Dat klopt, er is inderdaad automatisch een contract van onbepaalde duur gestart. Dit heeft als gevolg dat je werkgever of jij je contract nu zullen moeten opzeggen en dat je dus een opzegtermijn zult moeten presteren vooraleer je kan vertrekken. Jullie kunnen ook gewoon overeenkomen om het contract in onderlinge overeenkomst stop te zetten en dan moet die opzeg niet gepresteerd worden.
Als je werkgever je op het werk weigert en hij jullie contract niet opgezegd heeft, is dat eigenlijk een contractbreuk en dan moet hij je een verbrekingsvergoeding betalen. Tegelijkertijd kan jij ook niet zomaar zeggen dat je niet meer komt opdagen. Doe je dat toch, dan pleeg jij contractbreuk en dan moet jij een verbrekingsvergoeding aan je werkgever betalen.
Een contract kan nooit met terugwerkende kracht overeengekomen worden. Aan een contractondertekening is namelijk ook een aangifte bij de RSZ gekoppeld (DIMONA-aangifte), die enkel voor een toekomstige tewerkstelling gedaan kan worden. Aangezien je loon gewoon doorbetaald wordt, zal de DIMONA-aangifte ook gewoon plaatsgevonden hebben, dus heeft dit geen gevolgen..
Aangezien je ook wilt vertrekken en als je dit correct juridisch wilt afronden, raad ik je aan om een onderling akkoord voor te stellen. Jullie kunnen hierin trouwens meer dan enkel de einddatum van het contract overeenkomen. Zo kunnen jullie ook overeenkomen dat je toch nog door zal werken of dat je werkgever je bepaalde voordelen zal uitbetalen.
Ik was maandag gewoon aan het werk toen ik in meeting werd gevraagd. Hierin werd gezegd dat ik per direct moest stoppen met werken omdat mijn contract niet verlengd zou worden. Direct na het gesprek werden meteen al mijn accounts gedeactiveerd.
Het is niet dat ik zelf graag weg wil gaan uit het bedrijf, het is puur dat zij besloten hebben het contract niet te verlengen. En daar heb ik begrip voor, maar het is zeker niet mijn eigen keuze om weg te gaan.
Een wederzijds akkoord is dus ook zeker geen optie, aangezien ik dan niet in aanmerking voor een uitkering, want nu wel het geval is.
Dus dan zou de werkgever in dit geval, als ik het goed begrijp, mogelijks een verbrekingsvergoeding moeten betalen?