DUs: Fransciscus: als een kind over mijn degelijke omheining mét schrikdraad kruipt en de paarden een beetje plaagt, komt mijn hengst (die z'n merries en veulens wil beschermen) aangegaloppeerd en de kudde loopt de kleine omver. (kan behoorlijk pijn doen...
Dan ben ik dus aansprakelijk?

Een rechter zal toch de gulden middenweg moeten kiezen. en de ouders van het kind aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Een hond is een dier en dat mag ik houden in mijn (veilig ommuurde) tuin.
Of het dier getraind is, nog in zijn opleiding, of gewoon een beetje speels...dat is niemands zaak, zolang ik er voor zorg dat het behoorlijk afgeschermd is van de openbare weg.
Een kind, een inbreker, een toerist...die kruipen niet over de omheining van een privéwoning.
Kind, geveltoerist of wandelaar kruipt over het hek en steekt zijn vinger in het konijnenkot en vertelt later aan zijn ouders, mafiabaas familie, dat mijn konijn hem heeft gebeten, dan denkt ik ook niet dat de medische kosten van de koudvuurvinger voor mij zal zijn, niet?
Of die kwaaie bok op m'n grasveldje, die heb ik ook nog niet getraind ....
Misschien sluit ik al mijn beesten dan maar beter op in mijn huis als ik niet thuis ben?
nee, kan ook niet

Als een kind of een geveltoerist door mijn WC-raampje kruipt vliegen mijn hond, de bok, het konijn én mijn paard naar zijn keel...
K'zal het dus altijd gedaan hebben?