Goeieavond iedereen,
Ik zit met een vraagje omtrend persoonsgegevens bij een verhuis. Grootendeels uit nieuwsgierigheid eigenlijk. Ik heb reeds google geprobeerd, maar dat bracht geen soelaas. Het zit als volgt
Ik huurde tot voor kort een huis van een aangetrouwd familielid. Aangezien ik een nieuwe huurder had gevonden kon ik vlug weg, doch de nieuwe huurder had dezelfde situatie en moest dringend uit het huis. Aangezien ik zelf reeds een huis heb gekocht, en de verbouwingen bijna klaar waren zijn we verhuisd in dezelfde week.
Door bovenstaande omstandigheden heb ik tot nu toe enkel mijn bank, het stadhuis en de post (DoMyMove met enkel reroute van briefwisseling) van de nieuwe woonlocatie laten weten. Gezien mijn drukke job zal ik straks nog mijn werk laten weten van mijn verhuis en vervolgens een lijstje opmaken van wie ik allemaal iets moet aanschrijven en morgen naar de post gaan.
Vrijdag is de dag waarop ik mijn post controleer, en ik heb reeds 2 brieven gehad van niet nader genoemde bedrijven die mij aanschrijven met een gelukwens voor mijn verhuis en dat ik altijd eens mag langsgaan voor materiaal voor als ik verbouw .
Nu, in mijn mening heeft een van bovenstaande mijn gegevens doorgespeeld aan commerciële bedrijven, of misschien zie ik iets over het hoofd. Ik ben alleenstaand dus een gezinslid is uitgesloten. Doch ik had graag eens gepolst hoe ik het volgende kan teweten komen :
* wat hebben deze bedrijven aan persoonsgegevens van mij
* kan ik deze (gemakkelijk) laten verwijderen
* kan ik de persoon en/of bedrijf die deze gegevens heeft doorgespeeld te weten komen. van stadshuis kan je niet veranderen, van bank wel.
Ik heb stickers aan de brievenbus hangen om op het einde van de week geen papierbundel te moeten binden die ik toch niet lees en deze vervolgens buitenzetten als ze papier komen halen. Maar dit waren wel degelijk brieven, geadresseerd op naam. Het verwijderen van mijn gegevens is voor mij het belangrijkste, het is niet de bedoeling dat ik een oorlog of proces ga starten met iemand of een bedrijf. Eveneens is het niet ondenkbaar met de huidige manier van communiceren, menende mail, digitale facture, gsm, etc... dat dit automatisch word doorgegeven en vanzelfsprekend is.
An sich heb ik er weinig probleem mee, maar persoonlijk voelt het toch eng dat als je verhuist dat opeens bekend is bij bedrijven waar ik trouwens nog nooit binnen ben geweest.
Alvast bedankt