Bankrekeningnummer en kopie identiteitskaart aan rekruteringsbureau geven?

WJ011
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bankrekeningnummer en kopie identiteitskaart aan rekruteringsbureau geven?

#1 , 16 jun 2023 14:12

Beste

Ik ben momenteel aan het solliciteren voor mijn allereerste echte job en via een interim/rekruteringsbureau mag ik volgende week al ergens op tweede gesprek komen. Maar nu vraagt het rekruteringsbureau om nog mijn bankrekeningnummer en een kopie van mijn identiteitskaart aan hen te bezorgen. Nu vroeg ik mij af of dit wel helemaal veilig is. Mijn moeder vindt dit alvast heel onveilig en is bang dat ze met deze gegevens misbruik kunnen plegen en bij manier van spreken zelfs mijn rekening op deze manier kunnen plunderen en andere dingen in mijn naam kunnen doen. Ikzelf heb totaal geen ervaring met dit soort zaken eerlijk gezegd en heb geen idee of ze een punt heeft of dat dit gewoon de normale gang van zaken is. Wat vinden jullie? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Meeboohh

#2 , 16 jun 2023 14:35

zonder bankrekeningnummer kan interim je niet uitbetalen.

WJ011
Topic Starter

#3 , 16 jun 2023 14:44

zonder bankrekeningnummer kan interim je niet uitbetalen.
Dat begrijp ik, maar is het normaal dat ze dit vragen nog voor ik effectief ergens aan de slag kan gaan? En is het echt volledig veilig om hen dit + een kopie van mijn identiteitskaart te geven?

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 16 jun 2023 15:21

Zij vragen uw bankrekeningnummer en geen afschrift van uw bankpasje en zeker niet de code van je bankkaart.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 jun 2023 15:37

Kopie ID omdat ze zeker moeten zijn dat wie bij hen komt werken , ook diegene is die in hun papieren staat (sociale fraude) en omdat je nationaal nummer daar op staat zodat ze je status kunnen nagaan

LeenW

#6 , 16 jun 2023 15:52

Het probleem is niet een interim die dat vraagt, het probleem is dat mensen die zich voordoen als de interim dit vragen. Kijk steeds na dat het geen oplichting is en gebruik uw gezond verstand als ze bijkomende zaken vragen.

LYNX XX

#7 , 16 jun 2023 17:56

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/16 ... ar-energie

In ieder geval kunt u uitpluizen of de interim/rekruteringsbureau erkend is
https://www.vlaanderen.be/erkenning-van ... endbureaus
In uw geval kan ik de zorgen van uw moeder begrijpen en volg ook # 6 LeenW
Zelf uit jarenlange ervaring heb ik bij sollicitaties nooit om die gegevens gevraagd, wel bij laatste gesprek bij afsluiting arbeidscontract.
Het is enkel bij in diensttreding of concretisering van een contract dat men de wettelijke normen moet verifiëren ( wat heden ten dage wettelijk is en vereist ); maar niet tijdens selecties. ( persoonlijke visie ).

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”