Beste
Ik zou graag een vonnis opzoeken. Het betreft een uitspraak van politierechter (of andere) in de zaak van een derde persoon. Deze man beweert dat hij 3 jaar voorwaardelijke celstraf heeft gekregen in 1992 voor het aanrijden van een postbode op motorfiets, zonder dat deze enige materiële of fysieke schade had. De "dader" in kwestie beweert dat hij nooit voor de rechter is moeten verschijnen of dat er nooit politie bij is betrokken, maar dat hij op een dag van de rechtbank van Oudenaarde een vonnis heeft ontvangen met bovenvermelde strafmaat, dit doordat de postbode in kwestie niet werd vergoed door de dader zijn verzekering en dat hij eigenlijk met een L moest rijden, maar die toen niet in de wagen had ophangen (wat raar is, gezien volgens hem de politie niet ter plaatse is geweest). Dit verhaal is zo onsamenhangend en de strafmaat lijkt zo zwaar, dat ik bijna zeker ben dat de man ons iets op de mouw probeert te spelden ivm de ware toedracht van deze veroordeling.
Ik heb reeds contact opgenomen met de griffie van het vredegerecht in Oudenaarde om te weten of ik dit kan krijgen (de politierechtbank daar is pas autonoom beginnen werken in 1995 en politiedossiers werden daarvoor behandeld door de vrederechter). Ik beschik helaas over niet meer gegevens dan de naam van de dader en zijn geboortedatum en het jaar van veroordeling.
Kan iemand mij helpen/meer uitleg geven ?
- of ik als niet-betrokken partij dit vonnis kan inkijken (niet kopiëren, naar buiten brengen ...) ?
- waar ik dit best/makkelijkst kan opzoeken ?
- indien niet terug te vinden bij vredegerecht, waar ik best kan zoeken ?
- indien niet inkijkbaar, of de strafmaat die werd uitgesproken gangbaar is ?
- spreekt een vrederechter überhaupt zulk een -toch wel zware- strafmaat uit ? Indien niet, welke feiten destijds doorgaans met zulk een straf werden bedacht ?
- is het niet gebruikelijk dat een dader wordt gehoord of op zijn minst op de hoogte wordt gebracht, alvorens veroordeeld te worden ?
De man in kwestie bekleedt momenteel namelijk al een vertrouwensfunctie en postuleert voor een andere functie, ik wil natuurlijk zekerheid.
Alvast bedankt voor jullie snelle hulp hierin.