precies, dat is nu precies het kader waar ik naartoe wil:
We moeten absoluut streven naar een levenslange vast relatie, fundament van een geborgen gezin. Maar moeten rekening kunnen blijven houden met het feit dat het soms niet lukt. En dat het emotioneel schuldsysteem nefast is voor beide partijen.
Dat zouden we aan onze kinderen ook moeten kunnen leren.
- scheiden is een noodzakelijk kwaad, maar het is van alle tijden (vroeger bleef men samen en had bvb. de ene of beide partner(s) jarenlang vaak een dubbelleven, wat ook niet erg fraai was voor de gezinscoherentie niet...)
- als het scheiden dan toch moet gebeuren, laten we het dan zo goed mogelijk doen met het welzijn van de kinderen voor ogen.
- dus VOOR de juridische afwikkeling de TIJD nemen om als koppel de relatie af te ronden. De emotionele grote kuis, zodat alles uitgesproken is voordat we belangrijke beslissingen nemen mbt de kinderen.
We leren in onze scholen, socio-cultureel gemeenschapsleven en religies NERGENs afscheid te nemen in relaties.. We hameren alsmaar op het eeuwige van echt liefde. En het vreemde is dat daar 2 soorten mensen uit voortkomen: enerzijds de rotsvast overtuigden dat zij daar in gaan slagen (en dat zijn vaak de grootste vechtscheidingen als het hen dan ook overkomt..) en anderzijds de "bohemiens" die niet geloven in eeuwige liefde. Deze mensen worden vaak serieel monogaam.
Maar zoals ik zei: laten we vooral blijven streven naar een levenslange vast relatie.
Maar laten we rekening blijven houden met het feit dat het soms niet lukt.
Ter overweging: ik vergelijk deze (mijn) filosofie vaak met het volgende:
De mens heeft een geweldige levensdrang en vertaalt dat in verschillende daden en projecten (carrière , kinderen, hobby's...) om aan zijn aanwezigheid en zijn levensdrift uiting te geven .
En dat allemaal terwijl we tegelijkertijd WETEn dat er vroeg of laat een definitief einde aan komt.
en toch doen we dat.
Dus het is mogelijk om dingen te doen en goed te willen doen, zelfs als we weten dat het ooit kan eindigen.
PS: dit is ter vergelijking bedoeld héé