Huurder Vs. verhuurder, wil de zwakke partij rechtstaan?

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Huurder Vs. verhuurder, wil de zwakke partij rechtstaan?

#31 , 08 sep 2010 15:39

Het is niet omdat je eigenaar bent dat je kapitaalkrachtig bent en u dure advokaten kunt permiteren.
Ik ken genoeg mensen die een huisje geerfd hebben van hun overleden ouders, en dat dan moeten verhuren om hun schamel pensioen wat aan te vullen. Deze mensen zitten natuurlijk niet te wachten op grote onderhoudswerken aan dat huisje. Je moet er ook rekening mee houden dat er ook huurders zijn die de boel soms gewoon afbreken. Ik kan u een zeer dik boek schrijven over deze huurders en de achtergelaten huurschade. Gelukkig niet bij mij, maar op de 30 jaar dat ik voor mijn werkgever meer dan 1000 horecapanden met bijbehorende woonst beheerde, heb ik wat meegemaakt.

roharro
Juridisch actief: Ja

#32 , 08 sep 2010 15:51

"Het enigste wat kan, volgens mij, is wanneer er niemand binnen is, het pand met snelbouw en stalen deuren dichtmaken zodat er niemand meer inkan." ...of niemand meer uitkan.... :lol: :lol: :lol:
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#33 , 08 sep 2010 21:38

Het is niet omdat je eigenaar bent dat je kapitaalkrachtig bent en u dure advokaten kunt permiteren.
Ik ken genoeg mensen die een huisje geerfd hebben van hun overleden ouders, en dat dan moeten verhuren om hun schamel pensioen wat aan te vullen. Deze mensen zitten natuurlijk niet te wachten op grote onderhoudswerken aan dat huisje. Je moet er ook rekening mee houden dat er ook huurders zijn die de boel soms gewoon afbreken. Ik kan u een zeer dik boek schrijven over deze huurders en de achtergelaten huurschade. Gelukkig niet bij mij, maar op de 30 jaar dat ik voor mijn werkgever meer dan 1000 horecapanden met bijbehorende woonst beheerde, heb ik wat meegemaakt.
Ik wist dat iemand zoiets ging antwoorden daarom heb ik er in mijn vorige post wel bijgezet "al was het maar kapitaalkrachtiger in onroerend goed". Idd. je moet het maar meemaken als arme huurder die van een zeer klein pensioentje of van het OCMW leeft, plots een kasteel van een huis te erven. Die is dus niet meer arm in mijn ogen. En iedereen die een huis erft is ook niet zo arm meer in mijn ogen. Bezit is rijkdom in volgens mij. Deurwaarders kunnen dat zeer goed taxeren.
Ik kan u een zeer dik boek schrijven over deze huurders en de achtergelaten huurschade.
Je zal mij ook nooit horen zeggen dat zoiets niet kan gebeuren.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JPV

#34 , 08 sep 2010 21:51

Ik ken genoeg mensen die een huisje geerfd hebben van hun overleden ouders, en dat dan moeten verhuren om hun schamel pensioen wat aan te vullen. Deze mensen zitten natuurlijk niet te wachten op grote onderhoudswerken aan dat huisje.
ik denk dat je hier een stuk van de problemen aanbrengt: een huis dat van mensen was die kinderen hebben die zelf gepensioneerd zijn, dat ruikt naar problemen:

Oudere mensen (dan bedoel ik >60 jaar) die in de jaren 70 leefden, waren gemiddeld al niet meer den mensen die nog moderniseringswerken deden. Als deze kinderen hebben die momenteel >65 jaar zijn (gepensioneerd volgens je tekst), betekent dit dat er waarschijnlijk de laatste 40 jaar maar weinig moderniseringswerken meer zullen gebeurd zijn én dat de huidige eigenaars (na overlijden van die oude mensen) dit ook niet echt van plan zijn. Oude, versleten woningen, dan vraag je om problemen... m'n pa (nog geen 60) verhuurt ook het appartement boven m'n grootmoeder (>80 jaar) en investeert ook niet al te veel meer in dat appartement (het beantwoordt wel nog aan alle recente eisen, laatste grondige renovatie in 1990), waardoor hij natuurlijk een bepaald clienteel aantrekt. Hij weet dit en kan ermee leven, maar mcoht hij klagen over de huurders die er zijn, dan zou hij weten dat hij voor een deel zelf de schuld draagt.

JohnD

#35 , 09 sep 2010 01:45

IK geloof dat JPV de problemen al goed inschat. Enfin iets beter mijn gedachtengang volgt, en niet steeds de verhuurders de hemel in prijst.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

immolaw

#36 , 30 sep 2010 10:33

Bij het nalezen van het forum over huren, stel ik toch vast dat eerlijke communicatie tussen beide partijen vaak de de bron van alle ergernis is.
Langs de kant van de verhuurders laten zij vaak na kleine herstellingen uit te voeren, waardoor die zich opstapelen, en een bron van ergernis worden voor de huurders, die dan, zodra er zich een groter probleem stelt, onmiddellijk alles in gebreke stellen.
Langs de kant van de huurders dient echter ook gezegd dat zij in bepaalde gevallen zich eens moeten voorstellen hoe ze het zouden aanpakken als de woning hun eigendom is.
Een verhuurder betaalt gewoonlijk met de huuropbrengst (een deel van) zijn lening af, alsook de onroerende voorheffing, de brandverzekering en andere. Daarbij moet hij ook een financiële reserve aanleggen om in geval van een zwaar incident, zoals een verwarmingsketel die het begeeft, onmiddellijk te kunnen ingrijpen. Als je in je eigen eigendom zoiets voor hebt in de lente, kun je bijvoorbeeld zeggen van, ik stel dit tot binnnen 3 maanden uit, wanneer ik mijn vakantiegeld heb ontvangen.
De huurwetgeving is zo streng dat in oudere huizen amper kan voldaan worden, of pas kan voldaan worden door zware werken uit te voeren die pas kunnnen gebeuren als de woning niet bewoond is.

roharro

#37 , 30 sep 2010 18:40

Ik onderschrijf de samenvatting van immolaw.
Wat betreft oudere huizen kan de toepassing van nieuwe wetgeving torenhoge kosten met zich meebrengen (bv. liftvernieuwing). Daarbij komt nog dat die oude woningen meestal in het bezit zijn van oude mensen, lees pensioentrekkers, die niet (meer) over de nodige inkomsten beschikken om die woningen grondig te renoveren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JohnD

#38 , 02 okt 2010 14:43

Wat betreft oudere huizen kan de toepassing van nieuwe wetgeving torenhoge kosten met zich meebrengen (bv. liftvernieuwing).
Inzoverre de nickname van de poster ergens zou refereren naar de wet van de immokantoren, laat me dan toch even stipuleren dat deze laatsten misschien iets minder beide partijen zowel de huurder, maar ook zeker de verhuurder mochten pluimen. De verhuurders zouden bvb al iets meer uit hun kosten komen en niet onmiddellijk in de zak van de huurder zitten die op dat ogenblik de gemakkelijkste prooi is. Hun wet (law) is idd. om van beide walletjes te profiteren, en doordat zij ontsnappen aan elke verantwoordelijkheid tegenover de huurder in alle rechtszaken t.ov. hem, omdat deze immo's immers door de verhuurder i.p.v. door de huurder gemandateerd zijn, kunnen ze hun gangetje blijven gaan.
Laatst gewijzigd door JohnD op 02 okt 2010 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Topic Starter

#39 , 02 okt 2010 14:51

Niets houdt je tegen een immokantoor de opdracht voor jou een pand te huur te zoeken en er een beheerscontract mee af te sluiten om jouw belangen ten opzichte van de verhuurder te beheren, zoals verhuurders doen voor hun panden. Verwacht echter niet dat ze dit gratis gaan doen. Prijzen, naast het initiele ereloon, varieren van 5 tot. 15% van de huurprijs op maandelijkse basis afhankelijk van regio tot regio.

immolaw

#40 , 03 okt 2010 10:33

Ter info voor JohnD, ik ben een gewone brave burger die niets te maken heeft met wetgeving of immokantoren. Ik verhuur zelf, maar help ook veel vrienden huurders tov. hun huisbazen en vrienden verhuurders met hun problemen. Ik probeer alles steeds vanuit een objectief oogpunt te bekijken, de wetgeving op een correcte manier te interpreteren en uit te leggen met door de gewone burger begrijpbare woorden. In deze positie heb ik al vaak opmerkingen gehoord van beide kanten, die enkel gebaseerd waren op een verkeerde interpretatie van de wetgeving, en dit vind ik ook regelmatig terug hier in het forum. Ik ben dan ook heel blij met het bestaan van dit forum waar op professionele wijze zulke misverstanden de wereld uitgeholpen worden. Mijn nickname past dus gewoon goed bij dit forum ;-)

JohnD

#41 , 03 okt 2010 13:54

Mijn nickname past dus gewoon goed bij dit forum ;-)
Nou ja, ik begrijp dus dat je neutraal wil blijven, wat natuurlijk dient nagestreefd te worden. Aan de andere kant zijn er leden die als nickname bvb. "Mijn verhuurder" hebben. Nou ja ik weet het niet hoor, met de keuze uit miljoenen nicknames vind ik dat deze laatste bvb. toch wel een zekere instelling veraad. Ik had dus gewoon met immolaw de indruk dat er hier (eindelijk) iemand van die dievencategorie, die ik persoonlijk immokantoren dan toch beschouw, zijn zegje kwam doen. Blijkbaar niet, en is het dus gewoon een nickname als een andere. Moest het nog kunnen zou ik mijn persoonlijke nickname wijzigen in "degepluimdehuurder".

Vandebos
Topic Starter

#42 , 03 okt 2010 13:58

En wie zegt dat deze niet actief zijn op deze topic? :twisted:
Nietszeggende nicks zijn even gevaarlijk... (denk maar aan de nietszeggende nick defiler99 uit de late jaren 80 en de jaren 90)

JPV

#43 , 03 okt 2010 18:57

Wat betreft oudere huizen kan de toepassing van nieuwe wetgeving torenhoge kosten met zich meebrengen (bv. liftvernieuwing). Daarbij komt nog dat die oude woningen meestal in het bezit zijn van oude mensen, lees pensioentrekkers, die niet (meer) over de nodige inkomsten beschikken om die woningen grondig te renoveren.
Pensioentrekkers die nog niet in een rusthuis zitten én huis/huizen bezitten zou ik nu niet direct als bijna onvermogend beschouwen, verre van...

Vandebos
Topic Starter

#44 , 03 okt 2010 19:45

Denk dat hier wat afgeweken wordt...

JohnD

#45 , 04 okt 2010 00:55

Pensioentrekkers die nog niet in een rusthuis zitten én huis/huizen bezitten zou ik nu niet direct als bijna onvermogend beschouwen, verre van...
Een juiste visie zou ik dat noemen, en het komt zelfs niet uit mijn mond. Ik heb hier trouwens reeds gezegd dat het nogal bekrompen is van iemand enkel welstellend te noemen als die een groot bedrag in geld op zijn rekening heeft staan. Bezit in onroerende goederen is ook vermogen. Zelfs een peperdure wagen is vermogen. Trouwens zijn er mensen genoeg die nog geen spreekwoordelijke nagel hebben om aan hun g*t te krabben, maar wel met een dikke Mercedes of BMW rondrijden.

Terug naar “Praat café”