Hoe kan ik een uitspraak van een juridische procedure vinden

Nilis
Topic Starter

Hoe kan ik een uitspraak van een juridische procedure vinden

#1 , 28 sep 2010 17:08

Beste

Ik zou graag een vonnis opzoeken. Het betreft een uitspraak van politierechter (of andere) in de zaak van een derde persoon. Deze man beweert dat hij 3 jaar voorwaardelijke celstraf heeft gekregen in 1992 voor het aanrijden van een postbode op motorfiets, zonder dat deze enige materiële of fysieke schade had. De "dader" in kwestie beweert dat hij nooit voor de rechter is moeten verschijnen of dat er nooit politie bij is betrokken, maar dat hij op een dag van de rechtbank van Oudenaarde een vonnis heeft ontvangen met bovenvermelde strafmaat, dit doordat de postbode in kwestie niet werd vergoed door de dader zijn verzekering en dat hij eigenlijk met een L moest rijden, maar die toen niet in de wagen had ophangen (wat raar is, gezien volgens hem de politie niet ter plaatse is geweest). Dit verhaal is zo onsamenhangend en de strafmaat lijkt zo zwaar, dat ik bijna zeker ben dat de man ons iets op de mouw probeert te spelden ivm de ware toedracht van deze veroordeling.
Ik heb reeds contact opgenomen met de griffie van het vredegerecht in Oudenaarde om te weten of ik dit kan krijgen (de politierechtbank daar is pas autonoom beginnen werken in 1995 en politiedossiers werden daarvoor behandeld door de vrederechter). Ik beschik helaas over niet meer gegevens dan de naam van de dader en zijn geboortedatum en het jaar van veroordeling.

Kan iemand mij helpen/meer uitleg geven ?

- of ik als niet-betrokken partij dit vonnis kan inkijken (niet kopiëren, naar buiten brengen ...) ?
- waar ik dit best/makkelijkst kan opzoeken ?
- indien niet terug te vinden bij vredegerecht, waar ik best kan zoeken ?
- indien niet inkijkbaar, of de strafmaat die werd uitgesproken gangbaar is ?
- spreekt een vrederechter überhaupt zulk een -toch wel zware- strafmaat uit ? Indien niet, welke feiten destijds doorgaans met zulk een straf werden bedacht ?
- is het niet gebruikelijk dat een dader wordt gehoord of op zijn minst op de hoogte wordt gebracht, alvorens veroordeeld te worden ?

De man in kwestie bekleedt momenteel namelijk al een vertrouwensfunctie en postuleert voor een andere functie, ik wil natuurlijk zekerheid.

Alvast bedankt voor jullie snelle hulp hierin.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartie

#2 , 29 sep 2010 22:43

Beste,

Ingevolge de wet op de privacy vrees ik dat u weinig "inzage" zal kunnen nemen in eender welk dossier/vonnis, daar u geen betrokken partij was.

U zal m.i. best via de persoon zelf een uittreksel uit het strafregister (model 1 en 2) aanvragen.

Model 1 heeft betrekking op reguliere veroordelingen, met betrekking tot vertrouwensfuncties bestaat een aangepast model "uittreksel strafregister" (model 2).

Voorts vrees ik dat u zal moeten afgaan op het verhaal van de man zelf.

Hoe dan ook zal die persoon destijds zijn opgeroepen voor een Rechtbank (indien hij veroordeeld werd), maar zal hij vermoedelijk verstek hebben laten gaan.

Mvg,
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

roharro

#3 , 29 sep 2010 23:43

Meer dan het vragen van een attest van goed gedrag en zeden aan de persoon in kwestie kunt u niet doen.
Als zijn strafregister blanco is wil dat nog niet zeggen dat hij niet veroordeeld is geweest. Hij kan drie jaar na de uitspraak van het vonnis (via procedure) terug een blanco strafregister verkregen hebben. En dat is uiteraard niet te achterhalen want dan zou de schrapping uit het strafregsier zinloos zijn geweest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 sep 2010 14:06

Als hij nooit voor de rechter verscheen, is het een vonnis bij verstek, waartegen dan blijkbaar geen beroep werd aangetekend na de betekening van het arrest.
Nogal wat rechters zijn niet bepaald opgezet met gedagvaarde personen die dan niet opdagen, en peperen dan goed door met de strafmaat.

Zoals gezegd zal u een "bewijs van goed gedrag en zeden" / uittreksel strafregister moeten opvragen.

De procedure voor eerherstel en uitwissing van het strafblad wordt overigens maar door weinigen gebruikt.

job

#5 , 30 sep 2010 20:51

Beste,

Het lijkt me eigenaardig dat, indien er geen politie bij geweest is, er een strafrechtelijke vervolging zou geweest zijn.
Wie heeft dan de vaststellingen gedaan, waarop de rechter zich zou gebaseerd hebben om tot een (weliswaar voorwaardelijke) straf te komen ?
De postbode had geen schade, en stelde dus geen schade-eis. Een burgerlijke procedure kan het dan ook niet geweest zijn. (Trouwens een louter burgelijke procedure leidt niet tot een strafmaat)

De wet op de privacy laat niet toe dat een niet-betrokken partij informatie kan opvragen.
Wil je toch die info, neem je best contact op met een raadsman (advocaat). Hij of zij kan je perfect antwoorden wat de mogelijkheden zijn.

(ter info : een veroordeling bij verstek leidt altijd tot een hogere strafmaat dan wanneer je persoonlijk aanwezig bent of je laat vertegenwoordigen door een advocaat)

Los van je vraag, moet je je zeker afvragen of deze (vermeende ?) inbreuk van 18 jaar geleden heden nog doorweegt op de nieuwe-job-capaciteiten van deze man ?
Anderzijds is open kaart spelen hier van groot belang en kan een nieuwe confrontatie misschien meer ophelderen ?

Groeten,

job

Nilis
Topic Starter

#6 , 30 sep 2010 21:10

Iedereen bedankt voor de tijd om te lezen en te reageren, dit alles helpt me al een deel op weg. Mochten jullie nog iets meer weten / willen delen, dan hoor ik het graag.

j.demoor

#7 , 01 okt 2010 10:57

“Art.601bis.De politierechtbank neemt kennis, ongeacht het bedrag, van alle vorderingen tot vergoeding van schade ontstaan uit een verkeersongeval...zelfs indien het zich heeft voorgedaan op een plaats die niet toegankelijk is voor het publiek.”(Gerechtelijk Wetboek,aldus ingevoegd bij art.36 Wet 11 juli 1994,B.S. 21 juli 1994,met ingang van 1 januari 1995).

‘3 jaar voorwaardelijke celstraf heeft gekregen in 1992’ viel dus toen niet onder de bevoegdheid van de politierechtbank.

“Art.179.Onverminderd de bevoegdheid verleend aan andere rechtscolleges, nemen de rechtbanken van eerste aanleg, onder de naam van correctionele rechtbanken, kennis van alle misdrijven waarvan de straf hoger is dan gevangenisstraf van zeven dagen en geldboete van vijfentwintig frank.”(Wetboek Strafvordering 17 november 1808).

‘Deze man beweert dat hij 3 jaar voorwaardelijke celstraf heeft gekregen in 1992’ houdt in dat die straf toen onder de bevoegdheid viel van de correctionele rechtbank.

U kan aan de (corectionele) griffie schriftelijk vragen kopie te krijgen (met wissen van de identiteiten) van het vonnis uitgesproken tegen voornoemde,met vermelding van de naam van de dader en zijn geboortedatum en het jaar van veroordeling, waarover u beschikt,alsmede de reden van uw verzoek.

RECHTBANK VAN EERSTE AANLEG (GRIFFIE) GERECHTSGEBOUW, BOURGONDIESTRAAT, 5 9700 OUDENAARDE.

Vonnissen zijn openbaar en een voorwaardelijke veroordeling is inzake strafregister ook een veroordeling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float

#8 , 02 okt 2010 07:54

Ik vrees toch dat men rekening moet houden met de wet op de privacy gezien deze inzameling van (gerechtelijke) persoonsgegevens valt onder wet van 8 december 1992. Is het wel proportioneel om een vonnis van 18 jaar geleden op te vragen in het kader van een huidige promotie? Mijn antwoord daarop zou neen zijn.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”