Onder welk regime be jij aangewoerven? (arbeider, bediende kaderlid)
Ik lees niks over bewijs dat deze extra uren gevraagd zijn door de werkgever, bijvoorbeeld door een planning. Het is niet omdat je elke dag 2 uur blijft zitten werken na je uren, dat deze ook moeten uitbetaald worden.
Ik werkte als bediende in een glijdend uurrooster. Daarvoor moet de werkgever onder andere een tijdsregistratiesysteem hebben die de meer prestaties in uren toont ten opzichte van de gemiddelde arbeidsduur van 38 uren per week. Gezien dat dit gemiddelde wordt berekend op 1 jaar, de referteperiode, moet de werkgever in de rechtbank bewijs leveren dat de werknemer die teller van meer prestaties kan raadplegen.
Dat kunnen ze niet, want heb dat gevraagd tijdens mijn dienstverband en kreeg een agressieve reactie van de werkgever.
Ik mag gerust meer dan de gemiddeld aantal uren per week werken en nadien zelf de recuperatie bepalen, door minder uren te werken. Dat staat zo in het arbeidsreglement.
Door het gebrekkige tijdsregistratiesysteem kon ik niet weten dat ik zoveel meer prestaties had, en kan ik ook mijn recup niet bepalen.
Bijgevolg steelt de werkgever prestaties van mij, door het bewust niet te melden van het aantal uren meer prestaties die ik heb.
Ik hoef geen extra bewijs te leveren dat die meer prestaties met toestemming van de werkgever is. Het is ook mijn schuld niet dat ik die recup niet heb kunnen opnemen want ik kon het niet weten.
Leuk weetje, in 2024 hebben ze een nieuw arbeidsreglement opgemaakt en de referteperiode van 1 jaar naar 1 week verandert. Omwille van nieuwe stafwetgeving:
https://commyounity.be/2024/10/29/glijd ... .000%20EUR).