Dag Pieter-Jan
Indien een werkgever beslist over te gaan tot ontslag, zal hij zelf overgaan tot het berekenen van de opzeggingstermijn, resp. opzeggingsvergoeding.
De opzeggingsvergoeding wordt berekend volgens het vast loon. Bij een handelsvertegenwoordiger komt daarbij nog het variabel loon. De omvang van de opzeggingsvergoeding kan m.b.t. bepaalde bestanddelen van het loon verschillend zijn naargelang de waardering van het voordeel dat in aanmerking wordt genomen.
Voorbeeld:
De RSZ bepaalt het voordeel voor een GSM (incl. abonnement) op 12,50 EUR/maand. De werkgever kan hiervoor een afwijkend bedrag in aanmerking nemen.
Heb je vragen omtrent de omvang van de opzeggingsvergoeding, kan je het best een jurist of advocaat contacteren. Die kan eventueel een brief versturen naar uw (voormalige) werkgever.
Voor wat betreft de
uitwinningsvergoeding.
Het bedrag van de uitwinningsvergoeding is gelijk aan 3 maanden loon voor de handelsvertegenwoordiger die bij dezelfde werkgever was tewerkgesteld gedurende een periode van (minstens) één tot vijf jaar. De vergoeding wordt met het loon van één maand verhoogd bij het ingaan van elke bijkomende vijfjaarlijkse dienstperiode bij dezelfde werkgever.
Uit uw bovenstaande uitleg kan ik onmogelijk afleiden hoelang u al tewerkgesteld bent als handelsvertegenwoordiger. Indien u minder dan vijf jaar tewerkgesteld bent bij uw werkgever, bedraagt uw uitwinningsvergoeding 3 maanden loon (met inbegrip van alle voordelen verworven krachtens de arbeidsovereenkomst).
Deze uitleg is niet bindend in mijn hoofde. Indien u bijkomende vragen hebt, raad ik u aan een advocaat of jurist in uw beurt te raadplegen. Zij kunnen nagaan of u rechtmatig ontslagen bent (en zullen bijkomend uw opzeggingsvergoeding nazien).
Eventueel kunt u beroep doen op de juridische tweedelijnsbijstand (BJB -
https://www.advocaat.be/Een-advocaat-ra ... at/Pro-Deo).
Veel succes met de verdere stappen die u onderneemt.
Groeten.