoeken hebben het probleem opvolging gegeven:

-Via aangetekend schrijven of email de juridische dienst woningdienst van je gemeente verwittigen met foto's, verslagen van je problemen, verklikker die afgaat (het is NIET normaal dat die afgaat), enz.; Vragen voor hoogdringendheid en spreken van mogelijke intoxicatie. In mijn geval komen ze morgen, nadat ik Dinsdag foto's stuurde en ze er niet omheen konden. Anders duurt de procedure maanden.

-Laat je ASAP onderzoeken, liefst nog DIRECT nadat je zo een aanval hebt, in de spoeddiensten. Als je denkt echt zeker te zijn van je stuk, bel gewoon een ambulance, die dienen je zoiezo zuurstof toe, en zo zal de bloedproef onmiddelijk zijn na de inname. als je urenlang wacht, is het probleem meestal al goed verdoken in het bloed, zo blijkt. Bij latere eventuele rechtelijke acties kan je die kosten ook trachten terug te verhalen op de huisbaas.

Hou er wel rekening mee dat een huisbaas boetes kan oplopen voor zware gebreken zoals met dat keurmerk. Soms tot duizenden euro's. Je problemen zullen dus wel opgelost raken, maar reken daarna niet op veel goodwill. Als je er dus wil blijven wonen, dan kan je best hem aangetekende zendingen beginnen sturen, en naar vrederechter even goed met foto's en attesten. Woningdiensten en inspecties kunnen met sommige mankementen écht niet lachen. Eender welk risico op CO bezorgt normaal zoveel strafpunten dat een woning onmiddelijk kan afgekeurd worden en je mag (MOET) vertrekken in sommige gevallen, tenzij alles wordt afgesloten.

Kelly_pl
Topic Starter

#36 , 07 okt 2010 18:12

Als er geen keuringslabel op de boiler te vinden is, mag ik er dan vanuit gaan dat deze boiler ook niet is geïnstaleerd door een erkende firma/vakman?
En ook de leidingen en wachtkranen van de aardgas die eveneens geen keurmerk hebben zouden dan ook niet geplaatst zijn door vakmannen?

immolaw

#37 , 07 okt 2010 19:03

Ik zou er niet te snel van uitgaan dat, omdat je geen keurlabel vind in de vorm die je verwacht, dat het materiaal niet in orde is. Niet enkel AGB/BGV is een keurmerk. Als er KEMA op staat, is het ook een goedgekeurde kraan of koppeling.

Vooraleer de gasmaatschappij de meter open zet, moet er een keuringsverslag zijn, dat opgesteld is door hetzij een erkende installateur, hetzij een keuringsorganisme. Zo een keuringsverslag is 25 jaar geldig, maar er wordt tot op heden nooit op gecontroleerd.

Als dat keuringsverslag er niet is, dan loopt de eigenaar van de woning het risico dat, indien er zich een ongeval voordoet waarvan de gasleiding de oorzaak is, zijn brandverzekering zich tegen hem zal keren.

Wat betreft de CO-vergiftiging, als je bieper af gaat, met nieuwe batterijen erin, mag je er vrij zeker van zijn dat er iets mis is met de verbranding. Des te meer als je je benauwd voelt. Dus zeker de eigenaar aanschrijven per AS, met de vraag asap te reageren, en dit binnen een welbepaalde, doch redelijke termijn, op te lossen (Zoiets los je nu eenmaal niet op 24u op). In afwachting neem je de nodige maatregelen om geen CO-vergiftiging op te lopen, door bijvoorbeeeld de deur van de badkamer open te laten staan, en/of het raam in kipstand te zetten, zeker als je doucht.

Kelly_pl
Topic Starter

#38 , 07 okt 2010 19:27

Op de kranen staat helemaal geen opschrift of logo.
Ik weet dat net voor we hier komen wonen zijn de boiler en verwarmingsinstallatie zijn verwijderd en opnieuw zijn geïnstalleerd om de badkamer volledig te betegelen en de buizen van de verwarming zijn tegen de muren gelegd omdat er een lek was onder de grond en de huisbaas het niet zag zitten om de vloer te laten openbreken. De man die de werken hier heeft uitgevoerd is ook de man die nu telkens komt (volgens mij een goede vriend van de huisbaas die dit als een vriendendienst doet). De verhuurder heeft wel al toegegeven dat er al problemen waren met de boiler/verwarming bij de vorige huurders en dat het een probleem is dat al een hele tijd bestaat, maar wil verder blijkbaar geen stappen ondernemen om deze problemen op te lossen. De boiler is duidelijk jaren niet onderhouden. We hebben 1maal zelf de firma gebeld van de boiler zelf, die heeft toen aangegeven dat er dringend 2 verluchtingsroosters moesten worden geplaatst en dat de boiler het best vervangen werd. Hij heeft hierover een atest opgemaakt die is doorgegeven aan de huisbaas, maar na 9maand heeft hij hier nog steeds niet op gereageerd. Als we hem zelf aanspreken raakt hij nogal geirriteerd en doet alsof hij plots geen Nederlands meer begrijpt het enige wat hij dan nog kan zeggen is "dit huis moet wachten, ik heb genoeg aan mijn hoofd met mijn nieuwbouw".
Ik begrijp dat bouwen een heel gedoe is, maar als verhuurder heb je toch wel de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat een woning dat verhuurd word conform is met de veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit?
Hij lijkt het maar niet te (willen) begrijpen dat dit huurhuis helemaal niet inorde is, en vind het maar normaal dat wij maandelijks mooi optijd een veel te hoge huurprijs betalen voor een onveilige woonst.
We zitten nu opnieuw al meer dan 3weken zonder verwarming en hij negeert het gewoon, zijn vriend/loodgieter is het komen nakijken, de boiler heeft een half uur normaal gefunctioneerd en heeft het toen weer begeven. Dus al 3 weken zitten we in een huis met amper 14° (nu gelukkig toch nog 16° door het iets warmere weer van de afgelopen dagen).
We hebben nu een AS gestuurd met de vraag om een erkende firma de boiler te laten nakijken en indien nodig de boiler te vervangen, maar hier verwacht ik ook niet veel reactie op. Zijn moto "ik zal het wel laten doen wanneer het mij uitkomt"

baldwyn

#39 , 07 okt 2010 20:08

Je moet nooit naar zo een dingen luisteren van een verhuurder. We krijgen hier hulp van een verhuurder met als ik het juist heb, 25 panden. Dus dat is een kwestie van niet willen en geen prioriteiten stellen. En 'geen tijd hebben' weegt nooit op tegen wettelijek verplichtingen.

Nogmaals: Als je CO meter afgaat, vanaf dat moment, DIRECT, actie ondernemen. Niet bellen naar huisbaas, niet wachten op een volgende beroerte, maar actie. Ziekenhuis, testen, meter meenemen desnoods, enz.; Gewestelijke of stedelijke diensten verwittigen, huisbaas met aangetekend schrijven, enz.

Lees CO vergiftiging eens even na op websites. De volgende beroerte die je hebt blijf je er even goed in steken. Bij mij hebben ze gisteren chronisch te hoog CO vastgesteld in het bloed in het ziekenhuis, denk je dat ik nog ga wachten tot mijn huisbaas in de goede kant van zijn hart hier zaken komt vervangen? Dan is het 2023. Of de boel ontploft nog eerder of er valt een dode.

JohnD

#40 , 09 okt 2010 02:04

Over een niet goedgekeurde boiler wegens acute CO vergiftiging ? Sta me toe daar even zeer kort voor door de bocht te gaan.

Een vrederechter deed daarin een uitspraak en minimaliseerde het niet conform zijn van die boiler door te stellen dat de huurder dit slechts (de niet - goedgekeurde boiler) meldde na een 5-tal jaren.

De huurder liet namelijk een controle door het Vl.Gewest doen na dat aantal jaren. De huurder had wel in een aanhangsel bij de PB, het vermoeden geuit dat de boiler in kwestie mogelijk niet conform was. Opeenvolgende jaarlijkse keuringen door officieel erkende loodgieters vermeldden nooit dat de boiler niet conform was. Na die 5 jaar was er wel een technieker die het niet conform zijn vermeldde in zijn rapport: verstikkingsgevaar door CO-intoxicatie

Woningdienst werd ingeschakeld en wegens uitblijven van reaktie door de verhuurder later ook het Vl. Gewest. De boiler was niet in orde bij het betreden van de woning dat kan 100% bewezen worden.

Het is toch niet de plicht van de huurder om al of niet te weten of een gasboiler conform is, bij aanvang van het kontrakt ? De vrederechter beweerde niet dat de huurder dit te laat gemeld had, maar minimaliseerde het niet conform zijn door te laten veronderstellen dat de huurder slechts kloeg na die vele jaren, m.a.w. dat het wel niet zo erg zou zijn.

Ik wil je maar zeggen dat het nog altijd een vrederechter is die over die urgentie beslist indien de verhuurder niet gehaast is om iets te ondernemen. En of je gevaar loopt op intoxicatie of niet met een berg aan bewijzen, dat zal die vrederechter worst wezen. Het kan ook door de burgemeester maar daartegen kan er veel gebeurd zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

baldwyn

#41 , 11 okt 2010 12:29

Het is toch niet de plicht van de huurder om al of niet te weten of een gasboiler conform is, bij aanvang van het kontrakt ? De vrederechter beweerde niet dat de huurder dit te laat gemeld had, maar minimaliseerde het niet conform zijn door te laten veronderstellen dat de huurder slechts kloeg na die vele jaren, m.a.w. dat het wel niet zo erg zou zijn.

Ik wil je maar zeggen dat het nog altijd een vrederechter is die over die urgentie beslist indien de verhuurder niet gehaast is om iets te ondernemen. En of je gevaar loopt op intoxicatie of niet met een berg aan bewijzen, dat zal die vrederechter worst wezen. Het kan ook door de burgemeester maar daartegen kan er veel gebeurd zijn.
Ik denk niet dat een vrederechter er onderuit kan voor de periode vanaf dat de verhuurder aangeschreven werd door de huurder en de woningdienst, om een genotsderving uit te spreken, of vergis ik mij?

Dat de huurder niet moeilijk deed over non-conformiteit gedurende 5 jaar is een argument dat je naar alle kanten kan keren. Als hij 5 jaar niet klaagt, zal er effectief geen enorm probleem geweest zijn voor hem specifiek. Als je echter een goede advocaat neemt, kan die al snel er op gaan hameren dat de verhuurder zich dient te vergewissen dat die boiler, bij intrek of later, niet meer conform is de huidige wetgeving. Zeker met in te spelen op CO risico's e.d. valt daar wel wat uit te halen, maar dat is aan de huurder om te bekijken.

Casalangdre

#42 , 11 okt 2010 13:02

Los van de beschreven situatie in deze post, is het bijna onmogelijk over zo een zaken eenduidige informatie te geven. Voor alle reglementen die te maken hebben met dit soort dingen, zoals veiligheid, verluchting, electricteit, geldt namelijk hetzelfde : de regels of zich zijn niet zo moeilijk, maar het zijn de overgangsbepalingen en de uitzonderingen die het moeilijk maken. Zo bestaat het AREI bijvoorbeeld voor 3/4 uit overgangsbepalingen. Voor verluchting van "natte ruimtes" is dit net hetzelfde. Er zijn hier andere regels naargelang het bouwjaar, het feit of het om nieuwbouw of renovatie gaat, zelfs het type van isolatie speelt hierin een rol.

Terug naar “Huren”