Hi,
Ongeveer een week of 3 geleden had ik een gesprek met mijn toenmalige baas en tijdens dit gesprek werd ik onofficieel bevestigd dat ik een promotie zou krijgen. Dit houdt in dat de oude (= huidig bestaande) functie zou gesplitst worden in 2 nieuwe functies, de dame die de andere functie zou krijgen heeft net zoals ik al een verbale 'belofte' gekregen en ondertussen heb ik al 1 taak uitgevoerd vanuit die 'onofficiele' functie.
Toen ik mijn baas vroeg om de promotie officieel te maken, kreeg ik te horen dat er door alle verschuivingen binnen ons departement nog een aantal handtekeningen moesten verzameld worden voor een aantal mensen, maar de functie van mij was OK, ook onze hele grote meneer was hier blijkbaar akkoord mee alsook de meneer die in Amerika verantwoordelijk is voor onze regio. Ik ging er dus vanuit dat alles in kannen en kruiken was.
Vandaag echter kregen we te horen via een conference call dat mijn baas nu mijn baas niet meer is, want dat hij een andere functie (binnen hetzelfde bedrijf) heeft aanvaardt. De nieuwe baas is echter niet op de hoogte van de splitsing van het department en dus ook niet van de gemaakte beloftes. Bovendien kent die meneer mij persoonlijk niet zo goed, also kent hij mijn vaardigheden niet, dus die man kan geen enkele reden vinden om mij in de 'beloofde' positie te plaatsen en dus krijg ik een ondergeschikte rol aan de dame (die eerst de andere helf beloofd was - en die dus nu blij is want nu heeft ze 100% in plaats van 50%). Ik ben - om het zacht uit te drukken - niet echt blij met deze situatie en overweeg ontslag, maar vooraleer ik dit doe had ik toch nog even een juridische vraag.
Zijn dit soort 'gentleman's agreements' binded in Belgie ? En zo ja, als deze niet wordt nageleefd, is dit een vorm van constructief onslag ?
Alvast bedankt aan diegene die mij van informatie hieromtrent kan voorzien, want ik ben namelijk echt niet van plan om deze baan aan te nemen, maar dan moet ik uiteraard wel weten welke richting ik uit kan met ontslag. Indien een verbale belofte bindend is wil ik proberen dit te gebruiken om ontslag in te dienen en te vragen of zij mij onstlag willen geven, zo krijg ik toch minstens een uitkering terwijl ik een nieuwe baan zoek.
Vriendelijke groeten