teruggave huurwaarborg

pimpampoen
Topic Starter

teruggave huurwaarborg

#1 , 28 sep 2010 10:09

Op 31/08/2010 verlieten wij onze huurwoning. Er werd een uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt door immokantoor, zelfde dat intredende plaatsbeschrijving opmaakte, in aanwezigheid van de nieuwe huurders, wij als uittredende huurders, immokantoor en de dochter van de eigenaars. De eigenaars zelf waren niet aanwezig.
We kwamen tot een akkoord, er was heel weinig huurschade en alle partijen ondertekenden dit. Sleutels werden onmiddellijk doorgegeven aan nieuwe huurders, wij kregen geen toegang meer tot de woning.

Vandaag krijg ik aangetekend schrijven van eigenaars dat ze het recht hebben gedurende 30 dagen opmerkingen te maken. Nu hebben ze allerlei kleine schade ontdekt, 10m2 gras is kapot, de vaatwas is blijven staan (is verkocht aan nieuwe huurders), schade aan oprit, schade aan garagepoort,....
Niets van dit alles werd genoteerd in uittredende plaatsbeschrijving.
Nu moet ik 1100 euro storten op de rekening van de eigenaars, pas daarna zouden ze huurwaarborg vrijgeven. Volgens mij kan dit helemaal niet. Of ben ik verkeerd ?
Ik dacht ook dat er facturen dienen voorgelegd te worden om de onkosten te bewijzen.
Raadpleeg ik nu het best een advocaat of stap ik onmiddellijk naar vrederechter ?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2010 10:21

Eens de uittredende PB ondertekend door alle partijen, kunnen ze niet meer terug. Uw ex-verhuurders hebben dus geen poot om op te staan.
antwoorden op hun AS dat als u binnen de X dagen de waarborg niet terug krijgt, je naar de vrederechter zal stappen.

pimpampoen
Topic Starter

#3 , 28 sep 2010 11:09

Bedankt voor je antwoord Mava105

De verhuurders blijven erbij dat zij tot 30 dagen na de uittredende plaatsbeschrijving de tijd hadden om nog aanmerkingen te maken, dat de PB altijd onder voorbehoud opgesteld wordt.
De nieuwe huurders wonen er al een maand, dus eventuele bijkomende huurschade kan toch niet meer ten onzen laste bewijzen worden ?

Reclame

Vandebos

#4 , 28 sep 2010 11:19

Op welke basis claimen zij dertig dagen? Welk wetsartikel? Als het pand leeg was kunnen ze geen verborgen gebreken claimen.

Zoals mava plaatst: onmiddellijk aangetekend de schade die zij claimen die niet in de uittredende plaatsbeschrijving staat betwisten. Hen gebieden binnen de tien dagen na kennisname de van uw AS de waarborg vrij te geven. Dat bij gebrek respons binnen de gestelde dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u zich verplicht zal zien middels een verzoekschrift art 1344 bis/ev Ger. W. de zaak op hun kosten aanhangig te maken bij het lokale vredegerecht.

mava105

#5 , 28 sep 2010 11:19

dat de PB altijd onder voorbehoud opgesteld wordt.
Staat dat vermeld in de uitgaande plaatsbeschrijving die je ondertekende?
Anders denk ik niet dat dit wettelijk is. En het is ook de eerste maal dat ik hoor dat er een periode van 30 dagen bedenktijd zou zijn bij een uitgaande PB.

pimpampoen
Topic Starter

#6 , 28 sep 2010 11:30

Een kopie van de uitgaande plaatsbeschrijving heb ik nog niet ontvangen. Deze zou me opgestuurd worden nadat ik de bewijzen opgestuurd had dat de mazoutketel onderhouden werd door fima en dat de schoorstenen geveegd werden. Dat heb ik gedaan en daar dat wordt ook niet betwist. Maar veel kon er niet gedaan worden omdat eigenaar op het moment van PB niet aanwezig waren. Hun dochter tekende voor akkoord.
In hun brief die ze nu aangetekend opsturen staat letterlijk : ' volgens plaatsbeschrijving bij uittrede van het onroerend goed gelegen te ... opgemaakt op 31/08/2010 door (naam immokantoor), heeft de eigenaar 30 werkdagen om alsnog na opmaak van deze beschrijving bijkomende mankementen aan de verlatende huurders (naam van mijn echtgenoot en mijn naam) mee te delen per aangetekend schrijven. Bij de opmerkingen die niet voortspruiten uit normale huurslijtage werden volgende gebreken vastgesteld : ... '
(dan volgt een ganse opsomming van schade waar ik niets vanaf weet en die zeker niet vermeld staat op plaatsbeschrijving)

Hoe meer ik er over nadenk, hoe eigenaardig ik het allemaal begin te vinden.

Vandebos

#7 , 28 sep 2010 12:53

De uittredende plaatsbeschrijving achterhouden is niet gerechtigd. Als zij nog dertig dagen de tijd wensen om opmerkingen te maken hadden ze de sleutels niet in ontvangst dienen te nemen. Welke bewijslast is er nu nog dat deze schade door u werd aangericht?

Het feit dat men 30 dagen eist wil nog niet zeggen dat dit gewettigd is.

Schadeposten betwisten, Vrijgave waarborg eisen. Bij gebrek aan vrijgave vredegerecht. Einde verhaal

mava105

#8 , 28 sep 2010 14:17

Heb ondertussen eens mijn licht opgestoken bij de juridische dienst van Test-Aankoop.
Zij bevestigen me dat dat de verhuurder geen andere kosten in rekening kan brengen voor huurschade dan deze die zijn opgenomen in de PB, door zowel huurder als verhuurder of zijn vertegenwoordiger, ondertekend. Een periode van 30 dagen bedenktijd is larie en appekool.

pimpampoen
Topic Starter

#9 , 29 sep 2010 08:49

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.

Ik stuur zo vlug mogelijk aangetekend schrijven naar verhuurder.

Terug naar “Huren”