Nu voel ik mij wel even niet meer zo veilig. Al sinds ik hier woon krijg ik tijdens het afwassen en het douchen een stekende hoofdpijn en een beklemend gevoel op de borst waardoor ik wat sneller adem en mijn hartslag ook versnelt. Soms moet ik echt vanonder de douche springen omdat ik het gevoel heb dat ik elke seconde kan flauwvallen. Dan zet ik de deur open en ga buiten op het terras zitten en dan gaat het na 20minuutjes meestal wat beter. Nu lees ik dat dit symptomen kunnen zijn van CO vergiftiging.
Dat zijn niet alleen kenmerken van een CO vergiftiging, maar reeds van een categorie 2 CO vergiftiging. De eerste kenmerken zijn gewoon je wat moe voelen zonder reden, daarna ben je permanent moe, dan ga je soms ineens wat van je stok, dan word je misselijk en zo meer;
Ik heb mij gisteren zelf laten testen op een CO vergiftiging, maar kon dit pas 8 uur nadat ik het pand verlaten had. Bij de spoeddienst (de enige die dit kan doen) en daar nog eens 3 uren moeten wachten, hebben ze mij kunnen zeggen dat ze geen acuut CO geval meer vonden, maar dat ik ondertussen wel een CHRONISCH probleem met CO in mijn bloed had. M.a.w., niet ineens kokhalzen, maar wel de kleine problemen die gaan blijven aanslepen.
Frappante: Bij een acute vergiftiging kunnen ze ingrijpen (zuurstof, papier uitschrijven voor werk, enz.), bij een chronisch probleem sturen ze je gewoon naar huis en zeggen ze zoveel mogelijk alle ramen open te laten, en dat 1 nacht in een CO omgeving 2 keer sneller bij mij kan gevolgen hebben (inclusief de dood) nu, dan bij iemand anders. Mijn vriendin krijgt keelpijn bij mij thuis, maar ik hoest het gewoon kapot.
Ik zou voorstellen de 2 stappen te doen die ik deed en die mij EINDELIJK na een maand zoeken hebben het probleem opvolging gegeven:
-Via aangetekend schrijven of email de juridische dienst woningdienst van je gemeente verwittigen met foto's, verslagen van je problemen, verklikker die afgaat (het is NIET normaal dat die afgaat), enz.; Vragen voor hoogdringendheid en spreken van mogelijke intoxicatie. In mijn geval komen ze morgen, nadat ik Dinsdag foto's stuurde en ze er niet omheen konden. Anders duurt de procedure maanden.
-Laat je ASAP onderzoeken, liefst nog DIRECT nadat je zo een aanval hebt, in de spoeddiensten. Als je denkt echt zeker te zijn van je stuk, bel gewoon een ambulance, die dienen je zoiezo zuurstof toe, en zo zal de bloedproef onmiddelijk zijn na de inname. als je urenlang wacht, is het probleem meestal al goed verdoken in het bloed, zo blijkt. Bij latere eventuele rechtelijke acties kan je die kosten ook trachten terug te verhalen op de huisbaas.
Hou er wel rekening mee dat een huisbaas boetes kan oplopen voor zware gebreken zoals met dat keurmerk. Soms tot duizenden euro's. Je problemen zullen dus wel opgelost raken, maar reken daarna niet op veel goodwill. Als je er dus wil blijven wonen, dan kan je best hem aangetekende zendingen beginnen sturen, en naar vrederechter even goed met foto's en attesten. Woningdiensten en inspecties kunnen met sommige mankementen écht niet lachen. Eender welk risico op CO bezorgt normaal zoveel strafpunten dat een woning onmiddelijk kan afgekeurd worden en je mag (MOET) vertrekken in sommige gevallen, tenzij alles wordt afgesloten.