Hallo,
Mijn 13-jarige dochter werd toegewezen aan de moeder en komt bij mij elke 2 weekends en de vakanties.
Vorige maand heeft mijn dochter in enkele ernstige gesprekken met mij meegedeeld dat ze wil verhuizen. Het lukt niet meer tussen haar en haar moeder, er is elke dag ruzie, ze voelt zich helemaal alleen,...
Ik kan haar wel begrijpen en had dit ook wel half verwacht. Mijn ex is niet echt een toonbeeld van betrokkenheid en mijn dochter moet 24/24 "haar plan trekken". Een situatie die moordend is voor een opgroeiende tiener die het zonder hulp moeilijk red thuis en op school.
Mijn dochter is echter doodsbenauwd om aan haar moeder te gaan vertellen dat ze wil verhuizen. Liefst van al zou ze na een weekendje hier gewoon willen blijven en niet meer teruggaan. Ze vreest (terecht overigens) dat moeder haar een zodanige mentale druk zal opleggen ("ik ga mezelf iets aandoen als je vertrekt", is in het verleden al gebeurd) wanneer ze het te weten komt dat alles nog een pak moeilijker en onleefbaarder wordt dan het nu al is.
Kan mijn dochter inderdaad uit vrije wil zomaar bij mij blijven na een weekend? Dat er een bepaalde procedure zal volgen dat weet ik wel, maar kan het?
Een procedure opstarten om het vonnis te laten veranderen is een mogelijkheid, maar dan komt moeder het te weten en daar is mijn dochter echt doodsbang voor, dat wil ze ten allen prijze vermijden.
Ik vrees een beetje dat dergelijke procedures even lang gaan duren als alle andere procedures (minimum 1 jaar vooraleer er ooit iets beslist geraakt). Ruimschoots de tijd voor mijn ex om mijn dochter mentaal te bewerken.
Bestaat er niet een regeling waarbij mijn dochter in afwachting van een aanpassing van het bestaande vonnis alvast bij mij mag verblijven? Ze is momenteel 13 jaar oud en geeft duidelijk te kennen dat het haar eigen vrije beslissing is, zonder enige dwang mijnentwege.Ik vermoed dat ik dan wel in overtreding met de wet zal zijn, maar wanneer dit zou betekenen dat mijn dochter in afwachting van een aanpassing van het vonnis alvast hier mag verblijven, dan heb ik dat er graag voor over.
Graag antwoord, ik en mijn dochter zijn U alvast dankbaar.