Ik begon deze maand met werken voor een zogenaamd consultingbureau in Bulgarije. De zaakvoerder is een Belg, maar het bedrijf is volledig geregistreerd in Bulgarije. Als herlokalisering werd het vliegtuigticket betaald en kon ik 2 à 3 weken intrekken in het appartement van een collega.
Nu: de job kwam in de verste verte overeen met de vacature en dat in combinatie met de overdaad aan leugens die ik hoorde besloot ik om te vertrekken uit het bedrijf nog voor ik mijn contract getekend had. Ik heb er 3 dagen gewerkt. Ze wouden op de derde dag mijn contract tekenen, maar ik heb dat kunnen uitstellen. Als ik het contract had getekend, zou ik een maand loon moeten betalen als ik mijn ontslag gaf.
Toen ik op het kantoor kwam om de sleutels van het appartement aan mijn collega te geven, zei de zaakvoerder dat ik 200 euro moest betalen voor het vliegticket (50 euro) en de vier nachten dat ik in het appartement verbleef (150 euro). Weet dat deze laatste overdreven hoog is aangezien dit overeenkomt met 1125 euro per maand. Een dergelijk gemeubileerd appartement kost hier 300 euro per maand, kosten inbegrepen en niet gedeeld met iemand anders. Hier is echter geen bewijs of schriftelijke overeenstemming van gemaakt.
Wat zou ik graag willen: mijn loon voor de 3 dagen dat ik er werkte, 225 euro netto is dat en aangezien zij amper kosten hadden aan mijn verblijf (het appartement van mijn collega wordt verhuurd door de zaakvoerder) een serieuze vermindering van die 150 euro. Dat ik vliegticket terugbetaal vind ik ergens nog wel redelijk.
Weten jullie welke stappen ik kan ondernemen? En als zij mijn loon niet willen uitbetalen, kan ik dan een factuur opstellen?
Alvast bedankt.