Ontslag door werkgever en dading

Brugge68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslag door werkgever en dading

#1 , 28 dec 2024 14:52

In dienst bij werkgever op 1/2/2024 en ziek sinds half oktober. Ik zal nu ontslagen worden op 31/12/2024 en er wordt gevraagd om een dading te tekenen. Er staat wel vermeld dat de werkgever een einde maakt aan het contract. Geen mogelijkheid tot gesprek (haalbaarheid/aanpassing job) of progressieve werkhervatting.
Moet ik die dading tekenen? Voel mij toch onterecht behandeld en op straat gezet. Werkgever beslist maar dat ik de job niet aankan …

Thomas_A

#2 , 28 dec 2024 15:02

Je bent nog steeds ziek of zou dit aflopen einde december?

Een dading zal je geen enkel voordeel opleveren en potentieel wel nadelen. Ik zou in eerste instantie al weigeren en de volgende stappen van de werkgever afwachten.

Als er toch instaat dat de werkgever een einde maakt aan het contract, zeg hem dan dat hij dit op de juiste manier laat weten: via een aangestelde ontslagbrief.

Brugge68
Topic Starter

#3 , 28 dec 2024 15:43

periode ziekte loopt voorlopig tem 20/1/2025 en zal verlengd worden
Ik vermoed wel dat zij een ontslagbrief zullen geven dinsdag want ik word op kantoor verwacht. Vorige gesprekken zijn online geweest.

Reclame

LYNX XX

#4 , 28 dec 2024 16:24

# 2 Thomas_A is correct.
Absoluut niets ondertekenen, laat de bal in hun kamp.

Ontslag is nog niet gegeven. Wacht het resultaat af van het onderhoud. NIETS TEKENEN; indien zij u ontslaan of voorstellen op papier doen : direct juridische dienst VAKBOND inschakelen. En desnoods de vakbondsafgevaardigden van het bedrijf.

Thomas_A

#5 , 28 dec 2024 16:29

Nog even meegeven dat men u niet kan verplichten hiervoor langs te gaan op het werk als u nog ziek bent.

Probleem voor de werkgever zal zijn dat u de dading niet wil tekenen, hij deze aangetekend moet versturen en hij een week extra kwijt is. Mogelijk 2, gezien de feestdag.

Nu goed, dat is zijn probleem dan. Gezien uw maand gewaarborgd loon voorbij is, dient hij dit toch niet zelf te betalen.

jefke007

#6 , 29 dec 2024 11:19

Iemand ontslaan tijdens een ziekte ( = discriminatie ) kan de werkgever een pak extra geld kosten, daarom dat die pipo een dading wil.

https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -ontslagen

Brugge68
Topic Starter

#7 , 29 dec 2024 11:42

bedankt voor de reacties, het enige dat de vakbond (telefonisch) meegeeft is dat de werkgever je (altijd) kan ontslaan. Verder geen hulp/advies van hen gehad :-(
Aangezien ik tamelijk nieuw ben in het bedrijf ken ik de vakbondsafgevaardigde niet zo goed maar er komt ook weinig reactie van zijn kant. Had hem per mail info gevraagd over ander onderwerp en nooit een reactie gehad.

Ik teken in ieder geval geen dading voor ik mijn ontslagbrief heb gekregen.
Dit staat er o.a. in vermeld:

Artikel 1 Beëindiging van de arbeidsovereenkomst
De partijen bevestigen dat de arbeidsovereenkomst van de werknemer door de werkgever met onmiddellijke ingang beëindigd werd op 31 december 2024. Bijgevolg maakt de werknemer vanaf deze datum geen deel meer uit van het personeel van de werkgever.

Artikel 7 Dwaling
Partijen verklaren deze overeenkomst met kennis van zaken gesloten te hebben en doen derhalve afstand van het recht om zich te beroepen op een dwaling in rechte of in feite.
De werknemer verklaart dat de werkgever het ontslag voldoende gemotiveerd heeft en dat de redenen niet kennelijk onredelijk zijn. De werknemer erkent dat de redenen tot ontslag uitsluitend gewijd zijn aan het feit dat de werknemer niet voldeed aan de gestelde eisen van het functieprofiel.

Ik vind dat er andere redenen zijn maar wil vooral mijn rechten niet verliezen. Momenteel uitbetaling door mutualiteit maar misschien op termijn door RVA ...

Weet ook niet wat mijn kansen zijn als ik dit ontslag aanvecht. Procedure van maanden??

Thomas_A

#8 , 29 dec 2024 12:08

Uiteraard niet tekenen.

Door artikel 1 geeft u aan dat het een ontslag met wederzijds akkoord is, m.a.w. geen recht op werkloosheidsuitkering.

En artikel 7 dekt de werkgever in als u later wil argumenteren dat het een ontslag omwille van ziekte is. U verklaart zelf dat dit niet het geval is.

Ik zou dinsdag zelfs niet gaan. U zou niet de eerste zijn die toch tekent (ja, maar ze zeiden…) en dan achteraf hier weer advies komt vragen als het kalf verdronken is.

Franciscus

#9 , 30 dec 2024 11:52

Mee eens bij ziekte is werk niet de plaats om langs te gaan.

lawst

#10 , 03 feb 2025 21:55

een dading dient evenwichtig te zijn als vormvereiste, dit is dus geen dading

Rude&Justice

#11 , 06 feb 2025 17:40

"Door artikel 1 geeft u aan dat het een ontslag met wederzijds akkoord is, m.a.w. geen recht op werkloosheidsuitkering."

Dat is niet correct. Je kan nog steeds een aantoonbare reden opgegeven waarom dat contract verbroken is. In sommige gevallen krijg je toch een uitkering krijgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”