Vacature ontdekt voor mijn functie. Wat nu?

Babs14
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vacature ontdekt voor mijn functie. Wat nu?

#1 , 21 jun 2023 14:48

Hallo allemaal,

Ik weet niet waar ik met mijn vraag terecht kan, ik ben niet aangesloten bij een vakbond, dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik schets even de situatie.
Begin 2021 heb ik gesolliciteerd bij een bedrijf. Tijdens het sollicitatiegesprek heb ik toen duidelijk aangegeven dat ik slechts 2 voltijdse dagen wilde werken, want ik heb ook 4 kleine kinderen.
Enkele weken nadien, hebben ze mij toen laten weten dat ze geen bureau, computer, en dergelijk wilde beschikbaar stellen voor iemand die maar 2 dagen per week komt werken.
Eind 2021 heeft diezelfde firma mij dan opgebeld om te vragen of ik nog beschikbaar was en of ik nog interesse had.
Ze hadden ineens geen probleem meer met de 2 dagen per week.
Ik ben hier dan op ingegaan omdat het mij een heel fijne job leek.
Bleek dat mijn voorganger zijn ontslag had gegeven en zijn opzeg niet had uitgedaan wegens een dringende operatie.
Ik heb dus alles zelf moeten uitzoeken, maar na een tijdje verliep alles vlot.

In mei van dit jaar zijn we dan verhuist naar een andere locatie en is 1 van de bazen op pensioen gegaan, waardoor alles nu op de schouders van een jonge beginnende baas (slechts enkele jaren ervaring) terecht komt.

1 week na de verhuis moest ik op gesprek gaan en vroeg hij mij of ik er eens over wou nadenken om toch niet meer dagen te komen werken. Ik hoefde niet persé 2 volle dagen aanwezig te zijn, 4 halve dagen was ook al een oplossing. Ik moest er maar eens over nadenken en 2 weken nadien zou hij mij er nog eens over aanspreken.

Hij heeft er mij nadien niet meer over aangesproken en toevallig heb ik ontdekt dat er een vacature voor mijn job online staat.
Ik wist niet wat ik zag en was er toch even niet goed van.
Ik wou hem er over aanspreken en vragen wat de bedoeling was, maar heb hem tot op heden nog niet te pakken kunnen krijgen, wegens druk druk druk, geen tijd, stress,...

Wel heb ik vanmorgen toevallig een telefoontje van hem gehoord waar hij een gesprek heeft met iemand die voor de vacature heeft gesolliciteerd. En zo te horen er zo goed als een akkoord was.

Ik ben daarna naar de personeelsdienst geweest op mijn verlof vast te leggen voor juli/augustus. En daar deden ze gewoon en wisten ze precies van niks.

Nu vraag ik mij af wat ik moet/kan doen.

Stel dat mijn vervanger één van de volgende dagen voor mijn neus staat, ik hem moet opleiden en dan ineens mijn ontslag krijg... Moet ik dan die periode uitdoen? Of kan ik zeggen trek er uw plan mee...

Alvast bedankt voor jullie reactie

Thomas_A

#2 , 21 jun 2023 16:56

Basisprincipe is inderdaad dat wanneer u ontslagen wordt, u een opzegperiode moet uitdoen.

LeenW

#3 , 21 jun 2023 17:09

Het is duidelijk dat deze samenwerking maar tijdelijk kan zijn, verwachtingen van het bedrijf en uzelf liggen te ver uit elkaar. Bedrijf zal verder zoeken naar iemand die beter bij hun wensen past. Zowel het (eventuele!) ontslag als de opzeg dienen correct en professioneel te gebeuren.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 21 jun 2023 22:53

En wat als het om een collega gaat die op andere dagen komt werken? Voor zover ik in uw relaas kan lezen is er nog geen sprake van ontslag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

pho450

#5 , 23 jun 2023 16:17

Blijven proberen een gesprek aan te gaan met je leidinggevende. Vertel gewoon dat je de vacature gezien hebt en vraag wat de bedoeling is. Dat toevallig gehoorde telefoontje zou ik niet vermelden.
Probeer altijd om in goede omstandigheden bij je werkgever te vertrekken indien dat aan de orde zou zijn. De wereld is klein en België al zeker, je weet nooit of je in je loopbaan ooit rechtstreeks of onrechtstreeks terug met je werkgever in contact komt.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”