Ontslag door werknemer via whatapp

marajuyo
Topic Starter

Ontslag door werknemer via whatapp

#1 , 19 jul 2024 23:02

Als de werknemer ontslag meedeelt via whatapp aan werkgever, is dit dan geldig? Vrijdag zet ze in een bericht, dan geef ik mijn ontslag, ik kom mijn C4 wel ophalen.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2024 23:09

Nee, ontslag door de werknemer is aan vormvereisten gebonden. Dit kan enkel door persoonlijke overhandiging met tekenen voor ontvangst, via aangetekende brief of deurwaardersexploot.

Bovendien moet ze ook een opzegtermijn presteren, tenzij u akkoord bent dat dit niet nodig is.

Heeft u al lang personeel in dienst, want dit is als werkgever een echte basisvraag?

marajuyo
Topic Starter

#3 , 20 jul 2024 04:15

Dank u voor het antwoord
Toch al 11 jaar, maar de eerste keer dat dit zich voordoet en op internet vind je tegenstrijdige antwoorden daarom dat ik zeker wil zijn. En het is idd zoals ik zelf ook dacht, dat het niet geldig is.

Reclame

puttemanp

#4 , 20 jul 2024 10:02

Niet helemaal mee akkoord... Zulk een Whatsapp bericht 'kan' gezien worden als een verbreking door de werknemer. Neem nu alvast een printscreen van het bericht, want een Whatsapp bericht kan door de verzender gewist worden.
Als ze inderdaad niet meer komt opdagen, kan je een AS sturen met ontvangstbewijs met als inhoud dat je nota neemt van het Whatsapp bericht en vaststelt dat ze niet komen opdagen is. Best ook een printscreen van het bericht erbij voegen. Je geeft haar dan een redelijke termijn (een week) om een correcte opzegbrief op te maken.
Gaat ze daar niet op in stuur je een tweede AS waarin je meldt dat je de verbreking door de werknemer vaststelt. In dat geval moet zij jou het bruto loon betalen voor de periode van de opzegtermijn die ze normaal had moeten presteren. Laat dit even vooraf berekenen door je sociaal secretariaat.

P.

marajuyo
Topic Starter

#5 , 23 jul 2024 07:59

Printscreen had ik genomen, je weet nooit.
Ze heeft gisteren nog de ontslagbrief komen afgeven ter ondertekening voor ontvangst, dus gaat de opzegperiode in vanaf gisteren. Ze wil ook haar opzegtermijn gewoon uitdoen.... Dus ik denk dat dit op een normale manier zal verlopen gelukkig.

Dank u voor de reacties

marajuyo
Topic Starter

#6 , 28 jul 2024 14:42

Ok. Nu heeft deze maandag haar ontslag persoonlijk gegeven met brief voor ontvangen door werkgever. Opzegperiode ging dus in vanaf maandag 22/7/24.
Nu is ze 2 dagen komen werken en vandaag stuurt ze haar kat, ze neemt niet op en heeft niets laten weten.... Dit kan toch zo geen 3 weken duren niet wetende of ze zal komen werken of niet.... Doet ze hier contractbreuk en hoe kan ik hierop het beste reageren dan?
Als ze morgen met een doktersbriefje komt, is vandaag dan geldig om thuis te zijn zonder iets te laten weten?

puttemanp

#7 , 28 jul 2024 15:26

Dit gaat een straatje zonder einde worden....
Als ze morgen of maandag een doktersattest binnenbrengt is dit ook geldig voor vandaag.
Haar ziekte verlengt de opzegperiode niet. Ze kan dus perfect ziek vallen tot het einde van haar opzegperiode. Je zal haar dan het gewaarborgd loon moeten betalen.

Stuurt ze haar kat, en geen attest, kan je nog steeds niet de verbreking inroepen. Je zal haar eerst via aangetekend schrijven moeten aanmanen om zich in regel te stellen. Doet ze diet niet, reageert ze hier niet op of komt het AS terug, dàn pas kan je de verbreking inroepen.
Echter, tegen dan zijn de 3 weken opzeg al lang voorbij.

Mijn mening: steek er geen tijd en energie meer in.

(20 jaar ervaring als werkgever en dit al een paar keer meegemaakt).

P.

marajuyo
Topic Starter

#8 , 28 jul 2024 16:14

Inderdaad al meermaals meegemaakt.
Voor deze winkel 20 jaar een andere winkel gehad, zelfde branche, toen waren deze problemen er nog niet, toch niet zo vaak als nu. Het personeel had nog respect naar de werkgever toe. Tegenwoordig als je niet vrij geeft wanneer ze vragen dan weet je dat er sowieso een doktersbriefje volgt...

Personeel vinden is al moeilijk op zich, zeker in deze categorie, kleine supermarkt, geen hoog loon... Hiervoor staan ze niet echt voor in de rij 😔
Ze vinden het allemaal te hard werken en zetten zich liever thuis ...

Werknemer1

#9 , 08 aug 2024 19:34

Eerst en vooral: met vragen zoals deze kan je meestal ook gewoon bij je sociaal secretariaat aankloppen.

In je bericht liet je weten dat je werknemer haar/zijn opzeg heeft afgegeven op maandag 22 juli. Ik ga er niet mee akkoord dat de opzegtermijn op dezelfde dag ook gestart is. De opzegtermijn start dan eigenlijk pas een week later.

Een kleine tip: als je werknemer niet meer wil werken en jij wenst het contract ook niet te behouden, dan kan je altijd overeenkomen om in *wederzijds akkoord* een einddatum te vinden. Als je werknemer daar akkoord mee zou gaan, hoef je vervolgens geen loon meer uit te betalen tot het einde van de opzegtermijn.

Marcus Aurelius

#10 , 08 aug 2024 21:52

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Aaronv

#11 , 27 aug 2024 12:00

@Thomas_A

Wat je zegt is niet volledig, voor de werknemer is het voldoende dat dit schriftelijk is. Dus ook email of sms
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... eenkomst-3

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”