Hallo,
Ik heb begin januari ontslag genomen bij mijn huidige werkgever en we gaan in onderling overleg uit elkaar gaan tegen eind januari. Ik doe de overstap naar een concurrent.
Sinds mei 2017 had ik nog een nieuwe firmawagen.
De eerste 2 weken na mijn ontslag ging alles goed en leek het erop dat we in een goede verstandhouding afscheid zouden kunnen nemen van elkaar. Tot ik plots begin vorige week telefoon kreeg van mijn leidinggevende dat ik een boete zal moeten betalen voor het voortijdig inleveren van mijn leasewagen. Ze gaan me namelijk niet vervangen blijkbaar...
Afgelopen donderdag dan telefoon gekregen dat de boete ongeveer 18 000 (!) EUR bedraagt.
Blijkbaar staat er een clausule in onze car policy dat, indien ik binnen de 24 maand vertrek na ontvangst van een nieuwe auto, zij de boete die leasemaatschappij aanrekent kunnen doorrekenen aan mij.
Ik heb de afgelopen dagen vervolgens alles geprobeerd om hier onderuit te raken:
- De wagen in private lease zetten, maar dit doet de leasemaatschappij niet
- De wagen overdragen naar een ander filiaal in het buitenland van mijn huidige WG, maar ook dit de lease maatschappij niet
- De wagen overkopen en vervolgens doorverkopen, maar dan blijft de boete van 18k gelden
- Overdracht van het leasecontract naar mijn nieuwe WG: dit wil mijn nieuwe WG niet gezien zij met een andere maatschappij werken én ik wil dat eigenlijk ook niet echt gezien ik met een lager budget zit bij die nieuwe WG
Ik heb al telefonisch contact gehad met een advocaat en die zei me dat ze dit blijkbaar zomaar niet mogen doen gezien dit een beroving is van het recht op vrije arbeidskeuze.
Straks om 14u afspraak bij de advocaat, maar ik wil graag ook nog eens andere meningen horen...
Groeten!