kids-id

sterrenklank
Topic Starter

kids-id

#1 , 03 okt 2010 17:39

De zoon van mijn echtgenoot heeft domicilie bij zijn moeder.
Mijn man heeft voorlopig klassieke regeling om de 2 weken weekend en helft van de vakantie.
Nu heeft hij komende vakantie een week recht om zijn zoon te zien en wilde graag met hem 3 dagen naar Rome.
Dus vroeg mijn man 2 maanden geleden aan ex of zij een kids-id wilde aanvragen.
Zij ging accoord.
Echter , er gebeurde niets.
Uiteindelijk ging mijn man kids-id aanvragen maar code wordt steeds naar de persoon gestuurd waar kind domicilie heeft , de moeder dus.
De moeder zei eerst dat ze code nooit had ontvangen , na 2 de maal aanvraag zei gemeentehuis dat dit onmogelijk was , moeder wil dus kids-id niet aan mijn man geven , zodoende kan hij niet op vakantie gaan terwijl zij dit wel doet.
Wat kan hieraan gedaan worden want dit is toch niet in orde? Zij dragen toch beide ouderlijk gezag.
Mag de moeder zomaar weigeren of gemeentehuis weigeren om kids-id af te leveren aan de vader?
Hartelijk dank voor de hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dvdkerck

#2 , 03 okt 2010 21:31

Mijn kinderen zijn gedomicilieerd bij hun moeder, maar zij wou nooit een kids-id aanvragen.
Ondanks dat ik niet in dezelfde stad woont kon ik toch via de administratie als vader de aanvraag doen, mits bijzijn van de kinderen.

Daarop wordt de pin-code dan effectief naar het adres van de kinderen gestuurd.
Gelukkig heeft hun moeder hen de brief van de gemeente meegeven zodat ik samen met de kinderen (verplicht) de kids-id kon ophalen.
Ik heb daar dus 2 keer tijdens een vakantie periode moeten doen om tijdens de openingsuren van de administratie en met kinderen dit te kunnen afhandelen.
De administratie levert effectief alleen het kids-id af als je met de code (brief) en met de kinderen erbij aan het loket komt.

Als de moeder geen kids-id wil, of de code niet wil geven, krijg je niets.
Echter, zij kan ook niet met de kinderen op reis naar het buitenland als er geen identiteits bewijs is.
Dit reisdocument is verplicht binnen de EU voor alle kinderen jonger dan 12.

sterrenklank
Topic Starter

#3 , 04 okt 2010 14:46

Ik begrijp wat u bedoelde,
maar mevrouw ging al die jaren met zo een papieren paspoort naar het buitenland , nu gaat dit idd niet meer.
Het kan toch niet wettelijk zijn dat men enkel op basis van domicilie en niet op basis van ouderlijk gezag een paspoort geeft aan de mensen.
Welke instantie moet men dan benaderen om met je kind een paar daagjes op reis te gaan als vader of mag de moeder ook al bepalen wat je met je kind doet tijdens de korte periodes dat je hem ziet?
Wij wensen echt geen rechtbanktoestanden met de moeder maar een klein beetje redelijkheid aan haar te vragen via een mildere weg.
(gesprek hierover helpt niet)

Reclame

Bijtje

#4 , 05 okt 2010 23:57

Dit hangt duidelijk van gemeente tot gemeente af want de papa van mijn zoon kan dit allemaal wel en ons zoontje staat bij mij gedomicilieerd. Ik vind dat beide ouders dit moeten kunnen als er gezamelijk ouderlijk gezag is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2010 18:04

En als u het vonnis meeneemt - ik weet dat er van Binza richtlijnen zijn desbetreffend.
Je kan altijd teraden bij de ombudsdienst.
Via google eens zoeken naar richtlijnen kinder identiteitskaart - richtlijnen aan gemeente
Kortgeding bij rechtbank

kristin

#6 , 06 okt 2010 19:57

je kan een kids ID aanvragen, maar de code zal altijd naar het officiële adres van het kind gestuurd worden.

Bijtje

#7 , 07 okt 2010 00:23

je kan een kids ID aanvragen, maar de code zal altijd naar het officiële adres van het kind gestuurd worden.
erg vind ik dat ...men zou beide ouders dan best een brief schrijven bij gezamelijk ouderlijk gezag

sterrenklank
Topic Starter

#8 , 07 okt 2010 13:10

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Fransiscus , wij zijn inderdaad eens gaan checken naar de richtlijnen van de gemeente en daar stond duidelijk dat het paspoort afgeleverd werd op aanvraag van drager(s) ouderlijk gezag.
We zijn met deze informatie en het vonnis naar daar gegaan en nu gaan ze een nieuwe code laten komen naar hun gemeentehuis en zo kan mijn man de ID afhalen.
Nu willen wij in de toekomst wel problemen vermijden zoals : als we de ID nu aan de moeder meegeven zal ze die zeker in de toekomst niet meer willen geven.
Kan je eisen dat dit wél gebeurt bv. door overeenkomst op papier of aanpassen vonnis?
We willen de ID zeker niet voor ons alleen houden want dan doen we net hetzelfde als de mama en dat is ook geen voorbeeld voor het kind!

Groetjes!

Bijtje

#9 , 07 okt 2010 13:52

Mijn vriend kreeg voor zijn dochter ook bijvoorbeeld geen siskaart ofzo mee en wij hebben dit via de advocaat gedaan. MAAR dan heb je natuurlijk wel een pak meer kans op verlies. Daarom kun je eventueel, zoals ik het met de papa van mijn kindje doe, die zaken op 1 plaats laten en pas wanneer het nodig is, deze meevragen.

Terug naar “Echtscheiding”