De situatie is iets ingewikkelder dan een gewone uitvoering van CAO32bis.
Ik zit in een franchisesysteem waarin ik 4 winkels uitbaat. 1 van de winkels, diegene die nu 'overgenomen' wordt zit in een uitbatingshuurovereenkomst. Behalve de voorraad (en wat prullaria over de jaren heen verzameld) zit alles vervat in het huurcontract (meubilair, uitrusting,...).
Dit contract komt tot een eind in september, en we zijn niet tot een vergelijk gekomen voor de aankoop van het handeslfonds.
De franchisegever gaat nu zelf het winkelpunt uitbaten.
In theorie is dit een 'simpele' CAO32bis: personeel gaat mee over.
Echter, onze BV blijft bestaan met 3 winkels, en het personeel heeft duidelijk aangegeven niet te willen overstappen naar de franchisegever. Dit zijn mensen die ruim 5 jaar voor ons werken, en ze zien het niet zitten om over te stappen naar een strengere uitbating, hun vrijheden te verliezen en de familiale sfeer op te geven.
Toeval wil dat ik vacatures heb in de andere winkels, dus je zou zeggen een win-win situatie.
CAO32bis is duidelijk: personeel moet mee.
Lijkt me dat het personeel niet anders zal kunnen dan overstappen, onmiddellijk ontslag nemen waarbij ik onmiddellijk een nieuw contract geef met behoud ancienniteit en voordelen voor de nieuwe werkplek (en ik geef liever eerst een nieuw contract voor zij ontslag zouden nemen).
Als iemand een andere mening toegedaan is hoor ik het graag.
P.
Ik volg u helemaal. Goede werkgever.
Personeel kan nu ook al hun ontslag geven tegelijkertijd een contract bij u ondertekenen ( beide partijen ) en in dienst treden na de opzegtermijn. U kunt hun een nieuw contract geven ( nu al zoals u zegt ), de begindatum kunnen jullie zelf vaststellen naar aanleiding van de einddatum vorig contract.
Moet kunnen.
Opzegtermijnen 4-5 jaar dienst = 7 weken 5-6 jaar dienst = 9 weken
https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... enkomst-13