In het kort: mijn werkgever beëindigt eenzijdig mijn arbeidsovereenkomst wegens een verandering binnen de organisatie. Mag dit?
Gedetailleerdere versie: Ik heb een arbeidsovereenkomst voor een duur van 12 maanden die loopt van 22/01/2018 tot 22/01/2019. Mijn werkgever is een kleine (in het buitenland gevestigde) vereniging zelf niet direct zelf werknemers aanstelt, maar dat doet via de rechtsstructuur van een bedrijf dat onder andere administratie en HR-diensten voor een aantal verenigingen verzorgt.
Oftewel: Mijn de jure werkgever is een buitenlandse BVBA; maar de facto werk ik voor een vereniging die klant is van deze BVBA.
Omdat de vereniging (mijn opdrachtgever) vanaf 1 januari 2019 zelfstandig verder gaat, en een wettelijke structuur aanneemt waardoor ze mij en anderen in dienst kan nemen, heb ik net een brief ontvangen van de BVBA waarin wordt vermeld dat mijn overeenkomst op 31 december 2018 eindigt.
Mijn opdrachtgever zal uiteraard zeggen, 'maak je geen zorgen, je bent gewoon vanaf 1 januari in dienst bij de nieuwe structuur', en daar maak ik mij niet heel veel zorgen over. Mijn vraag is, is dit allemaal nog volgens de wet? Geldt deze situatie in de ogen van de wet niet gewoon als een eenzijdige contractbeëindiging, waarbij compensatie moet worden betaald?
Heel erg dank om mij met uw kennis en hersencellen te helpen!