Begin dit jaar heb ik na 10 jaar mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever omdat ik een sabbatjaar wens te nemen vanaf april. Normaliter moet ik 3 maand opzeg doen, dus dat komt perfect uit.
Daarop is HR met een tegenvoorstel gekomen: ontslag in onderling overleg vanaf nu, met uitbetaling van 3 maand loon.
Ik heb dit echter geweigerd aangezien ik sowieso 3 maand loon zou krijgen en ik bij dit onderling overleg volgens mij mijn extralegale vakantiedagen niet uitbetaald krijg (we zijn nog maar januari, dus nog niets opgenomen), ook geen vakantiedagen kan opbouwen voor 2023 als ik onmiddellijk stop en geen pro rata recht heb op bonus over 2022. Los nog van het feit dat ik dan onmiddellijk mijn wagen dien in te leveren.
Ik heb het ontslag dus doorgezet en mijn werkgever laten weten dat ik de opzegtermijn van 3 maand wens uit te doen, met die verstande dat ik al mijn vakantiedagen ga opnemen waardoor ik vanaf heden nog 4 weken beschikbaar ben voor hen.
In dit laatste hebben ze echter geen zin en ook geen nood aan, men heeft mij niet meer nodig en ik moet me zelf niet meer aanmelden in het systeem (door Corona is het 100% thuiswerk). Dit alles werd telefonisch meegedeeld. Bijgevolg blijf ik mij gewoon aanmelden en beschikbaar stellen voor mijn werkgever ten einde problemen te vermijden.
Ondertussen hebben ze mij opnieuw een voorstel gedaan om de opzegtermijn in te korten van 3 maand naar 1 week, dit keer zonder de 3 maand loon, dus een nog slechter voorstel.
ik wens nog altijd het originele plan uit te voeren, 3 maand opzeg waarvan 2 maand verlof opnemen en 1 maand werken, ook al is er geen werk voor mij wat in se mijn probleem niet is.
Ik heb schrik om in de problemen te komen als ik het been stijf hou en dat men op zoek zal gaan naar redenen om mij sneller buiten te krijgen, maar aan de andere kant wil ik ook geen enkele dading aangaan, uit schrik mijn wettelijke rechten te verliezen. Kan iemand me advies geven hoe ik deze situatie best aanpak?
Waarvoor dank.